Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 10/6 2022 klokken 14:06
Formel 1-feltet er taget til Aserbajdsjan for at køre på Baku City Circuit, en neglebidende bybane der kræver maksimal koncentration.
Banen er med sine 6,003 km og 20 sving en af de større baner på kalenderen, men banen er en god kombination af små sving og lange langsider.
Dækkene til weekendens festligheder er i den bløde ende af feltet fra Pirelli, nemlig de hårde C3, medium C4 og bløde C5.
Vejret var fantastiske 26 grader i luften og 43 grader på asfalten, med solrigt foroven.
Der er heftig aktivitet fra start med hele 14 kørere ude på banen indenfor 1 min. Minuttet efter manglede kun Magnussen på banen. Men han kom snigende kort tid efter.
Banen er nem at overhale på, grundet de lange langsider, så der er mulighed for mere action end Monaco.
Den lange langside er nok ikke guf for (specielt) Mercedes, da bilen stadigvæk hopper på fuld drøn ned af langsiden. Og langsiden i Baku er 2,2 km lang, så de to bliver rystet godt igennem,. Mercedes virker heller ikke så stærk den her weekend, som tyskerne selv havde håbet på.
Schumacher stoppede nede i sving 12. Han mistede power. Der var problemer med vandtrykket. Det sprøjtede ud med vand fra den højre siden af raceren. Det medførte en virtual safety car.
Ferrari havde også problemer med porposing, bl.a. Sainz talte om det over radioen. Så spørgsmålet er, om de kan ofre power for comfort.
Red Bull-raceren virker stærk den her weekend, men de kan heller ikke slippe af med alt hopperiet. Det var ikke kun bilen der hoppede på Red Bull-raceren, de havde også store problemer med, at bagvingen bevægede sig op og ned, når de kørte på langsiden.
Stroll var lige ude og kysse væggen med raceren, men kunne køre videre uden de store skader. Han måtte også en tur af banen igen senere i sessionen, så det tyder på, at han pressede raceren. Han var også nede på 17. pladsen, da det skete.
Latifi holdt stille mellem sving 4-5 og fremkaldte et gult flag. Det betød endnu engang virtual safety car. Bilen døde bare lige pludselig. Den mistede power og så kom det tilbage igen.
Medium-dækket virker til at være det populæreste dæk den her weekend, så der var også heftig aktivitet på netop det dæk. Den forventede strategi er også en et-stopper med enten medium-hard eller soft-hard.
Det lader til, at kampen om trofæet øverst på podiet, det bliver imellem Ferrari og Red Bull - igen.
Gasly var også meget utilfreds med hopperiet ned af langsiden, så det var helt sikkert sessionens store tema. AlphaTauri var også stærke den her session, de lå og kæmpede med Mercedes om pladserne bagved Ferrari og Red Bull. Men Alonso ville også gerne lege med.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)