Italiens GP: 3. frie træning. Mercedes i front

Det virkede til at de fleste hold, havde fået den data de søgte hen over de 2 første træninger, men det fik ikke Ferrari til at holde sig tilbage. Sainz virkede til at have knækket koden, mens Verstappen og Norris ikke helt var med. Williams klart med.

Italiens Grand Prix 2024 . Copyright Mercedes AMG

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/8 2024 klokken 13:08

Alt taget i betragtning, var det det en relativ stille 3. træning, hvor lufttemperaturen var på 31,8 grader og asfalten 47,18 grader.

Kevin Magnussen havde en del arbejde foran sig, efter hans afkørsel i den anden træning, men det var tydeligt at den frontvinge han havde til rådighed, ikke rigtigt spillede sammen med resten af aerodynamikken på bilen, som han havde store problemer med at finde balancen på.

Hülkenberg i den anden HAAS klarede sig derimod, virkelig godt og var flere gange med blandt de hurtigste, men i toppen var det hjemmebanefavoritterne fra Ferrari der begejstrede det italienske publikum.

Et andet hold, der virkede til at have knækket koden på den nye version af Monza, var Mercedes. Især George Russell viste sig positivt frem, mens italienerne, der allerede virkede til at glæde sig meget til at se Hamilton i rødt, måtte se til at han ikke helt kunne følge med Russell.

Williams, der har deres nye mand Colapinto med i denne weekend, kunne se at Alex Albon viste vejen, med den megat lave downforce.

Med blot 15 minutter tilbage af træningen, var Albon helt oppe som nummer 3, efter de to Ferrarier. Colapinto oppe på P8.

Hos Red Bull Var det mindre godt, med Verstappen på P9 Perez på P13. det virker dog som om at de holder igen hos Red Bull. Tidlige speederslip ind i Parabolica, hvor deres bil ser ekstremt stabil ud, er det der får os til at tro på, at de har maget mere at byde på.

McLaren, der udfordre Red Bull, så lidt bedre ud, men de lignede ikke et hold der sætter pole og kan vinde løbet.

Mod slutningen, rykkede Colapinto op på P9, lige efter Albon på P8, hvilket må siges at være mere end godkendt. Mercedes havde indtaget de to hurtigste placeringer og ser ud til at have mere at byde med, inden kvalifikationen.

Verstappen og Norris, befandt sig henholdsvis på P6 og P5, så endnnu engang overhånd til Norris.

Hos McLaren kunne man nyde, at Perez var helt nede på P15.

Hos Stake, var det igen hverdag. De lukkede feltet af, efter en ellers stærk indsats i den anden frie træning.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:20.117 + 0.000 20
2. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:20.210 + 0.093 24
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:20.226 + 0.109 22
4. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:20.252 + 0.135 15
5. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:20.262 + 0.145 15
6. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:20.368 + 0.251 24
7. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:20.463 + 0.346 20
8. Alexander Albon Williams Racing
P
1:20.596 + 0.479 15
9. Franco Colapinto Williams Racing
P
1:20.905 + 0.788 17
10. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:20.943 + 0.826 18
11. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:20.968 + 0.851 22
12. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:21.077 + 0.960 18
13. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:21.141 + 1.024 15
14. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:21.155 + 1.038 20
15. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:21.157 + 1.040 23
16. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:21.208 + 1.091 21
17. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:21.258 + 1.141 19
18. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:21.287 + 1.170 23
19. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:21.357 + 1.240 20
20. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:22.035 + 1.918 18
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Gammel frontvinge til Kevin Italiens GP: Kvalifikation - ren McLaren front »