Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/11 2023 klokken 11:11
Formel 1-feltet er taget sydpå for at give den gas i motorsportspassionerede Brasilien.
Banen der lægger asfalt til weekendens herligheder er Interlagos, der har en nærmest legendarisk status i motorsportssammenhæng.
Banen er med sine 4,3 km en af de kortere på kalenderen, hvilket gør at feltet bliver endnu mere tæt i den her weekend.
Dækkene til weekendens festligheder er de hårde C2-dæk fra Pirelli, medium C3, og bløde C4-dæk. Så det er i den blødere ende af spektret.
Piastri oplevede problemer allerede indenfor de første 10 min, da hans sidespejl gik i stykker. Det er ikke fordi, man kan se alverden i de små sidespejle, og kørerens ingeniør hjælper også over radioen, men det er stadig rart, hvis køreren kan se, hvad der kommer kørende bagved.
Alle kørerne startede træningen på hard-dækket, hvilket ikke er særlig tit, man ser det.
Denne træning er også ekstra vigtig, for det er den eneste træning i her weekend. Senere fredag er der nemlig kvalifikation til søndagens grandprix, og lørdag er der sprint-kvalifikation og sprint-løb.
Så der var heftig aktivitet fra samtlige 10 teams den her session.
Tsunoda brød dog isen, og japaneren kørte sig derfor direkte i toppen. Dog fulgte de andre kørere hurtigt efter, og Tsunoda gled langsomt ned i tabellen igen.
Nico Hülkenberg og Lando Norris havde også et mindre problem. Norris, der var på en flyvende omgang, skulle forbi Hülkenberg. Norris kørte dog lige ud og og kørte ind i Hülkenbergs hjul. Norris kunne fortsætte, mens Haas-raceren kørte i pit.
Sargeant var heller ikke dus med raceren den her session. Amerikaneren meldte, at fronten af raceren ikke rigtig havde kontakt til asfalten. Fronten løftede sig fra jorden, og dermed havde fordækkene ikke kontakt til asfalten i svingene. Efterfølgende meldte han over radioen, at der var problemer med venstre forhjul.
Verstappen fik at vide over radioen, at der er vindstød. Hvilket kan påvirke racerens performance ned af langsiden, i sving og under nedbremsninger. Verstappen gav ham ret, og han sagde, at det er svært at køre stabile tider.
Hülkenberg kørte i pit. Han mistede power, da han kørte over kerben i sving fire. Der kom en masse blå røg, da han kørte over den.
Tiderne er lidt en rodet affære, fordi Haas-drengene gik fra hard til soft-dækket, mens nogle andre kørere drypvis hoppede på medium-dækket, og derefter sluttede på softdækket. Og banen udvikler sig jo gennem sessionen og får mere greb. Enkelte kørere, som Verstappen og Alonso, de satte ingen hurtige tider på medium og softdækket.
Så dagens resultat endte med de to Ferrari-drenge sluttede i front på soft-dækket, med Russell på tredjepladsen på medium-dækket, og Hülkenberg på fjerdepladsen på soft.
Så det bliver spændende at se styrkeforholdet i kvalifikationen.
Du kan se tiderne og dæk-valget i tabellen nedenfor.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)