Aserbajdsjans GP: løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Aserbajdsjan, her venter en bybane der giver vind i håret og fede overhalinger. BMF1 varmer op til en vild weekend.

Aserbajdsjans Grand Prix 2021 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 9/6 2022 klokken 11:06

Formel 1-feltet er taget til Baku for at køre sæsonens ottende Formel 1-Grand Prix. Det kommer til at foregå på den populære bane, Baku City Circuit.

Det officielle navn til weekendens herligheder er 'Formula 1 Azerbaijan Grand Prix 2022', så der er ikke nogen sponsorer, der har sneget sig ind i navnet den her weekend.

Banen er en bybane med fart over feltet, da banen har meget lange langsider. Det der gør den mere unik er, at murene er helt tæt op af banen. Så selv de mindste fejl, får store konsekvenser for kørerne (og mekanikerne). Så det er en god blanding af Monaco og Monza.

Hermann Tilke har slået stregerne til den hurtige racerbane, som utraditionelt kører mod uret - hvilket sætter ekstra pres på kørernes nakke, da de er vant til at køre den anden vej rundt på banen.

Banen er med sine 6,003 km og 20 sving en af de store baner på kalenderen. Derfor skal der også kun køres 51 omgange, fra de røde lamper slukker, til kørerne når det ternede flag. Det svarer til 306.049 km.

Det var tilbage i 2016 at Formel 1-feltet kiggede forbi banen for første gang.

Banerekorden er sat i 2019, hvor Charles Leclerc kørte en omgang i tiden 1:43.009 i sin Ferrari (under løbet).

Nu bliver det spændende at se, om Lewis Hamilton og Sebastian Vettel kan holde sig fra hinanden, hvis der bliver safety car, eller om de gentager safety car-gate fra 2017, hvor Vettel kørte ind i Hamilton.

Setupmæssigt er det også noget af en hovedpine for ingeniørerne, da banen både har snævre stykker der kræver downforce, og en mega lang langside på 2,2 km. Så de fleste hold går efter meget lav downforce, eller meget tæt på medium.

Og det går rigtig stærkt i Baku. Faktisk kørte Valtteri Bottas hele 378 km/t i sin Williams, tilbage i banens debut-år.

Dækkene til weekendens festligheder er de hårde C3-dæk, medium C4, og bløde C5-dæk, hvilket er Pirellis blødeste compounds. Det er samme typer dæk, som Pirelli havde med i 2021 - til trods for, at dækkene er meget anderledes i år.

Til trods for, at der ofte er varmt i Baku, og asfalten sagtens kan nå op på de 50 grader, så er der også mange skyggeområder, hvor asfalten ikke bliver så varm. Banen har ikke særlig meget greb, i og med at det er en bybane. Men banen er kendt for at udvikle sig en del hen over weekenden.

Dæktrykket er sat til minimum 1,68 bar foran og 1,48 bar bagtil. Cambervinklen er sat til maksimalt -3,25° foran og -1,75° bagved.

Sidste år hed top tre i kvalifikationen Leclerc i front, efterfulgt af Hamilton og Verstappen. Det blev dog Sergio Perez der trak det længste strå i sin Red Bull, da Max Verstappens dæk gik i stykker, og resulterede i et rødt flag tre omgange før det ternede flag, da han smadrede raceren.

Titelkampen ser ud til at være mellem Charles Leclerc og Max Verstappen i år, så det bliver spændende, hvem der trækker det længste strå i år.

Oversigt over Aserbajdsjans GP Oversigt over Aserbajdsjans GP
Copyright Pirelli Media


Aserbajdsjans GP bane karakteristikAserbajdsjans GP bane karakteristik
Copyright Pirelli Media

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« HAAS advarer deres kører FIA præciserer »