Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/8 2024 klokken 10:08
I lang tid, var det Carlos Sainz jr. der stod og holdt hele kørermarkedet ud i strakt hånd, men efter han valgte at skrive under med Williams, er der nu han ude af spillet og de øvrige hold der har ledige sæder, hvor flere helt sikkert håbede på at få Sainz over til dem, nu skal have skrevet under på en kontrakt.
De 4 ledige sæder finder vi hos, Mercedes, Sauber/Audi, Alpine og VCAP/RB holdene, med et 5 sæde hos Red Bull som en joker.
For at tage den sidste først, har Red Bull l en kontrakt med Sergio Perez for de kommende to sæsoner, men mexicanerens manglende performance på banen har åbnet op for, at han alligevel ikke bliver på holdet.
Der er dog ikke meget der tyder på, at det bliver en kører udefra, der vil tage det sæde men derimod en af de to VCAPkørere, Tsunoda og Ricciardo, med Riccardo som favoritten.
Hos VCAP har Tsunoda allerede sin kontrakt på plads for den kommende sæson, mens Ricciardo endnu ikke er bekræftet og han bliver kraftigt åndet i nakken af Liam Lawson.
Skulle Ricciardo rykke tilbage til Red Bull efter denne sæson, vil det med stor sandsynlighed være Lawson der får VCAP sædet og Perez vil helt ryge ud af Formel 1.
Alpine valgte tidligere på sæsonen at forlænge med Pierre Gasly og kort efter fyre Esteban Ocon, der dog får lov til at kører sæsonen ud, som det er nu, til trods for store interne samarbejdsproblemer.
Ocon har efterfølgende, noget overraskende, formået at sikre sig et sæde hos HAAS, hvilket betyder at Kevin Magnussen ikke har et sæde efter denne sæson, endnu.
Men netop det ledige sæde hos Alpine kan blive hans redning. Kevin har tidligere kørt på holdet, da det hed Renault, men det er hans erfaring som Alpine har behov for, da holdet har store ledelsesudfordringer.
Men Alpine har også reserven Jack Doohan klar i kulissen. En hurtig ung mand, der sluttede som nummer 3, lige efter Frederik Vesti, i Formel 2.
Vesti kan også hurtigt komme i spil til Alpine sædet, skulle de vælge at skifte til Mercedes Power, som det forlyder.
Mercedes ser ikke ud til at have Vesti blandt favoritterne til deres bil, men Toto Wolff har tidligere udtalt, at Vesti fortjener et sæde i Formel 1 og at han vil gøre meget for at hjælpe ham.
Nu hvor Williams sædet er glippet, vil Alpine med Mercedes motor, være et oplagt alternativ.
Hos Mercedes går de stadig og håber på, at Max Verstappen bliver træt af den interne uro hos Red Bull og skifter over til dem. Men Mercedes chef, Toto Wolff, indrømmer også, at det næppe er realistisk.
Derimod er det den unge Andrea Kimi Antonelli der står stærkest til at sikre sig Mercedes sædet, til trods for at han ikke har erfaring fra et andet Formel 1 hold.
Antonelli fylder 18 år i weekenden for Italiens Formel 1 Grand Prix på Monza og har allerede sikret sig sit Super Licens, hvilket betyder at han er klar. Men om holdet er klar til at håndterer en rookie er mere usikkert.
Det er dog svært at se, at der kommer en anden til holdet, nu hvor Sainz valgte en anden løsning. Vesti står desværre ikke stærkere end Antonelli.
Sidste hold, der mangler at sætte navn på et sæde er Sauber , der tidligere på året valgte at indgå en aftale med Kevin Magnussens nuværende holdkammerart, Nico Hülkenberg.
Der er ikke meget der tyder på, at de vil forlænge med en af deres nuværende kørere, der er finske Valteri Bottas og kinesiske Zhou Guanyu.
Flere medier har peget på Kevin Magnussen som en stærk kandidat til det "ledige" sæde hos Sauber , hvilket så vil betyde at han igen vil blive holdkammerat med Noco Hülkenberg, som han angiveligt skulle arbejde rigtigt godt sammen med.
Men det er nok mere Mick Schumacher der står som favorit til Sauber sædet , efter pres fra Audi, der gerne ser et rent tysk hold, når de sætter deres navn på raceren i 2026.
Selvom danskerne, Kevin Magnussen og Frederick Vesti begge er i spil til et af de ledige sæder, ser det dog svært ud for de to. Men vi kan da have lov til at håbe. Tænk hvis det lykkedes for begge og vi pludselig havde to danskere i Formel 1!