Vi ved godt, at en Formel 1 racer er et stykke finmekanik, og listen over teknologiske finurligheder er lang. Men efter sigende er Ferrari nu blevet beskyldt for direkte snyd. Og det er kun få dage efter, at deres nye mand, Kimi Rïkkönen, vandt årets første løb.
Speed TV, den amerikanske tv-station, har angiveligt fået opsnappet, at Ferrari´s undervogn kom under løbs-arrangørernes og rivalernes vagtsomme øje. Legaliteten vedrørende et bevægeligt gulv, er årsagen.
Kimi Raikkonen fejrer sin første Ferrari sejr på Albert Park i Australien 2007
Vi husker Renault´s massedæmper-system og Ferrari´s fleksible vinge i 2006. Begge blev dømt ulovlige, og nu er der kritiske røster ude, der mener, at gulvet i F2007 er designet så det kan bevæges, og dermed give en unfair fordel for det italienske team. Angiveligt designet således, at når kørerne mangler lidt ekstra power på langsiderne, hæver de gulvet og mindsker dermed downforcen bagerst i bilen.
Det er Ron Dennis, teamchef hos McLaren-Mercedes, som har været ude med riven. Han står forrest i sagen og han mener, at Ferrari kan sænke undervognen, for at give Felipe Massa og Kimi Räikkönen en unfair fordel.
Ron Dennis og Kimi Raikkonen fra mcLaren dagene
"Vi vil se hvordan tingene udvikler sig de næste to eller tre løb," siger Ron Dennis, og forklarer, at rivaliserende teams ofte søger klarhed vedrørende de gældende regler tidligt i sæsonen. "Så det tager et løb eller to, før vi ved hvad man må og ikke må," tilføjede Dennis.
Ferrari tager kritikken med sindsro og udtaler: "Det er en del af spillet, når en Ferrari er hurtigst. Det er ikke første gang der har været spørgsmål fremme om legalitet. Hvis nogen har en klage, er der jo altid FIA," slutter en unavngiven talsmand for teamet.
Til sidst skal det siges, at et fleksibelt gulv, eller undervogn, har været kendt i sporten i et stykke tid. Kort fortalt, kan fjedrene der styrer undervognen, indstilles af enten køreren eller pitten.
Med frontvinger der bliver hævet år for år, var løsningen at lave gulvet foran i bilen således, at man kunne hæve og sænke undervognen, hvilket resulterer i højere hastigheder på langsiderne. Og man kunne også sænke det, når man kørte over kurbs.