Hollands GP: Løbsoptakt

Denne weekend er Formel 1-feltet rykket nordpå til naboen, Holland, hvor sæsonens 15. Formel 1 Grand Prix skal køres. Derfor varmer vi op til en spændende weekend på Circuit Zandvoort.

Hollands Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 2/9 2022 klokken 12:09

Formel 1-feltet er taget et smut til Holland, hvor de orangeklædte fans er klar til at indtage tribunerne. Max Verstappen er født og opvokset i Belgien, men den unge racerkører føler sig mest som en hollænder. Derfor har fansene straks taget imod Red Bull-køreren med åbne arme. Det er også til at se i Zandvoort, hvor de orangeklædte fans strømmer til. Der bliver også delt orange kapper ud til forbigående tilskuere, så det kan skabe en endnu bedre visuel oplevelse på tilskuerrækkerne.

Banen så dagens lys tilbage i 1948, og den blev oprettet af motorsportshungrende europæere efter 2. verdenskrig. Dengang var banen en god blanding af racerbane og offentlig vej. Det kan man ikke sige, at banen er mere.

Circuit Zandvoort fik besøg af Formel 1-feltet for første gang tilbage i 1952. Her vandt Alberto Ascari i sin Ferrari-racer. Banen har også stor historisk betydning, da den forblev en del af F1-kalenderen frem til 1985.

Oprindeligt var det meningen, at Zandvoort skulle have været på kalenderen i 2020. De planer fik pandemien hurtigt sat en stopper for, men i 2021 så banen endelig dagens lys, til stor glæde for tilskuerne.

Banen er unikt beliggende lige ved stranden. Derfor er ting som vind et problem for bilerne - hvilket det også er i al almindelighed, når det blæser meget på en Formel 1-bane.

En rutchebanetur for kørerne

Banen er med sine 4,259 km og 14 sving en af de kortere en af slagsen. Derfor bliver der også kørt 72 omgange på søndag. Dermed har kørerne tilbagelagt hele 306,587 km, når de kører forbi det ternede flag.

Banen har “kun” to DRS-zoner den her weekend. Der skal nok gives gas alligevel, for det er en hurtig, old-school bane, hvor kørerne kan have intense dueller. Mange beskriver den lidt som en rutschebanetur - pga. banens flow.

Det mest spændende ved banen er sving 3 og 14 med en hældning på 18 grader, som dermed minder om Nascar’s ovalbaner. Det giver en øget belastning for dæk, biler og kørere - ligesom sidste uge på Spa.

Pirelli går hårdt til den

Dækkene til weekenden er de hårde C1, medium C2 og bløde C3. Pirelli har valgt at gå den hårde vej, hvilket kun er fjerde gang den her sæson - udover Bahrain, Spanien og England.

Hver kører har 2 sæt hard-dæk til rådighed, 3 sæt medium og hele 8 sæt soft, hvilket har været standarden i den her sæson - med undtagelse af de weekender, hvor der køres sprintløb.

Sidste år var det noget af en opgave, når kørerne forsøgte at overhale. Pirelli mener dog, at det burde blive lettere med 2022-racerne og 18” dæk.

Sidste år fedtspillede fleste med en et-stop-strategi, hvilket primært var for ikke at tabe deres position. Man kan dog håbe på, at holdene vil satse på de blødere dæk i år og en to-stop-strategi.

Pirelli har bestemt at dæktrykket foran skal minimum være 1,62 bar, og 1,48 bar bagved. Så det er hævet en smule foran, i forhold til sidste år. Bagved er det forblevet uændret. Samtidig må cambervinklen ikke hælde mere end -3,0 grader foran og -2,0 grader bag.

Så bliver det interessant om Max Verstappen kan nappe sejren foran hjemmebanepublikummet.

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton står til gridstraf Hollands GP: 1. frie træning »