Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 4/9 2022 klokken 07:09
Günther Steiner virkede i sit sædvanligt smilende og gode humør, da han møder ind til pressemødet i Zandvoort. Lidt drillerier med Fred Vasseur og store smil afslører, at Günther Steiner ikke har stress over kørersituationen ihvertfald.
Haas tog en chance sidste år kørermæssigt. ikke af lyst, men af økonomiske årsager. Det er der heldigvis kommet styr på nu, så det ikke er økonomien, der trykker det amerikanske team.
Mick Schumacher er juniorkører for Ferrari, men det samarbejde stopper, når dronningen har holdt nytårstale og kransekagen er blevet spist. For med det nye år, venter der nye udfordringer for den unge tysker. Om det bliver i Haas, eller om det bliver i et andet F1-team, det melder historien ikke noget om - endnu.
Interessen for Haas-teamet er blevet større i år, specielt på kørerfronten, efter det er kommer frem, at de kigger på interessante kandidater.
Men som Günther siger det så fint, der er ´no news´. Men, italieneren afslører alligevel lidt. Günther fortæller, at han og Mr. Haas (som han kalder teamejer Gene Haas), har allerede luftet situationen. Det betyder ikke, at de er kommet nærmere en egentlig kandidat, men de er kommet frem til en vigtig beslutning: køreren skal have erfaring fra Formel 1.
Dermed bliver listen med kandidater skruet betragteligt ned.
En anden der er på kørerjagt, det er Fred Vasseur fra Alfa Romeo, som sagde på selvsamme pressemøde, at de vælger kører i slutningen af september.
Dermed er der også konkurrence fra Alfa Romeo, da de budgetmæssigt og præstationsmæssigt ligger nogenlunde lige.
Guanyu Zhou har dog gjort det fornuftigt, og han medbringer solide bunker af Yen fra hjemlandet, så det ligner lidt, at det samarbejde fortsætter. Så det også kan dække Valtteri Bottas’ høje lønkrav.
Gûnther Steiner siger, at de ikke har travlt med at finde deres næste kører, men den udtalelse er lidt uforstående. Jo længere de venter, jo flere af talenterne bliver nappet for næsen af dem.
Schumacher er selvfølgelig på listen, men Haas virker ikke alt for vilde med at forlænge med tyskeren - specielt ikke nu når Ferrari har droppet Mick. Det vil ihvertfald kræve nogle seriøse euro, før det virker til at være interessant for Günther og co..
Daniel Ricciardo har allerede fået en WhatsApp fra Günther, men ud fra de interviews australieren har givet i weekenden, så virker det ikke til at være en løsning, Ricciardo er vild med.
Antonio Giovinazzi er et meget varmt emne på den liste. Den unge italiener er stadig tilknyttet Ferrari, og hvis det ikke var for økonomien hos Zhou, så havde han også beholdt sit sæde hos Alfa Romeo (følge ham selv ihvertfald),
Giovinazzi skal teste for Haas i to første frie træninger senere i sæsonen, hvilket han har gjort tidligere. Tanken for Haas er både at please Ferrari, få udfyldt de to obligatoriske juniortestdage, og få lidt data på ham. Data er den bedste måde, at vurdere en kører.
Sidst men ikke mindst, er der holdets reservekører Pietro Fittipaldi, som alt afhængig af hvor tungt Steiner vægter erfaringen, har kørt to løb i 2020. Så lidt erfaring er der da.
Hvem der ender ud med Haas-sædet er endnu uvist. Men Günther og Gene har masser at vælge imellem.