Formel 1 er taget til sydens sol og varme for at afvikle sæsonens 12. løbsweekend. Destinationen for weekendens løb det er Paul Ricard-banen i Frankrig.
Her venter der kørerne 5,842 km farverig asfalt (bogstavelig talt), fordelt på 15 sving. Paul Ricard er ikke kendt for at være en bane man kan overhale på. Det kan til dels skyldes, at banen kun har to DRS-zoner.
Første spadestik, til det vi kender som Paul Ricard, det blev foretaget i 1969. Allerede to år efter var F1-feltet forbi og køre løb. Her blev det Jackie Stewart, der kørte sig i front i sin Tyrrell 003, og dermed kunne løfte det første store F1-trofæ på Paul Ricard.
Paul Ricard er yderst kendt i motorsportssammenhæng, men så sandelig også i test sammenhæng. Det skyldes, først og fremmest det gode vejr, men også det faktum, at banens layout kan ændres på mange forskellige måder.
Og netop banen er nok det mest iøjefaldende den her weekend. For banen er malet med hvid, rød og blå striber ude på afkørselsarealerne, som er lavet i høj friktionsmateriale. Det er lavet, så bilerne hurtige kan standse, hvis de kører af. Problemet er, at det er nemt at flatspotte dækkene, når man bremser på materialet.
Frankrigs Grand Prix 2021. Carlos Sainz Jr.
Copyright Ferrari
Søndagens løb vil være 53 omgange. Derfor tilbagelægger kørerne 309,69 km på den franske asfalt.
Banerekorden er sat af Sebastian Vettel, der kom rundt i tiden 1:32,740 tilbage i 2019 (Ferrari).
Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C2, medium C3 og bløde C4-dæk.
Dæktrykket foran er sat til 1,65 bar og 1,48 bar bagtil, mens cambervinklen ikke må overstige -3,25° foran og -2,00° bagved.
Tilbage i 2021 hed kvalifikationen Verstappen, Hamilton og Bottas og selve løbet hed Verstappen i front, efter fulgt af Hamilton, og Perez. Det bliver interessant, hvis Hamilton eller Russell kan blande sig i den ligning igen i år. Den største sandsynlighed er dog, at Leclerc og Sainz kommer op og duellerer med de to Red Bull.
Pirelli bane karakteristik Frankrigs GP
Copyright Pirelli
Pirellis baneinformation til Frankrigs GP
Copyright Pirelli