Formel 1 er på jagt efter miljørigtige løsninger til fremtidens motorer. Valget er faldet på et miljørigtigt alternativ til fossilt brændstof.
Årsagen er, at det kan bruges i almindelig motorer, uden at udlede samme mængde CO2 i atmosfæren.
F1’s plan er at introducere det nye brændstof senest i 2026. Problemet med dette er bare, at F1 har flere forskellige motor- og brændstofleverandører.
F1 planlægger derfor, ifølge F1’s tekniske direktør Pat Symonds, at teste det nye bæredygtige brændstof i F2 og F3-kategorierne, mens det bliver udviklet - inden det bliver testet i F1. Det skriver Motorsport.com.
Formula One Grand Prix of Australia, preview, Thursday. Image shows cans with fuel
Copyright Ikke sat!
F2 og F3 kører med motorer fra Mecachrome, hvilket gør det nemmere at teste. Årsagen skal også findes i det faktum, at det ville være unfair, hvis F1 introducerede et miljørigtigt brændstof der evt. skabte en fordel for en af motorleverandørerne.
Men hvorfor vente til 2026, spørger den miljøbevidste læser nok. Først og fremmest er brændstoffet slet ikke færdigudviklet endnu.
For det andet, så er et andet problem mængden af brændstof. Formel 1 bruger ca. 1 mio. liter brændstof på en sæson. Til trods for det imponerende tal, så er det for lavt til et storskala produktionsanlæg.
Dog har F1 aftaler med to pilot-anlæg, der skulle stå klar om et år.