• Forside

2. træning: Fem mand i barrieren

Den anden frie træningen ved Monacos Grand Prix blev en dramatisk affære med hele fem kørere, der kom lidt for tæt på barrieren, hvoraf den ene hændelse udløste rødt flag. Alonso var igen hurtigste mand.

Af: Jesper (jwk@bmf1.dk) d. 24/5 2007 klokken 14:05

Der var en, der var to, ... der var fem: Adrian Sutil (Spyker), Lewis Hamilton (McLaren), Anthony Davidson (Super Aguri), David Coulthard (Red Bull) og Ralf Schumacher (Toyota) måtte alle sande, at den mindste fejl kan betyde en ubehagelig nærkontakt med barrieren.

David Coulthard var den eneste, der nåede at komme tilbage at køre igen senere i træningen.

Til slut var det dog endnu engang Fernando Alonso, (McLaren) der viste sig som den hurtigste af de 22 kørere med en tid på 1:15.940, hvilket var næsten tre tiendedele hurtigere end Kimi Räikkönen (Ferrari).

To kørere fik en ekstraordinær dårlig træning: Coulthard havde i starten et problem, der gjorde, at der gik mere end en halv time, inden han fik sat sin første tid, og sammen med sammenstødet med barrieren betød det, at han kun nåede 16 omgange – i øvrigt det samme som sin holdkammerat Mark Webber.

Ralf Schumacher kunne slet ikke få en god tid igennem. Han sluttede på 20. pladsen mere end 2,2 sekunder langsommere end sin holdkammerat Jarno Trulli, der dog flere gang har vist, at han kan være meget hurtig i Monaco.

Her følger det referat af begivenhederne, der blev skrevet, som begivenhederne udfoldede sig.

Træningen LIVE
Klokken er 14 og det er blevet tid til den anden omgang af 90 minutters fri træning i Monte Carlo. Vejret er godt med 31 graders varme i luften og hele 53 grader varm asfalt.

Mellem den første og anden træning har GP2-kørerne været ude i deres første træning. Her blev det venezuelaneren Paster Maldonado der med tiden 1:23.320 var hurtigst foran de to tidligere Formel 1-kørere Timo Glock og Giorgio Pantano.

Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) er første mand på banen. Han får med det samme følge af ti andre kørere. Det er med at få samlet så meget data som muligt fra banen, der er helt anderledes end de andre, der køres på.

De fleste af kørerne fortsætter med det samme ud på de første flyvende omgange. Tiderne bliver støt forbedret hele tiden her i starten, og generelt kan det forventes, at tiderne vil blive bedre og bedre efterhånden som banen bliver kørt ren og der bliver afsat noget gummi fra dækkene på asfalten.

Den første af de forventede kandidater til sejren til at sætte en tid er Lewis Hamilton, der efter 11 minutter har føringen med en tid på 1:18.033 foran Fernano Alonso (begge McLaren) og Robert Kubica (BMW Sauber).

Efter de første hektiske minutter bliver der lidt mere ro over feltet, flere af kørerne er gået i pit og der sker ikke så mange forskydninger i stillingen.

En af de første til at markere sig i sit andet stint er Kubica, der sætter hurtigste tid med 1:17.240.

Mark Webber under torsdagens frie træning i Monaco 2007.

I formiddags satte Giancarlo Fisichella sin Renault-racer i væggen, men det er lykkedes at få den klar til denne træning. For tiden ligger han på en fjerdeplads. Kimi Räikkönen (Ferrari) er også godt kørende. Efter 20 minutter er han på en andenplads knap fire tiendedele efter Kubica.

Jarno Trullis (Toyota) ene bargeboard hænger. Spørgsmålet er, om det er sket ved, at han er kørt lidt for aggressivt over en kerb.

Felipe Massa (Ferrari) er så småt begyndt at røre på sig, og efter 25 minutter er han rykket op på andenpladsen. Indtil nu er der dog ikke nogen, der har kunnet matche Kubicas tid.

Hurtigste mand lige nu er Lewis Hamilton. Han rykker først op på andenpladsen og lidt efter kommer han ned på 1:16.296, hvilket er mere end et halvt sekund hurtigere end den bedste tid fra i formiddags, hvilken blev sat af hans holdkammerat Fernando Alonso.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Lewis Hamilton McLaren 1:16.296 10
2. Robert Kubica BMW Sauber 1:16.848 16
3. Felipe Massa Ferrari 1:17.515 9
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:17.521 9
5. Giancarlo Fisichella Renault 1:17.991 17
6. Scott Speed Toro Rosso 1:18.233 11
7. Fernando Alonso McLaren 1:18.450 8
8. Anthony Davidson Super Aguri 1:18.605 16
9. Mark Webber Red Bull 1:18.624 8
10. Heikki Kovalainen Renault 1:18.783 17
11. Nico Rosberg Williams 1:18.858 13
12. Jenson Button Honda 1:18.884 16
13. Rubens Barrichello Honda 1:18.904 15
14. Ralf Schumacher Toyota 1:19.049 13
15. Jarno Trulli Toyota 1:19.052 12
16. Alexander Wurz Williams 1:19.075 10
17. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:19.177 12
18. Takuma Sato Super Aguri 1:19.562 12
19. Adrian Sutil Spyker 1:20.061 17
20. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:20.160 12
21. Christijan Albers Spyker 1:21.765 13
22. David Coulthard Red Bull   1

Stillingen efter 30 minutter


Kort efter den halve time rykker også Räikkönen forbi Kubica, men han dog ikke true Hamilton. Vinderen fra 2004, Jarno Trulli (dengang Renault, nu Toyota), rykker op på en syvendeplads.

Efter 37 minutter har David Coulthard endnu ikke været i stand til at sætte en tid. Han har kørt to omgange, men er begge gange vendt direkte tilbage i pitten.

De forreste kører generelt nogle lange distancer i denne del af træningen, hvilket også gør det sværere at presse nogle gode tider ud. Med henholdsvis 22 og 21 omgange efter 40 minutter er det Kubica og Adrian Sutil (Spyker), der har været de mest aktive.

De ligger dog i hver sin ende af stillingen: Kubica er nummer tre, mens Sutil er langsomste mand. David Coulthard er ikke overraskende den, der har kørt færrest omgange, men han har trods alt fået sat en tid nu, hvilket har bragt ham op på 13. pladsen.

Kort efter kommer Felipe Massa ud på den blødere udgave af de to dækvarianter, som Bridgestone har taget med til denne weekend. Indtil nu ser det dog ikke ud til at bringe ham længere frem end den fjerdeplads, han pt. indtager, men det kan også skyldes, at han mere går efter at teste dækkenes holdbarhed over lange afstande.

David Coulthard under torsdagens frie træning i Monaco 2007.


Den næste ændring i toppen er da Mark Webber (Red Bull) efter knap 50 minutter rykker frem på fjerdepladsen lige under et sekund efter Hamilton. Kort efter er det holdkammeraten David Coulthard, der gør sig bemærket ved at ramme barrieren i hårnålen, hvorved baghjulsophænget bliver beskadiget, og han må endnu engang en tur i pitten. I det mindste var han selv i stand til at køre tilbage til garagen.

Til gengæld har Fernando Alonso bragt sig selv i spidsen af træningen med en tid på 1:16.211. Den tid blev sat med et sæt friske dæk af den hårde variant.

Næste offer for den trange plads er Anthony Davidson (Super Aguri), der får bilen tilstrækkelig ødelagt i Sainte Devote til, at han ikke kan fortsætte.

Så er Hamilton ude!!! Det er også i Sainte Devote, at han oversatser med et ødelagt venstre forhjul og ophæng til følge. Han bremsede for sent og ramte en ujævnhed.

Nr. Kører Hold Bedste tid Omgange
1. Fernando Alonso McLaren 1:16.211 22
2. Lewis Hamilton McLaren 1:16.296 85
3. Kimi Räikkönen Ferrari 1:16.643 25
4. Robert Kubica BMW Sauber 1:16.848 34
5. Jarno Trulli Toyota 1:17.234 24
6. Mark Webber Red Bull 1:17.292 15
7. Felipe Massa Ferrari 1:17.444 24
8. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso 1:17.898 22
9. Giancarlo Fisichella Renault 1:17.991 27
10. Scott Speed Toro Rosso 1:18.233 22
11. Rubens Barrichello Honda 1:18.244 25
12. Jenson Button Honda 1:18.314 29
13. Anthony Davidson Super Aguri 1:18.328 17
14. Nico Rosberg Williams 1:18.443 26
15. Alexander Wurz Williams 1:18.628 22
16. David Coulthard Red Bull 1:18.656 7
17. Ralf Schumacher Toyota 1:18.662 31
18. Heikki Kovalainen Renault 1:18.783 27
19. Takuma Sato Super Aguri 1:18.836 29
20. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:19.182 28
21. Adrian Sutil Spyker 1:19.358 27
22. Christijan Albers Spyker 1:19.457 21

Stillingen efter 60 minutter


Massa arbejder sig stille og roligt et par pladser op, så han efter 64 minutter er oppe på fjerdepladsen.

Asfalttemperaturen er faldet med ni grader siden starten af træningen. Desuden falder barometertrykket.

Rødt flag! Adrian Sutil har smadret sin Spyker ved Portier. Han ramte kerben for hårdt og satte bilen i væggen. Frontvingen og venstre forhjul er faldet af, og han holder midt på banen, hvilket ikke giver så mange andre muligheder end at stoppe træningen, mens der bliver ryddet op. Det tager dog kun fire minutter, hvorefter træningen bliver givet fri igen.

Fernando Alonso og McLaren har tilsyneladende brugt ventetiden til at forbedre opsætningen, og han er hurtigst i første sektor, og samlet bliver det til en forbedring på knap tre tiendedele til 1:15.940. Samtidig forbedrer Jarno Trulli sig til en tredjeplads fire tiendedele efter Alonso. Til sammenligning ligger holdkammeraten Ralf Schumacher helt nede på 20. pladsen næsten 2,4 sekunder langsommere.

Det virker som om, at de blødeste af dækkene bliver langsommere. Efter bare én hurtig omgang virker det som om, de mister pusten.

Med otte minutter igen rykker Räikkönen op på andenpladsen, men der er stadig næsten tre tiendedele op til Alonso. Vi så dog i Spanien, at Ferrari ikke pressede bilen specielt hårdt i træningerne.

Med et par minutter igen er der stor travlhed på banen. Det er stort set kun de kørere, der har fået deres biler ødelagt, der er i pitten. Selv David Coulthard er kommet tilbage efter at hans racer er blevet repareret. Han er nu oppe på en 10. plads.

Der sker dog ikke nogen væsentlige ændringer ud over, at Giancarlo Fisichella rykker op på femtepladsen. Mulighederne bliver heller ikke bedre af, at Ralf Schumacher er kørt af banen, hvilket har betydet, at de gule flag er kommet frem.

Dermed er torsdagens træninger overstået med Fernando Alonso som den hurtigste begge gange. I morgen fredag holder Formel 1 fri, mens GP2 blandt andet har deres kvalifikation til lørdagens løb.

På lørdag vender vi tilbage med direkte dækning fra træningen og kvalifikationen, som den seneste vejrudsigt siger, der kan komme nedbør under.

Hele resultatet af denne træning kan du finde her.

Vigtige Links
Læs om Monacos Grand Prix Optakt
Læs om banen i Monte Carlo Banebeskrivelse
Hvornår sker det? TV-tider
Hvordan bliver vejret? Vejrudsigten
Få resultaterne på SMS SMS Service
Torsdag 1. frie træning