Den absolutte klassiker og det mest prestigefyldte løb i sæsonen - gadeløbet i Monte Carlo - nærmer sig. Løbsweekenden byder på næsten næsten alt: Historie, traditioner, glamour og forrygende omgivelser. Det eneste som mangler er i virkeligheden nogle gode overhalingsmuligheder, hvilket kan gøre løbet kedeligt.
Alligevel vender folk troligt tilbage til skærmen for at følge det vilde race igennem de små gader og kringlede hårnålskurver.
Læs derfor her vor optakt og bliv godt forberedt til den mest glamourøse løbsweekend i sæsonen.
Indledning
Det er altså tid til den femte runde i verdensmesterskabet. Løbet foregår på søndag den 27. maj og er det andet af de foreløbige to europæiske løb, der ligger her i starten af sæsonen. Derefter går det til Nordamerika, hvor Canadas og USA's Grand Prixer afvikles, inden vi igen vender tilbage til Europa.
Alt i Monaco er lidt anderledes. For eksempel køres de frie træninger om torsdagen og fredagen er fri. Tjek i øvrigt TV-tiderne i vores sædvanlige
oversigt.
Banekort for Monaco
På grund af sin lange historie, glamouren og prestigen er dette løbet, som enhver Formel 1 pilot drømmer om at vinde. At gennemføre er i sig selv en stor præstation, da der ikke er plads til at lave nogen som helst fejl i de smalle gader og på trods af dette, køres der konstant lige på grænsen. Farten kommer helt op på 280 km/t og selv en lille udskridning har normalt den konsekvens at piloten ryger ud.
Monacos Grand Prix er det eneste løb i hele sæsonen, som forgår på hvad der normalt er offentlig vej. Der er mange hvide markeringer og stålriste på banen og strækningen er derfor generelt glat.
Juan Pablo Montoya i Monaco 2006
Fordi banen er så kringlet og glat, og farten for det meste er relativt lav, er der brug for et godt greb hvilket betyder høj aerodynamisk belastning (down force) samt bløde dæk. For første gang bliver den superbløde og den bløde gummiblanding stillet til rådighed for holdene af Bridgestone. Det bliver også interessant at se hvilke dækstrategier hver enkelt hold vil anvende.
Da der er få lige strækninger hvor farten kommer højt, op skal holdene lægge ekstra mærke til at få etableret en god køling af specielt motoren.
Vil du læse meget mere om banen, så kig på vores banebeskrivelse.
Anthony Davidson, 2006 Monaco GP
Siden sidst
Massa, Massa og Massa - sværere er det ikke. 4 løb, 3 poles og 2 sejre.
Dette er situationen siden sidst - Lewis Hamilton, 4 gange på podiet i sine 4 første løb - Kimi Räikkönen, Ferraris nye førstekører - Fernando Alonso, forsvarende og dobbelt verdensmester - Renault, forsvarende konstruktørmester - Button og Honda, som skulle have "deres" år - Toyota, griddens dyreste team.
Dette ændrer ikke på, at det Spanske Grand Prix udviklede sig til endnu et Felipe Massa show.
Efter en betydelig McLaren Mercedes dominans i de første 3 træninger, der afgjorde Massa hele weekenden på 1.21.41 minut. 3. pole positions i træk, en sikker sejr, uagtet, at der var brand i bilen og endnu et stort skridt mod mesterskabet. Den unge brasilianer, som de fleste af os har sukket over, rystet på hovedet af og afskrevet mange gange, har for alvor meldt sig ind i mesterskabskampen, sammen med Räikkönen, Alonso og Hamilton - ingen tør pt. byde på en mester, men det bliver en af disse fire.
Der er allerede godt gang i pitten. Her ses Scott Speed i dag (onsdag) foran garagen med STR racere.
Ellers gik det Spanske Grand Prix, som det plejer - man fristes til at sige ualmindeligt kedeligt - selvom Bernie Ecclestone mener, at det er den bane som man bør efterligne som konstruktør, så kan man kun sige, at det er dejligt at moderne banekonstruktører (læs Herman Tilke) ikke hører efter den slags.
Det var et løb, der sendte et par kørere ud med diverse fejl, et løb der ikke gjorde det store indtryk og man fristes til at sige "hurtigt videre til Monaco".
Monaco..... Stil, klasse, atmosfære - et løb der aldrig forsvinder fra kalenderen, højdepunktet på Formel 1's sociale kalender, et løb som Ralf Schumacher har beskrevet som at flyve helikopter i ens soveværelse, et løb der ikke har den store sportslige berettigelse, men som så meget mere udfordrer nerven og køligheden i piloterne.
Det betyder selvfølgelig også at man er nødt til at pege på de 3 erfarne kørere i toppen: Räikkönen, Massa og Alonso, i nævnte rækkefølge, som favoritter - Hamilton har et stort handicap i forhold til de 3.
Kan Alonso få endnu en Monte Carlo sejr? Sejre rutinen i form af Räikkönen? Får Massa sin 4. pole i træk og endnu en sejr?
Vores bud er at en rød bil fra Italien holder forrest søndag morgen og en rød bil er hurtigst søndag eftermiddag - både bil og kørere er en klasse over deres konkurrenter.
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Circuit de Monaco Automobile Club de Monaco |
By |
Monte Carlo (Monaco) |
Tidszone |
Samme som Danmark |
Første Grand Prix |
21. maj 1950 |
Antal Grand Prixer |
53 |
Rekorder (2003 Layout) |
Banerekord - pole |
1:13.962 (Fernando Alonso, 2006) 162,569 km/h |
Banerekord - løb |
1:14.439 (Michael Schumacher, 2004) 161,528 km/h |
Hurtigste løb |
1t42:19.010 (Juan Pablo Montoya, 2003) 152,772 km/h |
Bedste Kørere og Hold |
Flest sejre |
6 (Ayrton Senna) 13 (McLaren) |
Flest poles |
5 (Ayrton Senna) 10 (McLaern) |
Flest hurtigste omgange |
5 (Michael Schumacher) 14 (Ferrari) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
3,340 km |
Omgange i løbet |
78 |
Løbsdistance |
260,520 km |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.acm.mc |
Baneinfo |
BilMagasinet F1 |
Løbs- og banedata
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Monte Carlo. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:16.646 |
2003 |
Ralf Schumacher |
Williams |
1:15.259 |
2004 |
Jarno Trulli |
Renault |
1:13.985 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
2:30.323 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:13.962 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
Rubens Barrichello |
Ferrari |
1:18.023 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:14.545 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:14.439 |
2005 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:15.842 |
2006 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:15.143 |
Vinder |
2002 |
David Coulthard |
McLaren |
1:45:39.055 |
2003 |
Juan Pablo Montoya |
Williams |
1:42:19.010 |
2004 |
Jarno Trulli |
Renault |
1:45:46.601 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:45:15.556 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:43:43.116 |
De seneste fem år i Monaco
Træninger |
Torsdag - 1. |
Fernando Alonso |
Renault |
1:16.712 |
Torsdag - 2. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:15.907 |
Lørdag |
Fernando Alonso |
Renault |
1:13.823 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Ferando Alonso |
Renault |
1:13.962 |
Hurtigste omgang |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:15.143 |
Vinder |
Fernando Alonso |
Renault |
1:43:43.116 |
Referat |
Weekenden blev en stor belastning for Michael Schumacher der igen fik en plet på sit rygte som sportsmand. I Rascasse svinget fingerede tyskeren således et uheld, hvorved Alonso blev sinket og dermed ikke kunne slå Schumachers virtuelle pole. Otte timer efter kvalifikationen blev Michael Schumacher frataget alle sine omgangstider.
Med Michael Schumachers fratagelse af alle omgangstider startede han bagest sammen med Felipe Massa, der havde smadret sin bil under sit første forsøg. Forrest startede dermed Fernando Alonso foran Mark Webber og med Kimi Räikkönen lige efter sig. Plads fem og seks gik til Rubens Barrichello og Jarno Trulli hvilket betød, at der på de seks forreste pladser er fem forskellige hold.
Alonso lagde ud med høj fart, men da han senere satte farten ned for at skåne dækkene halede Räikkönen og Webber ind på ham, senere blev det til en gruppe på fire, da de fik selskab af Montoya. Desværre udgik Kimi Räikkönen og Mark Webber med varmeproblemer, der opstod blandt andet på grund af en periode med Safety Car.
Efter genstarten var der en del trafik imellem Alonso og Montota og spanieren kunne uden problemer køre sejren hjem. David Coulthard kørte den første podieplacering hjem til Red Bull, efter at Rubens Barrichello måtte tage en straf for at køre for hurtigt i pitten og Jarno Trulli var udgået med hydraulik problemer bare fem omgange inden afslutningen.
Michael Schumacher kom hurtigt frem i rækkerne, og specielt efter et strategisk perfekt pitstop lykkedes det ham at komme forbi gruppen, der lå bag en langsom Nick Heidfeld. Ferrarien var utrolig hurtig, når den fik plads, men det var også på grund af en hel del udgåede biler, at det lykkedes ham at slutte som nummer fem. Alt i alt et overraskende, interessant løb.
Se vores referat af løbet her. |
1: Alonso 2: Montoya 3: Coulthard 4: Barrichello 5: M. Schumacher 6: Fisichella 7: Heidfeld 8: R. Schumacher |
Sidste år i Barcelona
Monte Carlo ifølge Lewis Hamilton
Hamilton har kørt i Monte Carlos gader to gange før – og vundet begge gange. Om han på søndag skal score et hattrick og samtidig sikre sig sin første Formel 1-sejr, må tiden vise, men der er ikke nogen tvivl om, at McLarens Lewis Hamilton må føle sig godt tilpas i Monaco. Her følger hans beskrivelse af de godt 3,3 kilometer asfalt.
"Du har først Sving 1, som er et ganske ujævnt sving: man bremser på vej op af bakken, og man kan ikke rigtig se, da der er et par træer, der hænger ud over banen, hvilket skaber en skygge, som man kommer ind i lige inden, man kommer direkte ud i solen. Det er et ganske langsomt hjørne og meget, meget snævert, så hvis bilen bliver livlig under nedbremsningen og bagenden slår ud, så ender man direkte i væggen. Af den årsag kan det være ganske svært, og man bliver nødt til at bruge lidt af kerben.
Når man kommer ud af Sving 1 kører man op ad den lange Beau Rivage langside, som er virkelig cool. Her har du en hurtig venstre og højre, og så kommer man ind i Casino Svinget, der føles som om det bare bliver ved i al evighed. Rundt i det sving er barrieren ikke rigtig en god konsistent kurve, den ligesom bølger, hvilket man skal prøve at undvige, og det kan være en overraskelse, hver gang man kommer rundt her. Det er meget drilsk, og hvis du rammer kerben, så spytter den dig af og ind i væggen, og igen er det meget ujævnt her.
Så kommer vi igennem Mirabeau, som igen er meget ujævnt, og man kan ikke rigtig angribe det; man bliver bare nødt til at gå let til værks. Bilen har en tendens til at skride ud hele tiden, da det er en ganske langsom del af banen.
De to hårnåle ved Mirabeau og Grand Hotel er de langsomste dele af banen. Dette er et godt sted at overhale, men for at få nok fart er det nødvendigt at bruge hele banen, hvilket er ekstremt svært, fordi der ikke er nogen downforce, da man dels kører langsomt og idet at det er er ret snævert.
For at opnå dette, er det nødvendigt at bruge fuldt udslag, være på gassen og så rulle ratudsvinget tilbage. Bilen er bare alle vegne. Derefter når man til den mest spændende del, hvilket er tunnelen. Når man kører igennem, er det bare en fantastisk oplevelse. Det er meget snævert og meget hurtig, men at køre gennem dem tunnel i en racerbil er noget, man altid ønsker at opleve. Jeg kan huske første gang, jeg kørte igennem. Der skreg jeg i hjælmen, fordi jeg var så højt oppe at køre.
Swimming Poolen er en meget, meget hurtig chikane og tages næsten med fuld gas. Jeg kan kun gå ud fra, at det i en Formel 1-bil går lidt hurtigere på vej ind. Men den er meget hurtig, og igen er det nødvendigt at køre over begge kerbs, og det kan blive temmelig barsk. Hvis man rammer dem forkert, så vil du igen ramme væggen.
Derefter bremser man igen ned til en tung chikane og videre til Rascasse. Det er en ganske sej del af banen. Man kan ikke overhale, men man kan opnå en hel del fart, og så skal man have bilen stoppet og virkelig holde mindstefarten oppe hele tiden, og det er bare om at få den rigtige udgang og få farten med sig ud på langsiden."
Afslutning
Løbet er som sagt en klassiker og på trods af at løbet ofte kan være kedeligt, er det absolut en af sæsonens højdepunkter. Sidste år var løbet meget interessant, blandt andet fordi Michael Schumacher blev straffet og startede bagerst i feltet, hvorefter han kæmpede sig op igennem feltet og sluttede som nummer fem.
Et sådan løb skal vi ikke forvente igen i år. Vi tipper på, at løbets vinder bliver Felipe Massa eller den anden Ferrari med Kimi Räikkönen.