Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 2/9 2022 klokken 17:09
Circuit Zandvoort lægger asfalt til weekenden herligheder, på den hollands vestkyst. Banen er hurtigt blevet en af de mere populære på kalenderen, ikke mindst for orangeklædte fans, eller folk i Red Bull-fan tøj.
Vejret er dejligt solrigt med 26 grader i luften og 36 grader på asfalten, så det er varmere forhold for bilerne, når de indtager de 4,259 km asfalt og 14 sving her i anden frie træning.
Banen er en af de mindre af slagsen, og er i den anden ende af spektret fra sidste uges løb i Belgien og næste uges løb på Monza. Zandvoort handler om downforce og derfor er der også skruet op for niveauet den her weekend.
Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3-dæk.
Træningen er forsinket et kvarter, da F2-kvalifikationen blev forsinket, da Theo Pourchaires racer kørte ind i barrieren.
Stroll og Vettel er første mænd på banen igen den her session, og de får hurtigt selskab af alle undtagen Latifi og Gasly, inden der er gået 2 min.
Hamilton melder over radioen, at radioen ikke virker igen. Løbsingeniøren bekræfter meddelsen, så det tyder på, at det er lyden til Hamilton der ikke går igennem.
Verstappens racer er på banen igen, så de har fået styr på raceren. Der kommer dog røg fra raceren, og ligner lidt, det samme problem som før.
Alonso er på en flyver, men må afbryde, da der er for meget trafik. Det kan godt blive et problem her i Zandvoort, og specielt fordi murene er tæt på selve racerbanen. Dermed kan flag og afkørsler let komme i vejen for gode resultater.
Ferrari virker stærke den her session og det virker til, at de har genfundet noget af den fart, fansene i Maranello har efterspurgt. Derfor napper de også de to forreste pladser, den her session. Feltet er dog tæt, men Verstappen og Perez er overraskende langt væk på ottende- og 12-pladsen. Om der bliver fedtspillet fra Red Bulls side, er ikke til at sige.
Hamilton og Russell er igen med oppe i den sjove ende af feltet, så det tyder på, at det ikke var varm luft i første frie træning. Hamilton stiger ud af raceren 2/3 dele inde i sessionen. Han tager sig til ryggen, så det kan være, at han har ondt i ryggen. Der er dog ingen meldinger, om det var årsagen. Han kommer tilbage i raceren og fortsætter lidt tid efter.
Hamilton og Russell napper hhv. 3 tredje- og femtepladsen i den anden frie træning, hvilket er acceptabelt for de to sølvpile.
Mest overraskende er det, at Alonso stadig ligger oppe i den sjove ende af feltet på syvendepladsen. Han er nok ikke tilfreds med at næste års teamkammerat, Lance Stroll, er lige foran på sjettepladsen.
Magnussen virker ikke til at få et optimale ud af raceren, for han er nede på 19. pladsen, med syv tiendedele op til Schumacher på 13. pladsen.
Kendetegnet med de mange afkørsler i træning 1, er ikke så hyppig i 2 frie træning.
Anden frie træning er delt op, så den består af flere dele. Første del er performancemæssigt på en enkelt omgang, hvor den anden halvdel er selve løbssimulation, hvor holdene kører et længere stint på dækkene med masser af fuel i tanken. Grunden til det er, at bilen opfører sig anderledes, når den er tungere.
Det bliver dog svært for teamene, da det passer med, at Tsunoda laver en afkørsel, og dertilhørende røde flag, satte en sten i skoen for de fleste af holdene. Tsunoda sneg sig op på 11. pladsen, mens Gasly er P16.
Sessionen bliver skudt igang med fire minutter tilbage, dog uden mere dramatik eller vilde omgange, så der bliver ikke rykket rundt på resultatet.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)