Bagvinge-fix hos Red Bull

Nej, det er ikke en ny fleksibel vinge Red Bull vil introducere til de sidste to løb, men en vinge der er stærkere samt bedre styret af DRS. To ting, der på det seneste har givet Red Bull problemer.

Red Bull . Copyright Red Bull

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 25/11 2021 klokken 09:11

2021 Formel 1-sæsonen går over i historien som en af de mest spændende, hvor der har været utrolig tætte kampe ned gennem hele feltet.

Mercedes har måtte skrue op for alt, for at holde Red Bull stangen, hvilket er gået ud over deres stabilitet, som de ellers har været meget kendte for.

Men hos Red Bull har man også set fejl på bilen, simpelthen fordi alt bliver belastet maksimalt.

Flere hold har indrapporteret fejl på deres hækvinger til FIA, hvilket primært har relateret til revner, som følge af den høje fart, sat sammen med meget ujævne baner og det faktum, at de nu har et budgetloft, der ikke tillader at man bruger ubegrænsede midler på bilerne.

Red Bull har haft nogle problemer med akuartoren, der styrer DRS systemet, til trods for at det stort set er det samme, som de har brugt gennem alle årene.

Der har også været problemer med, at der opstår flænger i kulfiberen, omkring vingens fixpunkter, et problem der opstod efter FIA indførte nye test for at sikre at vingerne ikke fleksede mere end det tilladte.

Begge problemer vil Red Bull have fundet en løsning på inden løbet i Saudi Arabien om lidt over en uge, så man ikke ender med at skulle anvende en vinge der ikke er optimal for løbet.

"Vi oplevede at vi skulle skifte vingen i Qatar, da vi opdagede at der var flænger i kulfiberen," udtalte Red Bull holdchef Christian Horner. "Heldigvis var det over til det set-up, som vi helst ville anvende," tilføjede han.

Men han understreger også, at han ikke vil stå i en situation, hvor han bliver nødt til at tage det forkerte valg.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hamilton: Jeg havde ret på Silverstone Endnu en russer til Haas F1 »