Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/5 2023 klokken 14:05
Det er ikke ofte, at man ser samme mængde af biler hurtigt ude på banen, til den første tærning, som man så i dag da Monaco weekenden blev skudt i gang.
Mercedes kom til start med en næsten helt ny bil, hvilket har været med til at øge forventningerne til dem, mens mange har spået, at det skal være Alonsos weekend og at Ferrari havde det bedste værktøj til denne weekend.
Mens de lokale håbede på at det skulle være Charles Leclerc i Ferrari, der skulle sætte sig på hurtigste tid, var det holdkammerart Carlos Sainz Jr. der formåede netop dette.
Men det var som spået, Fernando Alonso der var tættest på, mens Hamilton satte sig på P3.
Russell i den anden Mercedes, fandt sig ikke lige så godt til rette i den nye bil, hvilket betød at han sluttede nede som nummer 15, markant langsommere end Hamilton.
Perez var hurtigste Red Bull mand på P4, mens Verstappen, der flere gange klagede over bilen, kun fik sat en tid der var god nok til P6, lige efter Leclerc.
Netop Leclerc så vi kæmpe hårdt med bilen, som om at han forsøgte et setup, der hverken passede ham eller bil, for at kører hurtigere. Det var utroligt tæt på at koste ham en tir i vægen.
Kevin Magnussen var hurtigste mand hos HAAS, på P11, mens Hülkenberg fandt en barriere til sit ene baghjul, som betød at han måtte halte hjem på tre hjul, med skader der ikke fik ham ud igen.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)