Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/6 2024 klokken 15:06
Formel 1-karavanen er taget et smut til Spanien, nærmere betegnet Catalonien, hvor en af feltets mest kendte racerbaner danner rammen for weekendens strabadser.
Løbet har fået det fancy navn Formula 1 Aramco Gran Premio de España 2024. Løbet er dog først på søndag, så i dag koncentrerer vi os om den første frie træning.
Navnet på den populære racerbane er Circuit de Barcelona-Catalunya. Grunden til den store popularitet er, at banen ofte har været brugt til vintertestene i Formel 1. Derfor kender kørerne bane, som deres egen bukselomme, og holdene har meget data til opsætning af racerne.
Banen er 4,657 km lang, har 14 sving, og 2 DRS-zoner. Alligevel er der gode muligheder for at overhale på banen.
Vejret er 27 grader i luften, 46 grader på asfalten og dejlig blå himmel.
Dækkene til weekenden er de hårdeste i sortimentet, nemlig de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk. Det skyldes, at asfalten er hård ved dækkene.
Der er heftig aktivitet fra start, og der er ligefrem kø i pitlane for at komme ud på banen.
Hülkenberg sidder over i denne session. Bearman har overtaget hans sæde.
Fire minutter inde har 19 af 20 kørere været ude på banen. Så der er run på.
De fleste kørere starter deres første stint på hard-dækket, hvilket helt sikkert også kommer i spil på søndag, på en dækspisende-bane som denne her.
Sainz melder over radioen, at han har low power. Ikke godt nyt for de røde hingste. Heldigvis er det om fredagen, hvor der oftest bruges slidte “fredagsmotorer”.
Sainz får dog besked fra sin ingeniør om en setting på rattet, der kan løse problemet.
Norris klager over grebet fra bagenden, der er ustabilitet i raceren. Generelt er hverken Leclerc eller Perez glad for bilerne.
Til trods for der er meget downforce, så er det jo meget hårde dæk, de kører på. Så det vil helt klart have indflydelse på greb m.m.
Leclerc siger i et interview, at de er optimistisk den her weekend, og de forventer at være på fod med McLaren, og at Red Bull nok har en bil, der passer bedre til denne bane.
Alonso kører over kerben i sving ni, og der ryger en del af bilen af og ligger på banen. Det resulterer i et rødt flag, så banefolkene kan fjerne det.
18 minutter igen og pitlane åbner igen.
Leclerc er tæt på at køre ind i Stroll. Han placerede sin Aston Martin i midten af vejen i svinget.
Der er ikke nogen tvivl om, at McLaren, Red Bull og Ferrari kommer til at dyste med i toppen denne weekend. Den store joker bliver, om Mercedes kan bibeholde det gode momentum, de har haft på det seneste.
Norris er absolut hurtigst i sine omgangstider i løbssimulationerne, hvilket er interessant. Mere interessant er det, at drengene fra top tre teamene ligger tæt op ad hinanden tidsmæssigt.
Leclerc melder, at der er noget spøjst med koblingen. Den blokerede baghjulene, da han tog koblingen, så virkede koblingen, og så gjorde den det en gang til, da han stoppede.
Vejret var tørt igennem sessionen, og varmen havde stor indflydelse på bilernes performance. Dækkene bliver nemlig lettere slidt, og holder meget mindre, når varmen sætter sit præg på asfalten.
Norris var hurtigste mand i sessionen med en Red Bull i form af Max Verstappen åndende lige i nakken på ham. Der var faktisk kun 0,024 sek. imellem de to. Sainz blev treer, dog 0,3 sek. efter de to forreste.
Magnussen fik sat sin yngre teamkammerat på plads med en 16. plads, 0,2 sek hurtigere end Bearman.
Mest overraskende er det, at Ocon sluttede på 8. pladsen. Det lyder til, at Alpine har fået gang i bilen igen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)