Med nogenlunde sikkerhed for ikke at modtage had-kommentarer kan det slås fast, at Ferrari har haft en skod-sæson ud over det almindelige. En sjetteplads i Formel 1s konstruktørmesterskab er bare ikke godt nok og set igennem tifosi-briller hører den hjemme i katastrofekategorien.
Som sædvanen er, rettes kritikken derfor med god ret mod ledelsen. I dette tilfælde teamchef Mattia Binotto, som i folkeopinionen i flere omgange har stået foran fyring. Ikke mindst efter at han i slutningen af 2020-sæsonen blev kaldt hjem til fabrikken i Maranello for at, som det hed, “hjælpe med omstrukturering” af organisationen.
Videre går rygterne på, at Binotto allerede skulle være på vej i en ny stilling. Ifølge Formel 1-journalisten Serhan Acar (tyrkisk journalist med næsten 100.000 følgere på Twitter) hedder det, at Binotto skal arbejde som medlem af FIA World Motorsport Council, hvor han skal repræsentere Ferrari.
Abu Dhabis Grand Prix 2020. Sebastian Vettel i sin sidste fredagsgtræning for Ferrari
Copyright Ferrari
Ifølge journalisten skulle denne jobmulighed være skabt for at forhindre Binotto, der stadig betragtes som en af de bedste ingeniører i F1, fra at skifte til Red Bull, Mercedes eller for den sags skyld et hvilket som helst andet team på gridden.
Som så ofte før forstærkes en kædereaktion af løse rygter af en kommentar på de sociale medier. I dette tilfælde den tjekkiske Ferrari GT3-sportsvognskører Josef Krals YouTube-kanal, hvor han annoncerede, at Binotto stod foran fyring.
Krals påstand var, at Ferrari vil vente med annonceringen til efter testkørslerne i Bahrain i næste uge, hvor teamet herefter ville meddele Binottos afgang. I ørkenstaten ville italienerne så "takke ham for en god bil" i en slags farvelmeddelelse. Det vides ikke, hvor tjekken har sine oplysninger fra. Det vides heller ikke med sikkerhed, hvilken “god bil”, han taler om.
Ungarns Grand Prix 2020. Charles Leclerc foran løbets helikoptere
Copyright Ferrari
Men nu har Kral sat sin egenproducerede rygtemølle i bakgear, idet han har slettet YouTube-videoen og erstattet den med følgende kommentar:
”Bare for at gøre det klart og tydeligt ... nogle af mine nylige kommentarer om Scuderia Ferrari er blevet mistolket og taget ud af sammenhæng … Hvad jeg sagde var baseret på min egen mening og uden noget egentligt fundament eller information ... Jeg undskylder, hvis disse spekulationer har skabt et problem.”
Hvorom alting er, står det tilbage, at Ferrari er i gang med en
større omstrukturering af ledelsen i chassisafdelingen og disse ændringer vil medføre, at Mattia Binotto vil være fraværende ved testkørsler og måske i nogle også visse af sæsonens løb. I disse tilfælde vil han blive erstattet af sportdirektør Laurent Mekies.
Alt tyder med andre ord på, at Ferrari betragter den endnu ikke påbegyndte sæson, som noget, der skal overstås, og at fabrikken opruster til 2022, hvor det nye regulativ træder i kraft.