Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 14/1 2024 klokken 12:01
Haas-teamet så dagens lys tilbage i 2016, da Romain Grosjean kørte teamet til en flot placering i pointene. Med ét var Günther Steiners ambition om et succesfuldt Formel 1-team blevet en realisering.
Så hvordan kunne det så gå så galt efterfølgende? Og hvordan kunne Günther Steiner bygge sig op til at blive feltets mest populære mand, og nu til at være arbejdsløs - i F1-sammenhæng.
BMF1.dk har derfor kigget nærmere på, hvordan det kunne gå så godt, og samtidig gå så galt for Günther Steiner og hele Haas-teamet.
Haas er et projekt, der startede som en idé, fra en mand med en drøm. Drømmen var at skabe et Formel 1-hold, der stillede op med kundebiler i motorsportens kongeklasse.
Manden med drømmen var Ikke Gene Haas. Haas er blevet en realitet på baggrund af en idé opstået fra den højt elskede (tidligere) teamchef Günther Steiner.
Idéen om at køre med kundebiler blev hurtigt skudt ned igen. Ambitionen om at opbygge et nyt Formel 1-team levede videre i Steiner, som så fik den idé, at skabe et succesfuldt team, ved at tømme hylderne for alle de reservedele reglementet tillod. Og planen var at gøre det hos en af sportens største og mest succesrige teams.
Den idé fik Steiner så overtalt Gene Haas, ejeren af Haas Automation, til at være med på. Det skulle dog ikke være penge ud i luften for den succesrige Haas-ejer, det skulle samtidig være en mulighed for at Gene Haas kunne reklamere for sit firma.
Günther kom på overarbejde med det nye F1-projekt, og han var manden, der stod med al planlægning og samtaler med FIA. Samtidig var han manden, der fik forhandlet alle aftaler på plads for at det hele skulle blive en realitet - ligesom Andretti gør det for tiden for at komme i Formel 1.
Da det var på plads, gik Günther (med Haas’ Visa-kort på lommen) ned til sine nye venner hos Ferrari for at handle dele, og skabe et succesfuldt Formel 1-team.
Men så startede rutsjebaneturen for Steiner og Co.
Med på vognen var også stjernekører Romain Grosjean, der, med 10 podieplaceringer i Formel 1 på CV’et, stod med en lovende fremtid sammen med det kommende Renault-team. Men Grosjean blev overtalt til at følge trop med Steiner og Co. i Haas-projektet.
Haas-teamet har haft store udfordringer gennem deres forholdsvis korte levetid. Teamet er et af de mindre teams i sporten, men de har næsten altid formået at starte stærkt ud i alle sæsonerne, de har deltaget i.
Manglende økonomi og mandskab har dog tydeligt været en hæmsko for dem, efterhånden som de store drenge i klassen fik gang i udviklingsmøllen gennem Formel 1-sæsonen. Men det er stadig imponerende for det lille amerikanske team, at de til tider har kunne drille de store teams i Formel 1.
Teamet har dog også haft sine udfordringer, bl.a. i 2019, hvor teamet havde store dæk-problemer, der hæmmede mulighederne for flotte resultater under løbene. For i kvalifikationerne kunne det - til tider - køre meget godt.
Coronaen satte også en kæp i hjulet for teamet, og amerikanerne måtte vinke farvel til Romain Grosjean og Kevin Magnussen efter 2020-sæsonen. Der skulle være plads til to betalingskørere i form af Mick Schumacher, der var Ferrari-junior og havde “gaver” med fra Ferrari, og Nikita Mazepin, der tømte sin fars sparegris for at få et Formel 1-sæde.
Det blev dog en katastrofe for teamet, der endte på 10. pladsen i 2021-sæsonen uden et eneste point. For første gang i teamets historie.
Steiner kunne dog ånde lettet op, da han kort før 2022-sæsonen kunne sparke Mazepin på porten igen.
Tilbage i Haas-folden var Kevin Magnussen, der sparkede døren ind, og han sikrede teamet en pointgivende placering i sit første løb. Dermed var genrejsningen på plads for Haas-teamet.
Fremtiden så lysere ud for Haas-teamet, og med signingen af Nico Hülkenberg til 2023-sæsonen, og med et Moneygram-sponsorat der ville bringe teamet op i nærheden af budgetloftet, var der lagt op til at starte et brag af en pointhøst for det amerikanske team i 2023-sæsonen. Sådan skulle det ikke gå.
2023-sæsonen blev en slem omgang for teamet. Haas havde problemer med dækkene, og den længe ventede opdatering i efteråret var nærmest ringere end den aero-pakke, de havde benyttet før indtil da.
Gennem årene har teamet sluttet på hhv.:
8. pladsen i 2016
8. pladsen i 2017
5. pladsen i 2018
9. pladsen i 2019
9. pladsen i 2020
10. pladsen i 2021
8. pladsen i 2022
10. pladsen i 2023
Så fælles for teamet er, at de alle sæsoner, undtagen én, har sluttet blandt de tre dårligste teams. Hvilket jo er forventeligt, når teamet for feltets mindste, og de konkurrerer i sådan en konkurrencepræget sport.
Så hvorfor er der pludselig kommet den chokerende store udskiftning fra Gene Haas nu her? Og hvorfor er han pludselig så skuffet over et resultat i bunden af tabellen?
Gene Haas har store ambitioner for teamet, og han undrer sig over, at de ikke har været en tur på podiet endnu efter så mange sæsoner i sporten. Derfor trænger han til forandringer i teamet.
Günther Steiners menneskelige egenskaber er fantastiske, og hans no bullshit fremgangsmåde, og altid glade humør, er, hvad der har gjort ham til den mest elskede personlighed i Formel 1 - og en stor stjerne i Formel 1’s hit-serie ‘Drive to Survive’ på Netflix.
Han fremstår som en karismatisk leder, der styrer slagets gang med hård hånd, men samtidig er jordnær og lyttende. Så alt i alt opskriften på den perfekte leder.
Haas vil have en teknisk stærkere profil til at lede teamet - men Günther har allerede en teknisk baggrund. Og Günther Steiner er faktisk også President og ejer af USA’s største privatejede firma indenfor kompositionproduktion. De hjælper bl.a. firmaer indenfor motorsport og flybranchen.
Ser man objektivt på det, så er det ikke lederens opgave at være den teknisk stærkeste i teamet. Dét er det, teamet betaler høje lønninger til dygtige ingeniører for.
Teamchefens rolle er at lede tropperne, vise vejen, og kommunikere med omverdenen. Günther har gjort det fremragende i alle tre roller - set udefra. Og han virker meget vellidt blandt teamets medlemmer.
Om teamets nye leder besidder de samme menneskelige lederegenskaber, det skal være uvist - indtil videre. Faktum er, at Gene Haas må have set noget i Komatsu, der må give mening for Gene Haas’ fremtidige ambitioner for teamet.
Det kom som en stor overraskelse, også for Günther Steiner, da han fik nyheden imellem jul og nytår, at hans kontrakt ikke blev forlænget. Faktisk blev Steiner sparket så hurtigt ud fra sin stilling, at han ikke engang nåede at sige farvel til teamet.
Det har også slået hele F1-verdenen omkuld, at sportens største stjerne (der ikke kører en af bilerne) lige pludselig ikke længere vil være at se for rullende kameraer i Formel 1.
Fremtiden er uvis for Günther Steiner, og han har udtalt, at han ikke vil tilbage til Formel 1 for enhver pris. En ting er dog sikkert; der er nok mange teams, der står i kø for at få fat i Günther Steiners talent og popularitet.
Så er det bare for de danske fans at håbe, at Gene Haas har taget den rigtige beslutning for teamet, og at det bliver en succesfuld sæson for Kevin Magnussen og Co. med den nye leder, Ayao Komatsu, bag roret.