Mexicos GP: 2. frie træning

Formel 1-feltet er taget til Mexico. Her skal der køres på den legendariske bane med den populære stadion-sektion. Her er resultaterne fra den anden frie træning.

Mexicos Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/10 2023 klokken 12:10

Formel 1 er tilbage med 2. frie træning i Mexico, efter at fem rookier fik lov til at give den gas oppe i højden under 1. frie træning.

Banen er stadig de 4,3 km med 17 sving. Det der gør banen mest krævende er dog, at ilt-mængden i luften er 25 % lavere i Mexico, fordi banen er over 2000 meter oppe. Det presser kørerne, men det påvirker også racerens præstationer negativt.

Derfor kan den opmærksomme seer også observere, at der er skruet helt op for mængden af downforce på bilerne den her weekend.

Forskellen er dog bare, at selvom holdene har tømt reservedelslageret, for alt der kan skabe downforce, så genererer bilerne mindre downforce i Mexico, end de genererer på Monza, hvor de kører med den mindste aero-pakke.

Verstappen viste igen sin styrke den her session, og der er ingen tvivl om, at Red Bull-køreren fortsætter sin dominans igen den her weekend, i jagten på sæsonens 16. Grand Prix-sejr.

Teamkammeraten er dog trådt et par trin ned af stigen i den her sessionen i forhold til den første frie træning, hvor han lå lige i nakken på Alexander Albon.

Nu er det Norris der, efterhånden tradition tro, har sneget sig ind i top 2. Piastri er nede som nier, hvilket er overraskende for australieren, der generelt godt udfordrer sin teamkammerat.

Men det man kan se er, at det er uhyre tæt i top 10. Faktisk er der kun fem tiendedele af et sekund til forskel fra top til nr. 10.

Leclerc er ny mand i top tre, så det bliver spændende, om Ferrari kan være med og
lege med de store drenge oppe i front denne weekend.

Mercedes var den helt store joker den her weekend, efter sidste weekends flotte præstation der var få omgange fra en potentiel sejr - diskvalifikationen taget ud af regnestykket selvfølgelig. Derfor er der også store forventninger til det tyske team, når de røde lamper slukker på søndag. For der virker til, at holdet fokuserer intenst på løbssimuleringer de her sessioner, for at stå stærkt til på søndag.

Bottas er dog en helt anden overraskelse, da han pludselig er i top fire. Albon er gået
i den stikmodsatte retning, og han er nede som 14’er. Der er stor kontrast til sessionen tidligere på dagen.

Ricciardo er også tilbage i fuldt flor, og han fortsatte med at vise, hvorfor Red Bull har satset på australieren i 2024 også. Den brækkede hånd er i tip top stand, og det virker til, at den storsmilende australier er tilbage i sin gode gamle form.

Haas-drengene kæmper en hård kamp med den nye aero-pakke den her weekend. Det interessante er, at Haas er lynende hurtige i den første sektor, hvor det primært går lige ud.

Dernæst går det ned af tidsmæssigt, hvor svingkombinationerne starter i sektor 2-3. Det koster dyrt for de to, og er nok et stort frustrationselement for teamet, der virkede forhåbningsfulde for de store opdateringer.

Værre ser der dog ud for Aston Martin, der startede sæsonen flyvende, og Alonso virkede forhåbningsfuld, at der måske kunne dryppe en enkelt sejr fra Red Bull-dominansen ned på det lille team. Men sådan skulle det ikke gå.

Husk at det går løs igen med 3. frie træning og kvalifikation lørdag.

Du kan se tiderne for sessionen i tabellen nedenfor:

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:18.686 + 0.000 26
2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:18.805 + 0.119 31
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:18.952 + 0.266 33
5. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:18.988 + 0.302 29
6. Daniel Ricciardo Scuderia AlphaTauri
S
1:19.002 + 0.316 31
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:19.024 + 0.338 30
8. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:19.077 + 0.391 29
9. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
S
1:19.163 + 0.477 31
10. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:19.227 + 0.541 31
11. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:19.257 + 0.571 34
12. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:19.290 + 0.604 34
14. Alexander Albon Williams Racing
S
1:19.446 + 0.760 23
15. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
S
1:19.535 + 0.849 29
16. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
S
1:19.642 + 0.956 29
17. Logan Sargeant Williams Racing
S
1:19.900 + 1.214 26
18. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:20.075 + 1.389 17
19. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:20.112 + 1.426 30
20. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
M
1:20.426 + 1.740 30
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Mexicos GP: 1. frie træning Status på Vestis performance »