Aserbajdsjans GP: Løbsresume

Bybanen i Baku var en for stor udfordring for Ferrari, mens Red Bull stak af med årets anden 1-2 sejr, med en stærkt kørende Verstappen som løbsvinder. Mercedes kom med på podiet.

Podiet i Baku 2022 . Copyright Red Bull

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 12/6 2022 klokken 15:06

Ferrari måtte, relativt tidligt, se Carlos Sainz Jr. udgå med det der lød som en defekt gearkasse, mens Charles Leclerc, på omgang 20, trillede i pit, med en tydelig defekt motor.

De hoppende Mercedeser, viste stabilitet og lykkedes med at komme i mål som nummer 3 og 4, med George Russell, igen som den hurtigste af de to, til trods for at Hamilton i lang tid så ud som den hurtigste af de to.

Det var en tydelig tilfreds George Russell, der efter løbet takkede holdet, for at hjælpe ham til at holde hans meget imponerende statistik, med ikke at slutte lavere end P5.

Lewis Hamilton, der gennem hele weekenden har klaget over, at han fik ondt i ryggen af at kører i den hoppende Mercedes, havde tydelige smerter da han skulle ud af bilen efter løbet.

Der var dog ingen tvivl om, at det var Red Bull der igen var de helt store vindere og med to gange DNF for Ferrari, rykkede Sergio Perez forbi Charles Leclerc og op på andenpladsen i kampen om verdensmesterskabet.

champagne til Verstappen i Baku 2022champagne til Verstappen i Baku 2022
Copyright Red Bull


De normale Safty Car perioder, var der ingen af i år, blot to gange med Virtuel Safty Car, hvilket kort kunne se ud til at give Mercedes en fordel, men den forsvandt igen, da den anden VSC kom.

Et problem med AlphaTauri og deres DRS, fik Red Bull til at fortælle Max Verstappen, at han ikke måtte bruge DRS i den sidste del af løbet, hvilket var med til at sikre, at det var Perez, der løb med hurtigste omgangstid, selvom han sluttede langt efter Verstappen.

Det var ikke kun Ferrari der havde tekniske problemer.

Først var det Alfa Romeo, der måtte meddele, den ellers stærkt kørende "Joe", at han skulle parkere. Få omgange senere, var det Kevin Magnussens Ferrari motor, der lavede røgsignaler og sendte ham ud af løbet.

I slutningen af løbet, trak Aston Martin, en svagt kørerende Lance Stroll ud af løbet, angiveligt med motorproblemer.

Sebastian Vettel i den anden Aston Martin, viste modsat stor styrke, da han kørte sig op på P6, tilmed efter han var af banen en enkelt gang.

Mick Schumacher lykkedes med at få sin HAAS-racer igennem løbet, uden skader, men sluttede næstsidst af alle der fuldførte, kun med Latifi bag sig.

Hos McLaren var det meget vigtigt for Daniel Ricciardo, at leverer et godt resultat, hvilket han trods det, at han blev holdt lidt tilbage af Lando Norris i den første del af løbet, lykkedes med, da han sluttede på P8, lige foran Norris, der brokkede sig højlydt til holdet, for at han ikke fik lov til at blive lukket forbi til sidst, hvor han var hurtigst.

I den kommende weekend, er der igen løb, denne gang fra Canada, hvilket sætter yderligere pres på holdene, for at have en stabil bil, hvilket alle dem med Ferrari power nok betvivler nu.

Der skal arbejdes hårdt, også hos Red Bull, for at være helt klar, selvom de nok er dem der kommer til Canada med størst selvtillid.

Mens Ferrari skal finde ud af hvordan de får deres motorer til at holde, skal Lewis Hamilton finde ud af, hvordan han får ryggen til at holde. Der er ingen tivil om at massøren vil få et par besøg.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Max Verstappen Red Bull Racing
M
H
H
1T34:05.941 2 25
2. 2. Sergio Perez Red Bull Racing
M
H
H
1T34:26.764 2 19
3. 5. George Russell Mercedes AMG
M
H
H
1T34:51.936 2 15
4. 7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
M
H
H
1T35:17.620 2 12
5. 6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T35:23.240 2 10
6. 9. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1T35:30.040 2 8
7. 10. Fernando Alonso Alpine F1
P
1T35:34.537 2 6
8. 12. Daniel Ricciardo McLaren
P
1T35:38.148 2 4
9. 11. Lando Norris McLaren
P
1T35:38.497 2 2
10. 13. Esteban Ocon Alpine F1
P
3T22:26.925 2 1
11. 15. Valtteri Bottas Alfa Romeo Racing
P
50 omg. 2 0
12. 17. Alexander Albon Williams
P
50 omg. 2 0
13. 8. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
50 omg. 2 0
14. 20. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
50 omg. 2 0
15. 18. Nicholas Latifi Williams
P
50 omg. 2 0
16. 19. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
46 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
31 omg. 2 0
18. 14. Guanyu Zhou Alfa Romeo Racing
P
23 omg. 2 0
19. 1. Charles Leclerc Ferrari
P
21 omg. 2 0
20. 4. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
8 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Aserbajdsjan GP: 3. Frie træning Hamilton tvivlsom til Canadas GP »