Italiens GP: 1. Frie træning - Verstappen hurtigst

Kimi Antonelli crashede ud efter kort tid mens Ferrari og Valtteri Bottas stod for et par overraskelser. Læs vores resumé fra første frie træning hér.

Italiens Grand Prix 2023 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 30/8 2024 klokken 14:08

Monza banen har fået helt ny asfalt i år som skulle give et markant bedre vejgreb, men asfalten er også mørkere, så banetemperaturen vil blive meget høj - over 50 grader - og det vil øge dæksliddet ekstra meget.
Du kan i øvrigt købe et stump asfalt i Monza Circuit Shop inde midt på Monza banen.

Mercedes åbnede festen ved at sende Kimi Antonelli ud på soft-dæk med det samme og han begyndte straks at sætte hurtige tider. Kort efter kørte Lewis Hamilton ud i den anden Mercedes-racer - også på soft dæk. Det var Antonelli der lå med bedste tid lige indtil han kom for hurtigt ind i det store Parabolica-sving og mistede bagenden af raceren. Derefter fløj raceren hastigt ind i barrieren, men heldigvis kunne Antonelli gå fra ulykken kort efter. Ulykken betød at der var rødt flag i et par minutter.

Antonelli havde kørt F2 træning her til formiddag og havde en frisk fornemmelse af banen, men alligevel begik han en slem kørerfejl.
Antonelli ender derfor sidst i dagens træning.

Debutanten, Franco Colapinto, hos Williams, var også ude tidligt for at lære raceren at kende. Han kører sit første løb for Williams denne weekend, efter at Logan Sargeant er blevet fyret fra holdet.

McLaren testede både frontvinge og bagvinger og kørte det meste af træningen med det tydelige grønne flow-wiz. Som ventet var begge McLaren-kørere fod med i toppen allerede her i første frie træning.

Italiens Grand Prix 2023. Ferrari på Monza banen. Carlos Sainz Jr.Italiens Grand Prix 2023. Ferrari på Monza banen. Carlos Sainz Jr.
Copyright Ferrari


Ferrari var også god med i toppen på holdet hjemmebane, med Charles Leclerc på andenbedste tid og Carlos Sainz Jr. på fjerdepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
1:21.676 + 0.000 18
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
1:21.904 + 0.228 22
3. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1:21.917 + 0.241 25
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
1:22.126 + 0.450 23
5. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:22.127 + 0.451 21
6. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
1:22.199 + 0.523 22
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:22.214 + 0.538 23
8. Alexander Albon Williams Racing
P
1:22.220 + 0.544 23
9. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
1:22.311 + 0.635 20
10. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:22.315 + 0.639 18
11. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
1:22.572 + 0.896 21
12. Daniel Ricciardo Visa Cash App RB
P
1:22.605 + 0.929 20
13. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
1:22.714 + 1.038 22
14. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
1:22.763 + 1.087 21
15. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
1:22.854 + 1.178 21
16. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
1:22.864 + 1.188 20
17. Franco Colapinto Williams Racing
P
1:22.880 + 1.204 23
18. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
1:22.880 + 1.204 20
19. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
1:23.157 + 1.481 22
20. Kimi Antonelli Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1:23.955 + 2.279 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Opdateringer fra Monza Italiens GP: 2. frie træning. Kevin crasher »