Ferrari har malet deres biler, i en mere autentisk Ferrari-farve, McLaren Mercedes reklamerer for diamanter, forhåbentlig går det bedre end det år, hvor Christian Klien kørte en stor diamant af næsen på hans Jaguarracer, og Red Bull, der ellers altid er gode for et reklamestunt i Monaco, de gør det igen, de har i år undladt at reklamere for en af sommerens storfilm, et stunt, der vel har skaffet dem ligeså meget spalteplads, som filmreklamen ville have gjort.
Kvalifikationen rystede godt og grundigt rundt på pladserne, Kovalainen og David Coulthard er nok ikke på julekort i år, efter at Coulthard lavede en "Michael Schumacher, hvor han helt tilfældigt og ved et uheld blokerede for Kovalainen, en blokade, der var medvirkende til at Mark Webber er med helt fremme som nummer 6. Derudover anklager Hamilton Mark Webber for at have blokeret ham i sving 4.
Heikki Kovalainen under kvalifikationen til Monacos Grand Prix
Efter endnu en spøjs FIA-afgørelse, så er Coulthard endt som nummer 13 på gridden; Se den fulde grid her:
her
En anden kører som ikke havde den bedste dag i det monagaskiske fyrstedømme, det var Kimi Räikkönen, et kort strejf af barrieren og så var en sikker 16. plads hjemme til ham. En placering, som det vil kræve den samlede Ferraristabs taktiske evner, at veksle til en pointgivende placering. Bedre gik det for teamkollega Felipe Massa, en 3. plads, efter at Ferrarien virkede tung og langsom, i forhold til de blændende hurtige McLaren Mercedes, tyder i høj grad på at man planlægger et enkelt pitstop til Massa.
Toppen af poppen, i det mindste på banen var afgjort de 2 sølvpile, i det mindste så lang tid at det var tørvejr. Lewis Hamilton så lang tid ud til, at skulle tage sin første pole position, allerede i sit 5. løb, men kort før tid, snuppede Fernando Alonso den ud af hænder på ham og degraderede Hamilton til 2. pladsen og den mere beskidte del af banen.
Kimi Räikkönen ved Monacas Grand Prix
Som bekendt, så er Monacos Grand Prix den ultimative kendisbegivenhed og måske det mest omtalte på kalenderen. Det betyder normalt at det ultimative reklamehold, Red Bull, sørger for at der reklameres for en blockbuster på bilerne; Supermand og Starwars har været klistret ud over de 2 racerer og det meste af Monaco og med sommerens udbud, af storfilm, der forventede alle at Red Bull endnu en gang ville udnytte det maximalt - det gør de også i år; ved IKKE at have en filmreklame på bilerne, det har sikret dem en god del omtale, også her på siden.
Supermand, Monaco 2006.
Det skal selvfølgelig ikke forhindre, at der drysses stjernestøv over Monaco i denne weekend. Som bekendt så er der filmfestival i Cannes, som kun ligger et kort helikopterhop væk. Så rygterne flyder i en lind strøm om besøg af diverse stjerner; Branglina (bedre kendt som Brad Pitt og Angelina Jolie), George Lucas og Bono er alle med på rygteplanen. En bekræftet gæst er dog Tom Cruise, der er med som Onkel Bernies gæst, et besøg, der sætter kraftigt ild i det rygter der siger, at der arbejdes på en Formel 1 film, igen fristes man dog til at sige - i den sammenhæng, at Tom Cruise vil være det perfekte valg til rollen som Formel 1 kører, han har den helt rigtige statur til den del.
Tilbage til det næstvigtigste - selve løbet; Med 2 McLaren Mercedes forrest, en tændt Massa bagved, en Räikkönen, der er langt nede i feltet, en snæver bane og for den sags skyld, et felt der er mere end almindeligt blandet, så er der lagt op til et spændende løb, hvor sejrherren er sikker på evig berømmelse.
Men som om det ikke var nok, så har Monaco været jagtet af regnvejrsbyger hele weekenden, et regnvejr, der kan gøre løbet totalt uforudseeligt, som i 1996, hvor 4 biler fuldførte og Oliver Panis hjemførte sin eneste sejr i Formel 1.
Vejrudsigten byder stadig på koldt vejr, med en god chance for regn, så der er udsigt til en spændende eftermiddag i Monaco.
Der var vådt under den 3. frie, her ses Mark Webber i pitten.
Med hensyn til pit-stop strategierne kan vi forvente at piloterne er enten på en en to-stops eller en et-stops strategi. Vi forudser at de fleste er på en to-stops strategi undtagelser er BMW'erne og selvfølgelig Kimi Räikkönen. Om Felipe Massa i den anden Ferrari er på en et-stops strategi er åbent, men vi hælder mest til en to-stops.
Dækkene:
Som sædvanligt skal kørerne i løbet af eftermiddagen bruge to forskellige slags dæk. For første gang i år stiller Bridgestone en super blød og en blød dækblanding til rådighed for holdene. Der er lidt varierende meninger om dækkene.
David Coulthard (Red Bull) valgte i går under kvalifikationen at satse på de hårde dæk i anden udskilning, og han var i stand til at sætte nogle fornuftige tider med dem. På tilsvarende vis lyder meldingen fra BMW Sauber-lejren, at hos dem fungerer den hårdere version af dækkene bedst.
Til gengæld så mener Martin Brundle og James Allen, at de bløde dæk vil være klart hurtigst. Selvfølgelig kan begge synspunkter være rigtige, da det ikke hjælper meget at have et super hurtigt dæk, hvis det kun holder til en enkelt af de 78 omgange.