Hollands GP: Kvalifikationen - Verstappen på pole!

Zandvoort er en gammel men ny bane. Det var kun anden gang at feltet skulle køre kvalifikation i nyere tid. Pole position blev sat af Max Verstappen men han kom ikke sovende til dét resultat!

Hollands Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 3/9 2022 klokken 15:09

Max Verstappen havde pole position i 2021 og hjemme-publikummet forventede en gentagelse. Det har dog ikke været Verstappens Red Bull der har toppet tidstabellen under de frie træninger så kampen ser mere lige ud end den var i Belgien.

Ferrari ser ud til at have en hurtig racer, mens Red Bull ikke helt er med fremme endnu. Ferrari har taget 9 pole positions i år (7 til Leclerc og 2 til Sainz) men teamet har ikke formået at følge op når de er kommet til løbsdagen.

Q1 - Track limits til Magnussen

Q1 forløb uden de store overraskelser. Temperaturen steg undervejs og banen blev hurtigere og hurtigere. Jo senere man kunne komme ud, jo bedre blev tiden.

Max Verstappen valgte at sætte tider tidligt mens de øvrige teams satte sene tider for at optimere. Det ligner et tegn på overskud hos Red Bull.

I sit sidste forsøg, lavede Kevin Magnussen en understyring rundt på den kurvede Zandvoort-bane. Alle fire hjul var ud over den hvide linje og så blev tiden slettet. Den havde ellers ført danskeren videre til Q2. Mick Schumacher beviste at Haas-raceren er hurtig nok. Schumacher går videre til Q2.

Kevin Magnussen i sin Haas-racer.Kevin Magnussen i sin Haas-racer.
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Q1 sluttede med lidt drama, takket være Sebastian Vettel. En fejl i sving 13 betød at tyskeren måtte en tur forbi gruset og nåede lige at forstyrre Lando Norris på en hurtig omgang. Vettel må igen pakke sammen allerede efter Q1 - teamkammeraten Lance Stroll kom videre til Q2.

Ude af Q1 er Bottas, Magnussen, Ricciardo, Vettel og Latifi.

Q2 - Fyrværkeri og duer

Q2 nåede kun lige at starte da der kom rødt flag med det samme. Den primære årsag var at de hollandske fans (tilsyneladende) havde kastet en orange røg-bombe ud midt på asfalten. Virkelig dårlig stil af hjemmebane-publikummet. Alex Albon havde lige forladt pitten og måtte afbryde sig forsøg.

Samtidig med at banens marshalls fjernede fyrværkeri, måtte en anden marshall ud og fjerne en flok duer der var landet langs banen. Dyr og Formel 1 racere er en farlig kombination så disse blev fjernet så hurtigt som muligt.

Mick Schumacher formåede at sætte en stærk omgang til sidst som fik ham videre til Q3.

Q2 slutter med at Gasly, Ocon, Alons, Zhou og Albon må forlade kvalifikationen.

Q3 - Pole position til Verstappen

Q3 var en kamp mellem Leclerc og Verstappen. Lewis Hamilton var også flyvende og lå længe og var meget tæt på de førende to kamp-haner.

Den endelige kamp stod på med kun knap 3 minutter tilbage. Leclerc kom først ud, og derefter Verstappen. Kort efter Lewis Hamilton for at forsøge at blive den sidste racer på banen og dermed udnytte at banen konstant blev hurtigere. På dette tidspunkt havde Leclerc den hurtigste tid på tidstabellen.

Men det bliver dog Verstappen der tager pole position 0,021s. Charles Leclerc forbedrede sig ellers, men ikke nok til at slå hollænderen.

Lewis Hamilton i sin Mercedes-racer.Lewis Hamilton i sin Mercedes-racer.
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images


Mercedes-kørerne så ikke ud til at være med i kampen om pole position, men begge kørere fik ødelagt deres omgange da Sergio Perez snurrede rundt og forårsagede et gult flag på den sidste omgang.

Flere røg-bomber

Kort før slut, så vi endnu en orange røg-bombe på banen. Denne blev dog heldigvis hurtigt fjernet igen.

Der har været meget diskussion omkring de hollandske fans og deres opførsel. Dette må betegnes som et nyt lavmål da de nu fremtvinger gule og røde flag under sessionerne pga af deres opførsel.

Løbet køres i morgen kl 15:00 - vi håber på et godt ræs!

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
S
1:10.342 12
2. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
S
1:10.363 18
3. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
S
1:10.434 18
4. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:10.648 18
5. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
S
1:11.077 19
6. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
S
1:11.147 18
7. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
S
1:11.174 18
8. Mick Schumacher Moneygram Haas F1 Team
S
1:11.442 21
9. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:12.556 21
10. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:11.416 14
Udelukket efter perioden
11. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:11.512 15
12. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
S
1:11.605 12
13. Fernando Alonso BWT Alpine F1 Team
S
1:11.613 11
15. Alexander Albon Williams Racing
S
1:11.802 16
17. Daniel Ricciardo McLaren Formula 1 Team
S
1:12.081 8
18. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
S
1:12.319 9
19. Sebastian Vettel Aston Martin Aramco F1 Team
S
1:12.391 8
20. Nicholas Latifi Williams Racing
S
1:13.353 5
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Alpine taler ud om Piastri-sagen Hvad skal der ske hos AlphaTauri? »