Efter en sæson, hvor Max Verstappen igen var totaltdominerede i Formel 1, er det oplagt at lede efter svar på, hvor hemmeligheden bag verdensmesterens dominans ligger begravet.
Svaret finder vi overraskende hos Haas F1 og deres forkætrede 2023-model, VF-23.
Verstappen bruger nemlig Haas’ berygtede “dækæder” som et eksempel på, hvor vigtig styring af dækslid er for at få succes i et langt F1-løb.
Red Bull-køreren insisterer på, at hverken Nico Hülkenberg og Kevin Magnussen “er idioter”, og at det ganske enkelt er den bil, de sidder i, som forhindrer kørerne i at konkurrere længere oppe i feltet.
Kevin Magnussen under 1. frie træning på Monza
Copyright Haas F1
Efter at have scoret point i tre af årets første fem løb scorede det amerikanske team blot point ved en enkelt lejlighed i 2023 og sluttede sæsonen i bunden af konstruktørmesterskabet. Den store synder i de to køreres kamp var et nærmest brutalt dækslid, som gjorde det umuligt for både Hülkenberg og Magnussen at levere point.
Farten i kvalifikationerne var ofte opmuntrende for Haas, hvor Hülkenberg kom i Q3 ved otte forskellige lejligheder. Men uanset hvor høj deres fart så ud til at være, gjorde problemer med overophedning og dækslid VF-23 til et mareridt på selve løbsdagen.
Og så er vi tilbage ved Verstappens reference til Haas-kørerne, for i et interview med tyske
Auto Moto und Sport blev han spurgt ind til årsagen til Red Bull RB19's succes, og svaret var helt klart.
Haas VF-23 gav en del hovedbrud for Kevin Magnussen. Australiens Grand Prix 2023.
Copyright Haas F1
"Du har ganske enkelt brug for en bil, der passer godt på dækkene, ellers er du leveret. Du kan se det hos Haas,” sagde Verstappen
“Nico og Kevin er jo ikke idioter.”
"Hvis bilen overbelaster dækkene, er der ikke meget, du kan gøre. Først og fremmest skal du bruge selve fundamentet - og det er bilen. Som kører, kan du finde én eller to tiendedele af et sekund pr. omgang ved at være mere opmærksom på dækkene,” lød det fra den tredobbelte verdensmester.
Som en konsekvens af den problemfyldte Haas-racer er teamchef Günther Steiner nu fortid hos det amerikanske team.
Red Bull RB19’s overlegne dækstyring betød til gengæld, at teamet kunne trække sig som vinder af hele 21 af de i alt 22 grandprixer i 2023.