VW i Formel 1 – i 2025?

Rygterne vil ingen ende tage om at Volkswagen er på vej ind i Formel 1 – med indtil videre har der manglet konkret handling. En reportage fra BBC fyrer dog op for rygterne igen.

Italiens Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 7/3 2021 klokken 18:03

VW har prøvet det før – leget med tanken om at få et eller flere af koncernens mærker med i Formel 1. Indtil videre har det været småt med de konkrete tiltag.

Men nu tyder noget på, at man i det mindste arbejder på noget konkret:

I en reportage fra BBC siger Fritz Enzinger, der siden 2019 har stået i spidsen for VW’s koncernens motorsportsafdeling, at Formel 1 ville ”være meget interessant”, hvis bestemte rammeforudsætninger opfyldes.

Først og fremmest drejer det sig om motorudviklingen: Har mener østrigeren Enzinger, at der skal gøres mere for at fremme brændstoffer, der fremstilles af biomasse – såkaldte e-fuels – i Formel 1.

Copyright Shell MotorsportmediaCopyright Shell Motorsportmedia
Copyright Shell Motorsportmedia


Enzinger udtaler: "Porsche og Volkswagen AG holder øje med de konstant skiftende regulativer i alle relevante motorsporserier i hele verden. Det gælder også de regulativer for nye motorer og drivlinjer i Formel 1 fra 2025."

Formel 1 har allerede fastlagt, at e-fuels skal være en central del af sporten fra 2025.

For Volkswagen drejer det sig – i det mindste udadtil – om bæredygtighed, hvilket vil sige downsizing til en F1-motor med 4 cylindre, hybid, e-turbo, e-fuels samt et loft over udgifterne. FIA og Liberty Media arbejder i øjeblikket på at få Formel 1 til at gå i den retning.

Hondas F1-exit var dog en streg i regningen med henblik på motorudviklingen, da Red Bull mangler mandskab og kapacitet til at udvikle de komplekse powerunits. Derfor er der tale om en fastfrysning af motorudviklingen i flere år.

Men den aftale skal tøs op, før Volkswagen vil være med.

I henhold til BBC er Red Bulls Christian Horner heller ikke afvisende for at samarbejde med andre motorleverandører, som f.eks. Porsche, selv om Red Bull nu vil prøve at bygge egne motorer - for man ved jo aldrig, om Red Bulls motorprojekt ender med at blive en fiasko…

Det er ikke uden grund, at Volkswagen bliver nævnt igen og igen i Formel 1-sammenhæng:

For det første har VW-koncernen mange traditionsrige mærker som Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Skoda og selvfølgelig Volkswagen, hvor Audi og Porsche regnes for at være de mest oplagte valg til F1.

Audi	Audi
Copyright Audi Motorsport


Men hvis kan kigger lidt på de forskellige nuværende og tidligere medarbejdere hos VW-koncernen, kan man måske se, at der tegner sig et mønster:

Jost Capito har haft en mangeårig karriere som leder af Volkswagens motorsporsafdeling og er nu at finde hos Williams, men han har også kortvarigt været ansat hos McLaren.

Andreas Seidl hos McLaren har tidligere stået i spidsen for Porsche motorsport og har tidligere haft ledende stillinger hos BMW's F1- og DTM-team.

Sidst men ikke mindst har den nye præsident for F1 hos Liberty Media Stefano Domenicali også en fortid i VW-koncernen og har tidligere stået i spidsen for Lamborghini – før det var han teamchef hos Scuderia Ferrari.

Ferrari Trento og Stefano DomenicaloFerrari Trento og Stefano Domenicalo
Copyright FIA Formula 1


Med andre ord findes der allerede masser af topfolk i F1, der har en fortid hos VW, og som eventuelt kan få lokket forskellige kundeteams – eller helt nye teams - over til VW.

VW’s Formel 1-projekt står og falder med det kommende motorregulativ. Det bliver spændende at se, om Mercedes, Renault, Red Bull-Honda og Ferrari kan overtales til at bygge motorer på VW’s præmisser – f.eks. 4-cylindrede Formel 1-motorer.

Men de nuværende etablerede bilmærker i F1 kan få svært ved at tage kampen op mod FIA og Liberty Media, der ikke kun ønsker VW med i folden af motorproducenter men også har kig på andre koncerner som f.eks. BMW, Peugeot og andre kendte bilmærker.

Meningen er at få Formel 1 knyttet tættere til egentlige bilmærker og bilproducenter med en vis historie og motorsportstradition i stedet for at Formel 1-bilerne kun er højteknologiske reklamesøjler for produkter uden relation til bilverdenen.

Tiden vil vise, om det projekt kan lykkes.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Rygter: Binotto har fået sparket Mød den nye Aston Martin Safety Car »