Valtteri Bottas havde en svær dag på kontoret i søndags. Ikke nok med at Bottas startede på 16. pladsen, grundet et motorskifte, så var finnen også langsom, da de røde lamper slukkede.
Mercedes og Red Bull har de stærkeste biler i 2021, men alligevel lignede det, at Mercedes-køreren pænt kørte ind til siden og lukkede Verstappen forbi på sjette omgang. Og imens Verstappen kørte sig op igennem feltet, så blev Bottas hængende sammen med midterfeltet.
Men hvad gik det galt for den hurtige finne? Den manglende kontraktforlængelse er ikke der tog pusten af finnen, det beviste han tydeligt sidst i Italien.
Nu kan Bottas-fans ånde lettet op. Det viser sig, ifølge Mercedes, at koldere temperaturer søndag var årsagen til den manglende performance, det skriver
Motorsport.com.
Valtteri Bottas. Belgiens GP 2021
Copyright Mercedes AMG F1 - LAT Images
Nu tænker den opmærksomme læser nok, at Verstappen tilsyneladende ikke havde de problemer, da Red Bull-køreren tydeligvis kunne overhale. Årsagen skyldes, at bilerne opfører sig forskelligt.
Under fredagens træninger var det bagdækkene, der stod for skud. Men under søndagens løb var temperaturen faldet, og bilen understyrede voldsomt, når den kom tæt på de forankørende.
Dermed blev det et problem for Bottas, fordi han ikke kunne komme tæt nok på til at sætte en overhaling ind.
Toto Wolff udtaler dog, at bilen kørte godt, når den var i fri luft. Så holdet vil undersøge, hvorfor bilen ændrer sig meget bag andre biler, når det bliver køligere i vejret.
Bottas gik dog ikke tomhændet fra Rusland, da et taktisk klogt pitstop under regnvejret sikrede Bottas en femteplads og gode point.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)