Monacos GP: Kvalifikation

Formel 1-feltet er rykket til Monaco for at køre sæsonens syvende Grand Prix. Lørdagens session om placeringer er vigtige for søndagens chancer for point. Her er højdepunkter fra Monacos F1-kvalifikation.

Charles Leclerc på pole i Monaco 2021 . Copyright Ferrari

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/5 2022 klokken 18:05

Formel 1-feltet er taget til det lille fyrstendømme - et sted hvor champagnen flyder og Ferrarierne holder foran den lokale brugsen.

Moncao er en perle på kalenderen. Enten hader folk den, ellers så elsker folk den. Ligemeget hvad, så er kvalifikationen i Monaco et af årets højdepunkter. Banen er så smal og absolut ikke tilgivende - så hver en km/t gør en forskel.

Det er uhyggelig svært at overhale i Monaco, så derfor er lørdagens kvalifikation ekstra vigtig den her weekend.

Banen er 3,337 km lang og har 19 sving, så det er en lille bane (faktisk kalenderens mindste) - men mentalt krævende for kørerne.

Dækkene til kvalifikationen er de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk. Det er dog ikke forventet, at kørerne smækker andre dæk på, end de allerblødeste.

Modsat andre kvalifikationer, så er bilerne ekstra godt tankede, fordi der kan ske mange ting i løbet af kvalifikationen, der forhindrer dem i at sætte en tid.

Gule flag og trafik er normalt i kvalifikationen, og det kan nemt spolere en omgang.

Så er Q1 i gang.
Første mand på banen er Kevin Magnussen, som skal prøve at matche sin flotte femteplads.

Han er kort efterfulgt af Norris, Schumacher, Vettel, Bottas, Albon, Zhou og Latifi. Alle vil have en god tid i banken. Tsunoda, Perez og Verstappen kigger også ud.

1:17 til Kevin. De hurtige tider er ikke fundet frem endnu. Norris og Bottas får en tid 1,2 sek foran, så det tyder på, at Haas-drengene har haft trafik.

Hamilton i front med 1:15,391.

Perez er 1 sekund hurtigere, med sin første hurtige tid. Den varer ikke længe, Verstappen sniger sig lige 7 hundredele af et sekund foran.

Russel brokker sig over manglende greb i bilen.

Leclerc får tredjepladsen, 0,6 sek bag Verstappen. Kevin giver den gas og stjæler hjemmebaneheltens P3.

Banen udvikler sig så hurtigt, at der bliver byttet rundt på tiderne hele tiden.

Leclerc melder over radioen, at der er for mange han skal overhale, de er et forkert sted på banen i forhold til de andre.

Perez og Sainz er i front med identiske tider.

Leclerc er 0,4 sekunder foran efter 2 sektorer. Og bang, Leclerc i front med 0,353 sek ned til Perez og Sainz.

Alpine har sneget Alonso i top fem.

Kevin og Schumacher er tilbage på banen med nye sutter.
Leclerc med lilla-tider og ny bedste tid.

Magnussen kun 0,5 sek efter Leclerc.

Rødt flag med 2 minutter og 25 sekunder igen.

Tsunoda har ramt barrieren. Venstre fordæk punkterer og han humper i pit.

Grønt flag igen. Der er massiv trafikkaos på banen, da alle vil have en tid.

De eliminerede kørere i Q1 er Albon, Gasly, Stroll, Latifi og Zhou.

Så er vi klar med Q2.

Verstappen er første mand, efterfulgt af alle undtagen Alpine.

Verstappen med første tid på 1:12.5. Perez 1:12.0, så han giver den gas. Sainz og Leclerc er indenfor 0,03 sek.

Alonso hopper ind på femtepladsen. Hamilton er lige en tiendedel bagved.

Hamilton brokker sig over sine dæk, de er for varme bagtil.

Leclerc er under 1:12, og nu i front på hjemmebane.

Leclerc smutter i pit, men stopper op og bliver skubbet tilbage af mekanikerne. Leclerc har kørt forbi vejestationen. Det var ellers ham der skulle have været vejet (altså bilen).

De fem kørere der er ude er Magnussen, Tsunoda, Bottas, Ricciardo og Schumacher.

Magnussen skal starte nr. 13.

Så er vi klar med tredje runde af kvalifikationen.

Leclerc, den lokale helt, er første mand på banen. Han er kort efterfulgt af Mercedes-drengene og Sainz. Hele feltet, udover Alpine, er på banen. Men ud af de otte er kun fem på nye dæk.

Leclerc med tre lilla sektorer, 1:13.376, weekendens hurtigste. Sainz er 0,2 sek efter. Verstappen napper tredjepladsen, men Perez stjæler tredjepladsen med 0,037 sek. Norris på femtepladsen er et sekund efter.

Hamilton er 1,1 sekunder efter på sjettepladsen, mens Russell er næsten 0,1 sekund efter på syvendepladsen.

Alonso er på nye sutter og napper femtepladsen, 0,3 sekunder foran Hamilton.

3,5 minutter igen. Verstappen har fået nye sutter, men er 0,5 sekunder efter Leclerc.

2 minutter igen og alle er ude.

Russell er på sjettepladsen, 0,7 sekunder efter.

Leclerc er lilla sektor 1,
Gult flag sektor to, Perez har smadret bilen, han skrider ud, da han drejer i svinger før tunnelen. Sainz misser det gule flag og når ikke at bremse, så han kører ind i Perez. Verstappen kan ikke komme forbi bilerne.

Rødt flag.

Alonso er også kørt i væggen.

Det ender med, at Leclerc skal starte i front, efterfulgt af Sainz og Perez på anden og tredjepladsen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Charles Leclerc Ferrari
S
1:11.376 24
2. Carlos Sainz Jr. Ferrari
S
1:11.601 25
3. Sergio Perez Red Bull Racing
S
1:11.629 25
4. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:11.666 25
5. Lando Norris McLaren
S
1:11.849 27
6. George Russell Mercedes AMG
S
1:12.112 27
7. Fernando Alonso Alpine F1
S
1:12.247 22
8. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:12.560 29
9. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
S
1:12.732 28
10. Esteban Ocon Alpine F1
S
1:13.047 22
Udelukket efter perioden
11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
S
1:12.797 20
13. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:12.921 20
14. Daniel Ricciardo McLaren
S
1:12.964 21
15. Mick Schumacher Haas F1 Team
S
1:13.081 17
16. Alexander Albon Williams
S
1:13.611 14
17. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
S
1:13.660 10
18. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
S
1:13.678 11
19. Nicholas Latifi Williams
S
1:14.403 13
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Monacos GP: 2. frie træning Horner utilfreds med udskudt start »