Monacos GP: løbsoptakt

Formel 1-feltet er rykket til Monaco, hvor der skal køres løb i de smalle gader. Derfor varmer vi op til en actionspækket weekend i fyrstendømmet.

McLaren i Monaco 2021 . Copyright McLaren

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 27/5 2022 klokken 12:05

Formel 1-feltet er taget til de riges paradis, Monaco, for at køre sæsonens smukkeste løb.

Monaco har altid været en speciel begivenhed i Formel 1, og et fantastisk smukt sted, der ikke er kendt for de vilde overhalinger.

Første gang der blev kørt på banen, det var i 1950. Så Monaco har været på F1-kalenderen, siden det officielle mesterskab startede.

Monaco er kalenderens mindste bane med sine bare 3,3 km rundt i de smalle gader. Helt præcis er det nuværende layout 3,337 km og 19 sving, og der skal køres 78 omgange inden kørerne når det ternede flag. Med lidt hurtig hovedregning kan den opmærksomme læser se, at det kun bliver 260,286 km, hvilket er langt fra de lidt over 300 km på andre racerbaner. Det er simpelthen fordi, at løbet ville blive for langt, hvis kørerne skulle køre så mange omgange.

Første gang Formel 1 kørte løb på banen, det var tilbage i 1950, hvor bilerne så lidt anderledes ud end de gør i dag. Banens layout er stort set det sammen som dengang.

Banerekorden er sat i 2021, hvor Lewis Hamilton kørte rundt på banen i tiden 1:12.909 (løb), under kvalifikationen var hjemmebanehelten Leclerc nede og køre en tid på 1:10.346. Til trods for de lave omgangstider rundt i Monacos gader, så har banen kalenderens laveste hastighed over en omgang.

Banen er kendt for sine smalle gader og havneområder der altid er proppet til randen med luksuriøse yachts. Endvidere er der meget få og små afkørselsarealer. Så alle fejl kan få store konsekvenser.

Banen er faktisk beskrevet, af Nelson Piquet, som at “køre rundt på cykel hjemme i stuen”.

Banen gør dig til helt, hvis det sidder lige i skabet, og straffer bilerne hårdt, hvis du er millimeter forkert på den. Faktisk kører de så tæt på barrieren, at de snitter barrieren med fælgen. Ikke lige det man selv skal hjem og forsøge med sommerfælgene på familie-slæden.

Overhalinger er nærmest en sensation, og tilbage i 2003 var der ingen overhalinger. Derfor er det også kvalifikationen der er weekendens vigtigste session, da den med stor sandsynlighed, afgør søndagens resultat.

Leclerc igennem tunnellen i Monaco i sin Ferrari i 2021 Leclerc igennem tunnellen i Monaco i sin Ferrari i 2021
Copyright Ferrari


Dækkene til weekendens herligheder er de hårde C3, medium C4 og bløde C5-dæk. Så det er den blødeste ende af spektret, kørerne skal håndtere. Der er ikke meget slidtage på dækkene og lav degradering, så derfor passer det Pirelli godt, at gå blødt til værks den her weekend.

Banen er almindelig vej til hverdag, og om aften kører der normale biler på vejen igen. Så der er minimalt greb hele weekenden.

En et-stop-strategi er normalt i Monaco, da tidstabet ved et pitstop ikke kan kompencere for den overskydende fart i nye dæk Alene af den grund, at du næsten ikke kan overhale bagefter. Så det handler om at satse på, at pitte under safety car, da der er stor sandsynlighed for, at det sker.

Bilerne kører med maksimalt downforce den her weekend, så alt hvad de har liggende i skuffen bliver smidt på bilen. Det er simpelthen pga. de mange små snævre sving.

Dæktrykket foran er sat til minimum 1,44 bar og lave 1,17 bar bagved. Cambervinklen må ikke overstige -3,5° foran og -2,5° bagved.

Det bliver spændende om Charles Leclerc kan få brudt sin stime af DNF i hjemlandet, og om monegaskeren kan nappe pole igen i 2022.

Bottas 2021 Monaco GP - LAT ImagesBottas 2021 Monaco GP - LAT Images
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ecclestone anholdt Monacos GP: 1. frie træning »