Indledning
Selvom løbet hedder det Europæiske Grand Prix foregår det i Tyskland og dermed er Grand Prixet hjemmebane for BMW Sauber, McLaren-Mercedes og Toyota samt for følgende piloter: Ralf Schumacher, Nick Heidfeld, Nico Rosberg og Markus Winkelhock. For disse er løbet særligt vigtigt.
Banen ligger 80 km vest for Köln og var tidligere 20.8 km lang, men det nuværende layout er bare 5.148 meter. Der er otte højresving og otte venstresving. Et kompleks af langsomme middel og hurtige sving.
Generelt er der problemer med understyring på banen. Der er dermed brug for en høj downforce. Der er flere gode overhalingsmuligheder på banen blandt andet i stadium området, samt højre-ventre kombinationen efter start-mål strækningen giver gode chancer, hvis piloten foran laver bare en lille fejl.
Vi forventer, at de fleste hold vil være på en strategi med enten ét eller to pitstop, vi har dog også medtaget tre pitstop i nedenstående skema over hvornår pistoppene ventes foretaget afhængigt af strategien.
Antal stop |
Runde |
1 stop |
33 - 38
|
2 stop |
23 – 29, 46 - 50
|
3 stop |
17 – 22, 32 – 38, 47 - 53 |
Siden sidst
Kimi Räikkönen blev første mand til at vinde 3 sejre i år. Uagtet at han startede som nummer 2 lykkedes det ham at komme forbi Lewis Hamilton i forbindelse med 1. pitstop og efter 2. ligeledes forbi Fernando Alonso. Herfra så den flyvende finne sig ikke tilbage og skærpede kampen om mesterskabet.
4 kørere ligger med under 20 point i mellem dem og med kun halvdelen af sæsonen overstået, så kan meget nå at ske. Større forspring er indhentet og sat over styr.
Bedste mand må siges at være Felipe Massa. En startplacering som nummer 4 blev vekslet med en start fra pitten efter motoren gik i stå på gridden. Men Massa ville det anderledes og kørte sig blændende op igennem feltet til en slutplacering som nummer 5, lige efter Robert Kubica, der endnu en gang slog Nick Heidfeld i deres interne kamp.
Kimi på podiet efter sin sejr i Silverstone 2007.
McLaren-Mercedes og deres 2 stjernepiloter havde afgjort ikke den samme fart i bilerne som i de foregående løb, hvor de var totalt dominerende, men endte alligevel med begge mand på podiet.
Længere ned i feltet har Renault fået sig kæmpet frem til en placering som ”best of the rest”, hvor de satte sig på de sidste 2 pointgivende pladser. Når både Ferrari, McLaren og BMW Sauber har begge biler med hjem, er der ikke mange point tilbage til resten af feltet.
På den japanske front fik de 2 store hold en kærkommen opmuntring. Honda fik sig kæmpet frem til placeringer som nummer 9 og 10, mens Toyota havde Ralf Schumacher helt fremme på gridden som nummer 6.
I Toyotas tilfælde blev glæden dog hurtigt erstattet af nederlagets bitterhed. Ralf Schumacher måtte udgå og ingen af de to Toyotaer endte med at få point, da ligeledes Jarno Trulli måtte udgå, efter at have startet på en 10. plads.
Løbet på Silverstone var første gang i år, at de 4 førende hold satte sig på alle 8 pointgivende pladser og dermed holdt de 7 andre hold helt ude af pointene.
David Coulthard med Red Bulls særlige bemaling til Storbritanniens Grand Prix 2007
Siden sidst har det meste af Formel 1 stået i 'Stepney-gates' tegn. En historie der overgår de fleste spionforfatteres fantasi. Normalt så drejer denne del af vores optakt sig om hvad der foregår på banen, men i det her tilfælde, der vil vi gøre en undtagelse, ikke mindst fordi sagen kan ende med at have enorme konsekvenser for årets mesterskab.
Et hurtigt rids for de få, som ikke kender til sagen: En topperson hos Ferrari, Nigel Stepney, er anklaget og nu også fyret for at have udleveret ikke mindre end 700 sider teknisk materiale om F2007 til en anden ledende person ved McLaren, chefdesigner Mike Coughlan. Coughlan har derefter ladet sin kone fotokopiere materialet og hævdes at have delt sin viden med andre i firmaet. Sagen undersøges nu af FIA, som vil afholde en ekstraordinær høring den 26 juli.
De 2 hovedpersoners motiv hævdes at være ønsket om at skifte til Honda, der dog benægter at de på nogen måde, andet end gennem generelle samtaler, at være involveret i sagen. Dette mindsker dog ikke presset på Honda og Nick Fry, der har problemer nok. Senest er Gil de Ferran, tidligere Champ Car og Indy Racing League kører, sprunget fra den synkende skude.
Yderligere er Stepney under anklage for at have fyldt et mystisk pulver i Ferraris benzintanke under Monacos Grand Prix, et løb, hvor de ellers meget formstærke Ferrarier ikke var i nærheden af at kunne følge med McLaren-Mercedes.
Det kan lede frem til flere scenarier, med afgørende betydning på mesterskabet:
1. McLaren dømmes og får en straf. Denne straf kan gå fra en heftig bøde, over fratagelse af et antal point, til total udelukkelse af 2007 mesterskabet. Det vil betyde at bolden groft sagt losses så langt op til Ferrari, at de ikke kan undgå at vinde begge mesterskaber i år. Så vil spændingen dreje sig om hvorvidt vi skal have en finsk eller brasiliansk verdensmester.
2. McLaren dømmes ikke, og mesterskabet fortsætter. Det vil betyde at McLaren ligger godt til at vinde begge mesterskaber. Så er spørgsmålet om det skal være en britisk eller en spansk verdensmester i år. Men det vil sandsynligvis afføde en protest fra Ferrari, hvis ellers erklæringen om, at mere end én person ved McLaren havde kendskab til de tekniske papirer.
3. Det ender med en sædvanlig FIA beslutning, hvor der uddeles en straf, men spændingen bibeholdes i mesterskabet. En afgørelse som de fleste kynikere forventer. Udvider McLaren sit forspring yderligere, vil det bringe spændingen tilbage i mesterskabet.
Ralf Schumacher under kvalifikationen til Storbritanniens Grand Prix 2007
Der er dog kørt Formel 1 i mellemtiden. De fleste hold har testet på Spa-Franchorchamps, hvor Ferrari og McLaren selvfølgelig dominerede. Hamilton den første dag og Räikkönen den anden dag.
BMW Sauber beviste dog også at de stadig er det bedste af de resterende hold med Kubica i god form. Man kan ikke se på hans kørsel, at han var involveret i et af de mest voldsomme Formel 1 uheld i flere år.
Spyker afprøvede deres sandsynlige afløser for Christijan Albers, Christian Klien, som lader til at få en genkomst i Formel 1. Det ændrede dog ikke på resultatet, idet østrigeren var hvor Albers plejede at være – sidst.
Sidste år blev løbet vundet af Michael Schumacher, og allerede nu kan vi godt røbe, at han ikke genvinder løbet i år. Men manden som stod på skamlen for første gang, Felipe Massa, kan være et godt bud. Det ser ud til, at han er den som har mest fart i bilen i øjeblikket. Spørgsmålet er om han kan undgå uheld, stop og diverse dumheder.
McLaren virker mærkede af Stepney-gate, så vi vil ikke pege på en vinder blandt dem.
Felipe Massa og Rob Smedley
Længere nede i feltet skal Renault, Honda og ikke mindst Toyota følge op på sidste løbs gode resultater. Toyota er på hjemmebane, upåagtet af, at de er et japansk hold, og et godt resultat må både forventes og forlanges. Williams og ikke mindst Nico Rosberg skal genfinde den form som de havde for et par løb siden og hente et par point mere til kontoen.
Med det vejr der har hærget Europa de sidste uger vil vi helst ikke gætte på, om løbet afvikles i bagende hede eller tyfonagtigt regnvejr, men vi ser frem til endnu et spændende løb.
FIAs banekort over Nürburgring
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Nürburgring. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:29.906 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:31.523 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:28.351 |
2005 |
Nick Heidfeld |
Williams |
1:30.081 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:29.819 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:32.226 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:32.621 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:29.468 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:30.711 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:32.099 |
Vinder |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:35:07.426 |
2003 |
Ralf Schumacher |
Williams |
1:34:43.622 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:32:35.101 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:31:46.648 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:35:58.765 |
De seneste fem år på Nürburgring
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:29.906 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:31.523 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:28.351 |
2005 |
Nick Heidfeld |
Williams |
1:30.081 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:29.819 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:32.226 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:32.621 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:29.468 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:30.711 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:32.099 |
Vinder |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:35:07.426 |
2003 |
Ralf Schumacher |
Williams |
1:34:43.622 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:32:35.101 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:31:46.648 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:35:58.765 |
De seneste fem år på Nürburgring
Træninger |
Fredag - 1. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:21.946 |
Fredag - 2. |
Robert Kubica |
Sauber-BMW/td>
| 1:21.082 |
Lørdag |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:20.919 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Fernando Alonso |
Renault |
1:20.253 |
Hurtigste omgang |
Fernando Alonso |
Renault |
1:21.599 |
Vinder |
Fernando Alonso |
Renault |
1:25:51.927 |
Referat |
Løbet blev domineret af Michael Schumacher (Ferrari) og Fernando Alonso (Renault). Sidstnævnte startede fra pole og førte løbet indtil andet pitstop, hvor Schumacher var i stand til at blive ude et par omgange længere og presse sig forbi, hvorefter han hurtigt lagde luft til den forsvarende verdensmester.
Det var første gang i 2006, at Ferrari viste sig markant hurtigere end Renault. Det udnyttede Felipe Massa også til at tage sin første podieplacering, selvom han mod slutningen blev presset hårdt af Kimi Räikkönen (McLaren).
Se også hele vores løbsrapport |
1: M. Schumacher 2: Alonso 3: Massa 4: Räikkönen 5: Barrichello 6: Fisichella 7: Rosberg 8: Villeneuve |
Sidste år på Nürburging
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Nürburgring |
By |
Nürburg |
Første Grand Prix |
29. juli 1951 |
Antal Grand Prixer |
36 |
Rekorder (2003 Layout) |
Banerekord - pole |
1:28.351 (Michael Schumacher, 2004) 209,763 km/h |
Banerekord - løb |
1:29.468 (Michael Schumacher, 2004) 207,144 km/h |
Hurtigste løb |
1t32:35.101 (Michael Schumacher, 2004) 200,159 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
5 (M. Schumacher) 14 (Ferrari) |
Flest poles |
4 (J. Clark) 14 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
5 (M. Schumacher) 13 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,148 km |
Omgange i løbet |
60 |
Løbsdistance |
308,863 km |
Fakta |
Højdeforskel |
55,30 meter |
Antal sving |
17 sving (7 venstre, 10 højre) |
Banebredde |
14-25 meter |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.nuerburgring.de |
Satelitbillede |
Google Maps |
Baneinfo |
Bilmagasinet F1 |
Løbs- og banedata
Afslutning
Alt i alt, så kan man se frem til endnu et spændende løb, i det som tegner til at blive en af de mest spændende sæsoner, siden man oplevede Senna/Prost-æraen.
Som tidligere nævnt er BMF1's bud, at Felipe Massa ender med den største og grimmeste pokal søndag eftermiddag, Kimi Räikkönen ender på det næsthøjeste trin og en McLaren-pilot får det sidste kagefad. Vores bud må være Fernando Alonso, der virker et mulehår foran Hamilton, men alt afhænger af dagsformen.
På de næste pladser, der vil vi se Renault, hvis de holder sig på banen samt Williams og måske en enkelt Toyota.
Men følg med på Danmarks bedste Formel 1 side, hvor vi selvfølgelig vil dække hele weekenden, ikke mindst med LIVE-dækning af lørdagens kvalifikation, som må forventes at være ligeså spændende som årets øvrige kvalifikationer - skal det være Massa eller Hamilton, der tager endnu en pole?
Efter godt 300 km i midttyskland på søndag, er vi meget blevet klogere.