Egentlig er det meget bemærkelsesværdigt, at det sejrsvante Red Bull-team kan blive ved med at udstråle lige så stor begejstring, som da teamet hentede sit første verdensmesterskab efter syv års tørke og Mercedes-dominans.
Men det kan de. Og det forstår man. For Red Bull og Adrian Newey er leveringsdygtig i en opsætning og maskineri, som de nærmeste rivaler p.t. er lysår fra.
Således var hollænderen, trods gridstraf efter udskiftning af vitale dele på bilen, urørlig og kørte i mål hele 22,3 sekunder foran teamkammeraten Sergio Perez. I Sprintløbet var mesteren 6,6 sekunder hurtigere end Oscar Piastri i McLaren, der iøvrigt ret overraskende dermed sluttede på P2.
Charles Leclerc fører starten foran Sergio Perez. Belgiens GP 2023
Copyright Getty Images/Red Bull Content Pool
Selv om der er lysår imellem Verstappen og den nærmeste konkurrent, som i øjeblikket hedder Sergio Perez og er fra samme team, så kørte mexicaneren et godt sprintløb lørdag og grandprix om søndagen. Det er i hvert fald svært at sætte en finger på noget, andet end at han er langsommere end den anden side af garagen. Men det er alle de andre også.
Hos Ferrari kan man til en vis grad være tilfredse, for bilen var forbedret og Charles Leclercs P5 under sprintløbets specielle omstændigheder, som var underlagt Ardennernes lunefulde humør, var godkendt og P3 i hovedløbet er en toppræstation.
Lewis Hamilton i Mercedes følte sig langt fra tilpas i sin W14, som oven i købet igen er begyndt at hoppe (porpoising) på langsiderne. Således kom eksverdensmesteren i mål hele 17 sekunder efter Leclerc i Ferrari. Det er nye tider.
Britens kollision med Sergio Perez i lørdagens sprintløb skal nok blive debateret blandt fans på begge sider, men ikke desto mindre mistede Mercedes-køreren tre pladser på grund af lørdagens 5-sekundersstraf.
Weekenden blev en blandet fornøjelse for Oscar Piastri, som med sin P5 i lørdagens kvalifikation og P2 i sprintløbet ellers var leveringsdygtig i en gedigen overraskelse. Altså lige indtil rookien lavede en dum fejl i Sving 1 (se video herover), hvor han ville presse sin McLaren ind mellem det trange højresvings højre barriere og Carlos Sainz’ Ferrari på den venstre side. En ubetænksom manøvre fra side 1 i manualen over fejl man skal undgå og som i sidste ende sendte begge biler i garagen til en DNF.
Et blik ned til AlphaTauri får en til at tænke, om udskiftningen af Nyck de Vries nu også var så klog endda, for Daniel Ricciardo gør det ikke meget bedre end hollænderen. Således sluttede “shoeyiens” opfinder på P16 (bag Magnussen) og teamkammeraten Yuki Tsunoda i pointene på P10. I øvrigt en stærk dag for japaneren, som det også fremgår af nedenstående Power Rating.
Selv om dæk-gnaskeren Haas VF-23 stadig er blandt feltets langsomste, så leverede Kevin Magnussen en god præstation uden fejl og kunne endda glæde sig over at distancere Nico Hülkenberg i både Sprint og hovedløb. Og bedre bliver nok heller aldrig i den bil.
På mange måder er Haas et besynderligt team at betragte, for alt går bare langsommere i de to amerikanske garager, hvilket ikke mindst gælder pitstoppene. Hele 5 sekunder tog Hülkenbergs sidste stop. Fem. Dertil kommer, at pitvæggen alt for ofte krydrer kørernes tilværelse med besynderlige strategikald. Ligger årsagen i ledelsen?
Kevin Magnussen foran Nico Hülkenberg. Belgiens GP 2023
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Giv os din egen rating
på vores Facebook-side.
Nr. |
Kører |
Point |
Std.afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
10,0 |
0,11 |
2. |
Charles Leclerc |
9,0 |
0,46 |
3. |
Yuki Tsunoda |
8,8 |
0,32 |
4. |
Sergio Perez |
8,6 |
1,09 |
5. |
Lewis Hamilton |
8,6 |
0,44 |
6. |
Esteban Ocon |
8,5 |
0,39 |
7. |
Oscar Piastri |
8,3 |
0,93 |
8. |
Fernando Alonso |
8,1 |
0,21 |
9. |
Pierre Gasly |
7,9 |
0,45 |
10. |
George Russell |
7,8 |
0,44 |
11. |
Valtteri Bottas |
7,8 |
0,48 |
12. |
Alex Albon |
7,8 |
0,81 |
13. |
Kevin Magnussen |
7,8 |
0,64 |
14. |
Lando Norris |
7,8 |
0,57 |
15. |
Carlos Sainz |
7,5 |
0,41 |
16. |
Lance Stroll |
7,4 |
0,82 |
17. |
Daniel Ricciardo |
7,0 |
0,77 |
18. |
Guanyu Zhou |
6,8 |
0,55 |
19. |
Nico Hülkenberg |
6,1 |
0,42 |
20. |
Logan Sargeant |
6,0 |
0,61 |