BMF1.dk's Power Rating: Bahrains GP

Bahrain lagde i weekenden sand og asfalt til sæsonens første Formel 1-grandprix. Vi bringer her årets første Power Rating.

Bahrains Grand Prix 2024 . Copyright Ferrari

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 4/3 2024 klokken 17:03

Man skulle faktisk konsultere sin kalender for at vide det, for et blik på resultattavlen viste ikke de helt store forandringer i Bahrains Grand Prix sammenlignet med foregående sæsons.

Således startede 2024, som den sluttede sidste år med Max Verstappen, i en ligeså komfortabel dominans og som vanligt og langt foran P2. Denne gang hele 22,4 sekund.

P2 blev indtaget af den anden Red Bull med Sergio Perez, der fik kæmpet sig op fra P5 i kvalifikationen, som aldrig helt bliver mexicanerens livret. Ellers var der ikke en finger at sætte på de to køreres indsats i grandprixet, hvor Verstappen igen strålede.

Carlos Sainz, der kører sin sidste sæson hos Ferrari, viste nogle sjældent set stærke sider af sig selv. Brillante overhalinger og sikker kørsel uden egentlige udfald, som i sidste ende sendte spanieren forbi George Russell i Mercedes, og dermed kunne indtage den sidste podieplacering.



Helt så godt gik det ikke for den anden Ferrari, hvor Charles Leclerc kæmpede med en bil, der havde heftige bremseproblemer, hvilket, efter adskillige ‘lock-ups’ sendte ham ned på en samlet P4. Set i det lys må det siges at være et optimalt resultat.

Mercedes var næsten ikke til stede og sluttede ca. 40 sekunder efter løbets vinder. Således sluttede George Russell på P5 og Lewis Hamilton på P7. Trods oplysninger om køleproblemer, har Stuttgart-teamet stadig noget at se til med deres nye W15.



I det tætte midterfelt viste Aston Martin, at der stadig er et godt stykke vej, før man når ejeren Lawrence Strolls målsætning med et verdensmesterskab. Således kørte Fernando Alonso og Lance Stroll forbi det ternede flag på henholdsvis P9 og P10. Dermed dog i pointene, men der er lysår op til Red Bulls niveau.

Hos Haas F1 sluttede Kevin Magnussen på en godkendt P12 i en bil, der stadig kæmper med farten, men dog ser ud til at være ved at få styr på sidste sæsons abnorme dækslid. Danskeren viste sine evner som en særdeles rutineret kører, man ikke bare smutter forbi, hvilket de to RB-kørere Daniel Ricciardo og Yuki Tsunoda måtte sande (se video herunder). Nico Hülkenberg sluttede nede på P16 efter en fadæse på første omgang.



Dagens helt ubegribelige optrin kom først, da løbet var slut. Her viste Yuki Tsunoda i RB sin frustration over at have modtaget en teamordre om at lade Ricciardo passere i håbet om, at denne ville overhale den forankørende Magnussen. Det var den iltre japaner så ophidset over, at han på hasarderet og umoden facon kørte tæt op af teamkammeraten og låste sig fast på hans forhjul på deres ‘in-lap’ efter løbet. Handlingen burde udløse straf, så der var utvivlsomt noget at tale om på teamets debriefing.



Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Max Verstappen 10,0 0,00
2. Carlos Sainz 9,4 0,39
3. Charles Leclerc 9,0 0,38
4. Sergio Perez 8,8 0,54
5. George Russell 8,7 0,35
6. Lando Norris 8,4 0,35
7. Lewis Hamilton 8,1 0,55
8. Oscar Piastri 8,1 0,22
9. Kevin Magnussen 7,7 0,64
10. Fernando Alonso 7,5 0,74
11. Guanyu Zhou 7,4 0,50
12. Lance Stroll 7,2 0,32
13. Daniel Ricciardo 7,1 0,55
14. Alex Albon 6,9 0,37
15. Nico Hülkenberg 6,3 1,09
16. Yuki Tsunoda 6,2 0,67
17. Esteban Ocon 5,8 0,77
18. Pierre Gasly 5,6 0,58
19. Valtteri Bottas 5,3 0,71
20. Logan Sargeant 3,8 0,53


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari har stor tiltro til egne evner Breaking: Alpine ændrer i organisationen »