Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/10 2023 klokken 22:10
Formel 1 er tilbage, og denne gang er feltet taget sydover til Mexico for at give den gas i højden.
Banen er 4,3 km med 17 sving, men det der presser kørerne allermest er banens placering oppe i højden. Ilten er nemlig meget tynd helt deroppe, så det kræver enormt meget af kørernes fysik, at håndtere en F1-bil på den her bane.
Det kræver også ekstra aero på racerne, og faktisk kører alle med fuld aero-pakke i Mexico. Alligevel genererer bilerne mindre downforce her i Mexico end i Monza, hvor de har mindst.
Det bliver spændende at se, om hjemmebanehelten, Perez, finder et ekstra gear, når det går løs lørdag og søndag. Han har i hvert fald nok opbakning fra hjemmebanepublikummet.
I dag er dog en endnu mere spændende dag set med danske briller på, for det er første gang, vi skal se danske Frederik Vesti til en første frie træning i Formel 1.
F2-stjernen har været så heldig at låne en Mercedes i dagens anledning.
Oliver Bearman låner Kevin Magnussens racer. Så forhåbningen om to danskere på banen samtidig skete ikke denne her gang.
Jack Doohan låner Gaslys racer, mens Isack Hadjar låner Tsunodas-racer, og Theo Pourchaire kører Bottas’ racer.
Derudover vil der også være dæktest for Pirelli.
Hadjar fik åbenbart anti stallet og kørte i pit lige bagefter, mens Pourchaire havde noget galt med bremsepedalen, og der kom en fejlmeddelse på rattet. Så det er en hård start for de to rookier.
Leclercs motor lavede mærkelige lyde, specielt ved høj fart. Det lød som en metallisk lyd, sagde monegaskeren til sin ingeniør. Ikke det bedste tegn for en Ferrari, der kæmper om placeringer. Men samtidig er det formentlig en såkaldt “fredagsmotor”, han har fået installeret i sin bil. Dvs en motor der har kørt sin levetid, og den kun bliver brugt om fredagen.
Sainz havde problemer med raceren. Der var noget hydraulik, der røg. Han mistede sin servostyring, der bl.a. forårsagede et gult flag, men Sainz fik humpet raceren i pit igen.
Ikke overraskende var Verstappen hurtigste mand på banen. Mere overraskende var det, at Albon nappede andenpladsen. Perez skuffede ikke hjemmebanepublikummet, da deres helt nappede tredjepladsen.
McLaren ser igen stærke ud den her weekend, og de orange lyn genfandt farten i den her session.
Piastri var dog nede på sjettepladsen, men australieren var også på test-dækket fra Pirelli.
Ricciardo viste gode takter med sin ottendeplads, og det virker til, at feltets anden australier er tilbage i topform bag rattet.
Ikke overraskende lå fire ud af fem rookier på 17-20 pladsen, men denne session har heller ikke handlet om at køre kvalifikationsomgange. Kørerne har haft et program, og de har haft et arbejde, de har skulle udføre. Vesti sluttede på 19. pladsen, og Pourchaire var nede som nr. 20, med problemer med raceren.
Du kan se alle tiderne i tabellen nedenfor:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)