Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/6 2023 klokken 14:06
Aston Martin var et af de hold, der ikke lagde skjul på, at de have nye aerodynamiske opdateringer med til denne weekend, da de startede dagen ud, med store "areo-grids" monteret lige efter forhjulene, hvilket man ellers ikke ser så ofte inde i sæsonen, mere.
Red Bull, der også har nye komponenter med, anvendte den gule "flow wizz" maling, i deres jagt på data, som de har mere behov for, end alle andre, med deres begrænsede tid i vindtunnelen.
Ferrari anvendte samme teknik, til at få data, efter de også havde nye komponenter med.
Flere af kørerne klagede over, at deres biler hoppede en del, når de kom op til og gik ind i sidste sving, hvor den høje fart sendte bilerne helt i asfalten, samtidig med at asfalten så noget ujævn ud.
Mercedes, der har talt meget om deres opgraderinger, så ud til at have lavet alt forkert. En meget levende bil, der kæmpede for greb i de hurtige sving, betød at Hamilton og Russell, efter de første 45 minutter, roede rundt i bunden af feltet.
I den modsatte ende, så det ud til at Red Bull's nye opgraderinger så uhyggeligt effektive ud. Så effektive at vi så Max Verstappen være tæt på at kunne tage sidste sving, med fuld gas. Ingen andre formåede at være i nærheden af dette.
Hos Ferrari var smilene lidt tilbage igen, da de så ud til at være næstbedste hold på den spanske asfalt, mens Aston Martin kæmpede med tingene i denne første træning, hvilket betød at de roede rundt i den forkerte ende af feltet, langt fra hvor vi har vænnet os til at se dem.
Weekendens mest pressede kører, Nyck De Vries i AlphaTauri, viste helt vildt gode takter, da han med 12 minutter igen, satte tredje bedste tid, kun lige over en tiendedel sekund efter Perez.
Hos HAAS så tingene mere normalt ud, end det vi så i Monaco, med Kevin oppe i den gode ende af feltet og Hülkenberg i toppen af den nederste del af feltet, med 10 minutter igen.
Hen mod slutningen af denne træning, hvor der var fin racergummi i asfalten, lykkedes det for Mercedes at få mere fart på deres bil, uden dat blev prangende.
Russell var den første af de to, til at komme ud på soft, hvilket sendte ham op på P8, mens Hamilton et par omgange senere, i første omgang, ikke formåede at sætte en tid der kunne bruges til noget, men i det andet forsøg, kom op som nummer 11.
Kevin Magnussen sendte hurtigt Hamilton en plads længere ned, da han rykkede op på P6, blot 3 tiendedele sekund efter Perez på P2, men markante 8 tiendedele hurtigere end Hülkenberg.
Efter denne 1. træning, så det ikke overraskende ud til at Red Bull igen, er holdet man skal slå, hvis man vil vinde. Efter dem er det Alpine der er første udfordre.
Ferrari var med blandt de hurtigste, mens Mercedes ser ud til at være særdeles udfordret med deres nye opdateringer.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)