Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 31/8 2024 klokken 13:08
Alt taget i betragtning, var det det en relativ stille 3. træning, hvor lufttemperaturen var på 31,8 grader og asfalten 47,18 grader.
Kevin Magnussen havde en del arbejde foran sig, efter hans afkørsel i den anden træning, men det var tydeligt at den frontvinge han havde til rådighed, ikke rigtigt spillede sammen med resten af aerodynamikken på bilen, som han havde store problemer med at finde balancen på.
Hülkenberg i den anden HAAS klarede sig derimod, virkelig godt og var flere gange med blandt de hurtigste, men i toppen var det hjemmebanefavoritterne fra Ferrari der begejstrede det italienske publikum.
Et andet hold, der virkede til at have knækket koden på den nye version af Monza, var Mercedes. Især George Russell viste sig positivt frem, mens italienerne, der allerede virkede til at glæde sig meget til at se Hamilton i rødt, måtte se til at han ikke helt kunne følge med Russell.
Williams, der har deres nye mand Colapinto med i denne weekend, kunne se at Alex Albon viste vejen, med den megat lave downforce.
Med blot 15 minutter tilbage af træningen, var Albon helt oppe som nummer 3, efter de to Ferrarier. Colapinto oppe på P8.
Hos Red Bull Var det mindre godt, med Verstappen på P9 Perez på P13. det virker dog som om at de holder igen hos Red Bull. Tidlige speederslip ind i Parabolica, hvor deres bil ser ekstremt stabil ud, er det der får os til at tro på, at de har maget mere at byde på.
McLaren, der udfordre Red Bull, så lidt bedre ud, men de lignede ikke et hold der sætter pole og kan vinde løbet.
Mod slutningen, rykkede Colapinto op på P9, lige efter Albon på P8, hvilket må siges at være mere end godkendt. Mercedes havde indtaget de to hurtigste placeringer og ser ud til at have mere at byde med, inden kvalifikationen.
Verstappen og Norris, befandt sig henholdsvis på P6 og P5, så endnnu engang overhånd til Norris.
Hos McLaren kunne man nyde, at Perez var helt nede på P15.
Hos Stake, var det igen hverdag. De lukkede feltet af, efter en ellers stærk indsats i den anden frie træning.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)