Monza banen har fået helt ny asfalt i år som skulle give et markant bedre vejgreb, men asfalten er også mørkere, så banetemperaturen vil blive meget høj - over 50 grader - og det vil øge dæksliddet ekstra meget.
Du kan i øvrigt købe et stump asfalt i Monza Circuit Shop inde midt på Monza banen.
Mercedes åbnede festen ved at sende Kimi Antonelli ud på soft-dæk med det samme og han begyndte straks at sætte hurtige tider. Kort efter kørte Lewis Hamilton ud i den anden Mercedes-racer - også på soft dæk. Det var Antonelli der lå med bedste tid lige indtil han kom for hurtigt ind i det store Parabolica-sving og mistede bagenden af raceren. Derefter fløj raceren hastigt ind i barrieren, men heldigvis kunne Antonelli gå fra ulykken kort efter. Ulykken betød at der var rødt flag i et par minutter.
Antonelli havde kørt F2 træning her til formiddag og havde en frisk fornemmelse af banen, men alligevel begik han en slem kørerfejl.
Antonelli ender derfor sidst i dagens træning.
Debutanten, Franco Colapinto, hos Williams, var også ude tidligt for at lære raceren at kende. Han kører sit første løb for Williams denne weekend, efter at Logan Sargeant er blevet fyret fra holdet.
McLaren testede både frontvinge og bagvinger og kørte det meste af træningen med det tydelige grønne flow-wiz. Som ventet var begge McLaren-kørere fod med i toppen allerede her i første frie træning.
Italiens Grand Prix 2023. Ferrari på Monza banen. Carlos Sainz Jr.
Copyright Ferrari
Ferrari var også god med i toppen på holdet hjemmebane, med Charles Leclerc på andenbedste tid og Carlos Sainz Jr. på fjerdepladsen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)