Indledning
Det er dermed tid til den anden runde i verdensmesterskabet. Løbet foregår på søndag den 8.april og er det andet af de tre oversøiske løb der ligger her i starten af sæsonen. Det er niende gang at dette løb afvikles på Sepang 60 km uden for Malaysias hovedstad Kuala Lumpur. For første gang har holdene haft mulighed for at teste på banen inden løbet og det foregik i sidse uge, efter holdene havde fået transporteret deres grej op fra Australien. Eftersom løbet foregår i en anden tidzone kan det være en god ide at tjekke
TV-tiderne i vores faste oversigt som du også finder i menuen til venstre under næste løb.
Løbet ses af mange som det første egentlige løb fordi forholde omkring sæsonens første løb altid er lidt specielle.
Det meteorologiske forhold på banen er altid specielle, et er dog sikkert nemlig at det bliver varmt og fugtigt, faktisk er løbet det varmeste i sæsonen. Løbet er dog kendt for at være særdeles hårdt for piloterene som på forskellig vis har forberedt sig på heden (blandt andet ved at gå meget i sauna). Daglige regnskyld forhindrer jævnligt de forberedte træningssesioner i at blive afviklet problemfrit. Vejrudsigten tyder dog på at det ikke bliver til for mange regnskyl men, at det bliver varmt og fugtigt med temperaturer imellem 24 og 32 grader. Følg i øvrigt med i vejrudsigt ugen og weekenden igennem på vores faste side med
vejrudsigten som vi løbende opdaterer.
Eftersom holdene har fået testet i sidste uge bør alle allerede nu være godt forberedte og dårligt vejr eller andre uforudsete hændelser bør ikke have den store betydning. De fleste tekniske data som for eksempel bremse, dæk og kølingsforhold burde være målt og træningerne vil blive brugt til at finde en god opsætning af bilen, samt afstemme balancen af dækkene idet banens greb sikkert har ændret sig siden testene i sidste uge. Der er muligheder for at overhale ind i sving 1, 3 og det sidste sving, hvilket vil bidrage til et interessant løb.
Banekort for Sepang
Banen er meget moderne med en super gode forhold for holdene i pitten og den 5.543 km lange bane er domineret af medium- og højhastighedssving, men har også tre langsomme sving. Læg dertil tre lange lige stræk hvor en stærk motor og lav aerodynamisk belastning (downforce) er vigtig. Der er altså rigeligt at arbejde med for ingeniører og piloter. Belstningen på dækkene er generelt ikke høj så det er muligt at nogle vil benytte sig af en et stop strategi, vi forudser dog de fleste vil foretage to pitstop.
Nu vi snakker om dæk så er der kommet en ny regel til denne sæson som kræver at hver pilot benytter sig af dæk af to forskellige gummiblandinger. Disse skal være tydeligt i markeret og i Australien forgik dette ved, at man havde påmalet en hvid prik med 3 cm i diameter og det var overhovedet ikke tydeligt. Faktisk var det svært at se selv ved pitstop. I stedet har man under testene i sidste uge forsøgt at påmale en streg rundt om dækkene som ses i billedet nedenfor. Denne ide er nu blevet accepteret og vil blive anvendt under løbet så vi har en mulighed for at se hvilken type gummi der er anvendt. Holdene vil have mulighed for at vælge imellem mellem og hårde gummiblandinger (spektret går fra: superbløde, bløde, mellem og hårde - i Melbourne var valget imellem bløde og mellem).
Bridgestone tester nye markeringer
Der var afsat tre dage til testene men på grunde af ekstem regnvejr om torsdagen blev der også testet om fredagen. Under testene i sidste uge var Kimi Räikkönen langt den hurtigste. Når man betragter de bedste tider sat af hver pilot var Kimi Räikkönens tid den bedste. Med 1:35.258 var han således 0.444 hurtigere end Alexander Wurz og 0.660 hurtigere end Robert Kubica der var den syvende hutigste. Derefter fulgte Alexander Wurz med et gap på 0.880 sekunder alle andre var mere end et sekund langsommere. Den langsomste af de faste pilter var Scott Speed der var næste tre sekunder langsommere end Kimi Räikkönen.
Det ser altså godt ud for Ferrari men da Kimi Räikkönen måske har et problem med sin motor står Felipe Massa sikkert i en bedre position. Han problemer med gearkassen i Austarlien var i øvrigt relateret til et softwareproblem som er løst. Det er dog ikke kun Ferrari der har tekniske problemer. Lige nu har BMW Sauber problemer med stabiliteten og måske og McLaren Mercedes der brændte en motor af under testene.
Disse betragtninger fører os frem til en betragtning af den nuværende situation baseret på løbet i
Melbourne.
Petronas Towers, Malaysias GP, Sepang, Kuala Lumpur
Den aktuelle situation
Ferrari, Ferrari og atter Ferrari. Så kort kan årets debutløb beskrives. En sovende Kimi Räikkönen cruisede sig til en komfortabel debutsejr i Melbourne. Pole position blev fulgt op af et løb, hvor han kun veg fra førstepladsen i forbindelse med 2 perfekt udførte pitstop, hvor andre kortvarigt fik lov til at føre løbet. Holdets anden kører, ikke andenkører, men den anden pilot i teamet, Felipe Massa, havde en lørdag han nok helst vil glemme. Først stod gearkassen af, det betød at han skulle starte som nummer 16, så valgte man logisk nok at skifte hans motor, det betyder 10 pladser længere nede på gridden og absolut bagerste placering til en af Räikkönens største konkurrenter. Men søndag viste Massa hvorfor han og Ferrari nævnes som nogen af favoritterne til årets mesterskaber. Fra 22 til 6 og sidste mand på omgangshøjde med Räikkönen og med en hårdt presset Giancarlo Fisichella foran sig.
Kimi Räikkönen, cruiser sin Ferrari F2007, til en sikker debutsejr i Melbourne, Australien 2007
Ganske som forudsagt på denne plads, så var det Ferrari og Fernando
Alonso, der kom til at slås om sejren, dog med det tvist at rookie Lewis Hamilton i den grad viste Alonso hvor skabet skal stå. På podiet i hans første Formel 1 løb, efter et løb hvor han endda rettelig havde fortjent en andenplads, men hvor han på mirakuløs vis, fik skiftet den placering i forbindelse med det sidste pitstop. Alonso kæmpede hårdt hele løbet, med at holde trit med Hamilton.
Renault og Fisichella reddede en del af skindet på næsen, ved at han fik sig kørt ind på en respektabel 5. plads, alt i mens at Heikki Kovalainen faldt igennem i sin debut og at der er stor forskel på at være et lysende talent og så at slå igennem.
Længere nede i feltet, der møder man et par overraskelser, Toyota endte på absolut respektable 8. og 9. pladser, ikke i forhold til deres forventninger, men i forhold til hvordan det er gået de forrige år. Til gengæld, så må man sige at Honda indfriede de forventninger man havde til dem, eller rettere de manglende forventninger. Placeringer som nummer 11 og 15 er ikke imponerende og det virker som om, der er meget, meget lang vej op, før de er med til at kæmpe om point.
Fernando Alonso og Lewis Hamilton fejrer deres 2. og 3. plads i årets første løb, på Albert Park i Melbourna, Australien 2007
De resterende teams gjorde som man måtte forvente, på nær Takuma Sato, der fik sin Super Aguri racer kørt hjem på en 12. plads, en placering, der ikke kan andet end at puste til rygterne om at Super Aguri’en ikke er andet end en ommalet Honda.
Næste løb bliver på Sepang, i Malaysias brændende hede og her forudser undertegnede at en mand vil skille sig klart ud. Massa har en motor, der kun har kørt et enkelt løb, det har de andre også, men Massas motor har ikke kørt de lørdagens træning og lørdagens kvalifikation. Det vil afgjort betyde, at han har et kraftoverskud. Tdligere har man talt om, at der mistes en del hestekræfter mellem løb 1 og 2, det vil han kunne udnytte, samtidigt så må han og Ferrari være mindre bekymret for et eventuelt motorhavari i den sydende varme. Så vores bud lyder på 2 Ferrari i forreste række og en sikker sejr til Massa. Outsider til podiet er Robert Kubica, der måtte udgå af sidste løb, men som indtil da var stærkt kørende.
Felipe Massa på podiet efter Brasilens Grand Prix 2006 - vi forudser han står på podiet igen på søndag.
Historie
En detaljeret gennemgang af banens historie finder du i vores banemenu om
Sepang. Her gennemgår vi kun kort sidste års løb.
Træninger |
Fredag - 1. |
Alexander Wurz |
Williams |
1:34.946 |
Fredag - 2. |
Anthony Davidson |
Honda |
1:35.041 |
Lørdag |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:34.126 |
Kvalifikation og løb |
Pole position |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:33.840 |
Hurtigste omgang |
Fernando Alonso |
Renault |
1'34.803 |
Vinder |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:30'40.529 |
Referat |
For første gang siden 1982 var det to Renault-kørere, der stod øverst på podiet, da sejrscermonien blev afholdt efter løbet. I modsætning til den normale rangorden på holdet var det dog Giancarlo Fisichella, der vandt foran Fernando Alonso, der ved et uheld havde fået for meget brændstof på under kvalifikationen, og derfor måtte starte tilbage på en ottendeplads.
Ferrari havde for en gangs skyld tekniske problemer og måtte inden løbet skifte motorerne i begge biler, hvormed de kom til at starte langt nede på gridden. Felipe Massa endte med at vælge den bedste strategi og slog sin holdkammerat.
Vores fulde referat af løbet finder du her. |
1: Fisichella 2: Alonso 3: Button 4. Montoya 5. Massa 6. M. Schumacher 7. Villeneuve 8. R. Schumacher |
Sidste år i Melbourne
År |
Kører |
Hold |
Tid |
Pole Position |
2002 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1'35.266 |
2003 |
Fernando Alonso |
Renault |
1'37.044 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1'33.074 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
3'07.672 |
2006 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1'33.840 |
Hurtigste Omgang |
2002 |
J.P.Montoya |
Williams |
1'38.049 |
2003 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1'36.412 |
2004 |
J.P.Montoya |
Williams |
1'34.223 |
2005 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1'35.483 |
2006 |
Fernando Alonso |
Renault |
1'34.803 |
Vinder |
2002 |
Ralf Schumacher |
Williams |
1:34'12.912 |
2003 |
Kimi Räikkönen |
McLaren |
1:32'22.195 |
2004 |
Michael Schumacher |
Ferrari |
1:31'07.490 |
2005 |
Fernando Alonso |
Renault |
1:31'33.736 |
2006 |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
1:30'40.529 |
De seneste fem år i Sepang
Banen
Herunder de vigtigste data for banen. Som ved banens historie finder du meget mere i vores
banemenu.
Banen |
Banenavn |
Sepang International Circuit |
By |
Sepang |
Tidszone |
6 timer foran Danmark |
Første Grand Prix |
17 Oktober 1999 |
Antal Grand Prixer |
8 |
Rekorder |
Banerekord - Pole |
1'33.074 (Michael Schumacher, 2004) 214.397 km/t |
Banerekord - Løb |
1'34.223 (J.P.Montoya, 2004) 211.782 km/t |
Hurtigste løb |
1:30'40.529 ( Giancarlo Fisichella , 2006) 205.397 km/t |
|
|
Flest sejre |
3 (M. Schumacher) 4 (Ferrari) |
Flest poles |
5 (M. Schumacher) 5 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
2 (M. Schumacher/Montoya/Hakkinen) 3 (McLaren) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,543 km |
Omgange i løbet |
56 |
Løbsdistance |
310,406 km |
Vigtige Links |
Hjemmeside |
www.malaysiangp.com.my |
Banebeskrivelse |
Bil Magasinet F1 |
TV-tider |
Bil Magasinet F1 |
Løbs- og banedata
Sepang ifølge Fernando Alonso:
Med en sejr og en andenplads i de to sidste sæsoner har Fernando Alonso haft pæn succes på Sepang. Her følger hans beskrivelse af banen:
"Sepang er måske årets sværeste bane, og det er bestemt en af de mest tekniske. Med det mener jeg, at din bil skal være stærk på alle områder: alle de vigtige sving har en tendens til at være højfarts, så du har brug for en perfekt balance og god aerodynamik. Banen selv har masser af rytme, et sving fører dig ind i det næste, og den er ikke hård ved bremserne; det hele drejer sig om at holde fremdriften gennem svingende. Fysisk er banen meget krævende for køreren.
Der er mange sving, som jeg elsker, og som kan give dig masser af omgangstid, hvis de bliver kørt rigtigt. Sving Fem og Seks er højfartsdelen og meget spændende. Den bliver taget i femte eller sjette gear, og når bilen er velafbalanceret med nok forvinge og ikke så meget understyring, så er det smukt at komme ud af Sving Sekt ekstremt hurtigt.
Så er der Sving Ni, der er en god test af bilens vejgreb. Hvis du har en god bil ud af svinget, vil du accelerere meget hurtigt indtil Sving 11. I det sving har du brug for god støtte fra det bagerste ophæng.
Dækkene er også under stort pres her, og det er ikke kun på grund af heden, men også fordi asfalten er ret gammel nu. Som resultat er den krakeleret gennem årene, så hvert år bliver den hårdere og hårdere ved dækkene."
Afslutning
I løbet af weekenden vil vi bringe kvalifikationen og løbet LIVE fra Grand Prixet, og inden begge begivenheder varmer vi op med de seneste nyheder i timerne op til løbet. Derudover vil du kunne finde alle tiderne og mange udtalelser fra holdene efter de forskellige dele - alt krydret med de nyeste billeder.
Her på BMF1 gætter vi som sagt igen på en ét-to Ferrari sejr med Massa som vinder og skulle du have lyst til at diskutere dette, eller det kommende løb generelt med andre Formel 1 fans, kan du eventuelt gøre dette hos vores venner fra
Safetycar