Der var måske noget om snakken for den megen omtale af flexbagvingen har betydet, at FIA og Charlie Whiting uden at være opfordret fra andre teams til at gå ind og undersøge sagen, og efter at have nærstuderet billederne fra tv er der ikke kommet nogen konklusion på bagvingen.
Det betyder ikke, at Red Bull ikke længere er under mistanke. Tværtimod.
Til denne weekends løb i Monaco er begge Red Bull biler udstyret med bagudvendte kameraer, og læser man mellem linierne, så var der måske snyd med den bagvinge.
Med og uden fleks?
For Red Bull kører med en modificeret udgave af bagvingen i Monaco. Måske for at camouflere flexet og dermed skabe mindre fokus på bagvingen. Tyske ’Bild’ er dog sikker på, at der har været snyd med.
De har ændret sloganet fra bagvingen ’Red Bull gives you wings’ til ’Red Bull bends wings.”
Betød en fleksibel bagvinge, at Renault fabriksteamet ikke kunne forbi Renault kundeteamet?
Det kan dog også være fordi at en flex bagvinge ikke vil hjælpe besynderligt i Monaco, og effekten vil være væsentlig større på en bane som Circuit de Catalunya, hvor den schweiziske avis har regnet sig frem til, at en fleksibel bagvinge kan give op til 6 km/t højere topfart og en tidsforbedring på et kvart sekund.
En ekspert udtaler, at bagvingen måtte være designet til at kunne flexe. Som han siger:
”Den må være designet bevidst til at flexe, da den ellers ville bryde sammen.”