Formel 1 er taget til Spanien, hvor feltet skal køre på en gammel kending i F1-verdenen. Det officielle navn er ‘Circuit de Barcelona-Catalunya’, hvilket kommer af banens beliggenhed tæt på Barcelona.
Banen er kendt for at have hele paletten indenfor moderne racerløb. Det er også derfor Formel 1 tit har benyttet Circuit de Barcelona-Catalunya som lokation til vintertestene.
Første gang F1 kørte løb på banen var i 1991. I år er banens layout lidt anderledes, men derfor skal der stadigvæk tilbagelægges 66 omgange på de 4,675 km asfalt.
I weekenden er der tilladt 1000 fans på hovedtribunen, hvilket bliver skønt i disse pandemi-tider uden tilskuere.
Dækkene til weekendens herligheder er det hårde C1, medium C2, bløde C3-dæk. Det skyldes, at Barcelona er lidt af en dækspiser.
Sidste år blev der kørt i sommermånederne, men i og med at datoen er rykket tilbage til sin oprindelige placering i maj, så forventes der også koldere temperaturer.
Strategien har meget at sige i Barcelona, og et tydeligt bevis på dette var tilbage i 2016, da Mercedes-kørerne tog hinanden af banen i starten af løbet. Her vandt Verstappen over Ricciardo - primært grundet den bedste strategi.
Dog vil weekenden være lidt anderledes i år. Siden 2014 har F1 afholdt vintertest på netop Circuit de Barcelona-Catalunya, men grundet pandemien var det ikke muligt i år. Derfor har holdene ikke samme datamængde om banen med på forhånd, til opsætning af raceren.
Vintertest 1. George Russell i aktion på Catalunya banen
Copyright Williams F1
Circuit de Barcelona-Catalunya har også haft travlt hen over vinteren. Sving 10 er blevet ændret, så det går i en blød bue, ligesom det oprindelige design i 1991 havde frem til 2004. Samtidig er der lagt mere asfalt i afkørselsarealet (af sikkerhedsmæssige årsager).
Formel 3 har sæsonstart denne weekend, hvilket også er med til at køre lidt ekstra gummi i banen. Specielt nu når F3 får fem sæt dæk til rådighed, mod tidligere fire sæt dæk, da F3, som noget nyt, kører tre løb i weekenden.
Formel 1-teamene skal minimum køre med 22,5 psi dæktryk foran (1,51 bar), og 19,5 psi dæktryk bagtil (1,34 bar). Samtidig må camber-vinklen (hjulets hældning) ikke blive mere end -3,25 grader foran og -1,75 grader bagtil.
Sidste år hed placeringerne; 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas og 5. Perez.
Ikke den store overraskelse hvis resultaterne bliver copy pastet på søndag. Mere overraskende bliver det dog, hvem der napper Strolls 4. plads fra 2020-løbet.
Hamilton er ihvertfald klar, Bottas kæmper med næb og kløer for at beholde sædet, og Verstappen har den stærkeste bil. Så hvem tager sejren? Det må vi se på søndag.