Haas F1-team har haft store problemer med at finde farten i racerne i denne - og sidste sæson. Sidste år var det problemer med dækkene der sendte racerne ned bag i feltet. I 2020-sæsonen kæmper teamet bl.a. med en sløj Ferrari-motor, og et lavere budget (pga. pandemien) der forhindrer udvikling af raceren.
Haas-teamet har kun scoret ét enkelt point i Ungarn i 2020-sæsonen. Derfor skal der ske drastiske ting for at rette op på de manglende resultater i fremtiden.
Ét af de punkter som Haas kigger på er teamets kørersammensætning. Haas kigger nærmere på holdets nuværende kørersammensætning, Kevin Magnussen og Romain Grosjean, og kigger på de kørere som er ledige på markedet.
Derfor har Haas lavet en liste med “næsten 10” kørere, som de selv beskriver det. BMF1 er bekendt med de otte af kandidaterne, så dem har vi lavet en kort præsentation af her. Så kan du selv vurdere hvilken kørersammensætning du ville have valgt, hvis du skulle vælge for Haas.
Her er anden del af listen over potentielle Haas-kørere. Du kan læse første del af listen
her.
Nikita Mazepin
Den russiske racerkører er med sine 21 år allerede en erfaren herre indenfor motorsport.
Som søn af mangemilliardæren, Dmitry Mazepin, er der mange der mener, at russeren er blevet “båret” igennem motorsportsverdenen af sin fars penge. Penge kan få dig langt i motorsport, men du skal stadigvæk kunne køre en racerbil, og det kan Mazepin også.
Når man kigger på Mazepins motorsports-CV, så har han deltaget i 12 forskellige løbsserier siden 2014. Det har givet ham masser af erfaring indenfor forskellige ‘single seater’-kategorier.
Det blev til en 20. plads i F3 i 2016 (uden sejre eller podieplaceringer). Året efter blev det dog til tre podieplaceringer og en 10. plads i samme motorsportsklasse.
Til trods for at have deltaget i 186 løb i forskellige motorsportsserier, så har Mazepin kun vundet de seks af løbene - og aldrig vundet et mesterskab. Det tætteste han har været på at vinde et mesterskab var med sin andenplads i GP3-mesterskabet i 2018.
Samme sejrsløse stime fortsatte i 2019 hvor han rykkede op i Formel 2-serien. En serie der fungerer som rugeklasse til Formel 1. Det var ikke nogen succes, til trods for at han kørte for et af topholdene, ART Grand Prix. Nul sejre og ingen podieplaceringer sendte ham ned på 18. pladsen i mesterskabet.
Mazepin valgte ikke at smide håndklædet i ringen. Han valgte at betale en ordentlig håndfuld russiske rubel for et sæde hos Hitech Grand Prix til 2020-sæsonen. Her ligger han nr. seks i mesterskabet med sine foreløbige to sejre og fem podieplaceringer.
Mazepin er mest kendt for at være en aggressiv kører der ikke viger for nogen. Det gør at han ofte er involveret i sammenstød og hændelser med andre kørere.
Mazepins far var ellers interesseret i at købe Racing Point. Dermed kunne han sikkert (og dyrt) få et F1-sæde til sin søn. Dmitry blev overhalet af en anden rigmand med samme gode idé, nemlig Lawrence Stroll. Nu forlyder det, at Mazepin er interesseret i at købe Haas-teamet fra Gene Haas. Hvis det ikke er muligt, så overvejer rigmanden at smide nok penge på bordet til at udligne sønnens (potentielt) manglende fart.
Nikita Mazepin
Copyright Force India
Kevin Magnussen
Den danske racerkører behøver (nok) ikke nogen præsentation på et dansk F1-site, men I får den alligevel.
Med sine 27 år (28 i morgen, tillykke) og 113 F1-løb på CVet er Kevin en af veteranerne i Formel 1.
Danskerens flotte præstationer i juniorkategorierne var det der sikrede ham tilbud fra både McLaren og Red Bull om at blive en del af deres junior-programmer. Danskeren valgte ‘McLarens Young Driver Programme’ og dermed fortsatte Magnussen navnet sin færden i McLaren sammenhæng.
I 2013 konkurrende Kevin i Formula Renault 3,5-serien, hvor han vandt en overlegen sejr over kørere som António Félix da Costa, Stoffel Vandoorne, Sergey Sirotkin og Carlos Sainz jr.
En mundtlig aftale med Force India (Racing Point) skulle sikre Kevins vej til F1, men teamet bakkede ud af aftalen. Danskerens talent var for stort til at smide på reservebænken, så McLaren valgte at give deres junior-stjerne et sæde i McLaren istedet for.
Kevin kørte en flot første halvdel af sæsonen, hvor han udkonkurrere sin teamkammerat, den tidligere verdensmester Jensen Button. Uvished om fremtiden i teamet skabte utryghed hos danskeren, hvilket påvirkede Kevins performance negativt. Danskeren havde alligevel bevist sit værd overfor bestyrelsen, men interne stridigheder blandt ejerkredsen sendte danskeren på reservebænken allerede året efter.
Danskeren var i spil til et Haas-sæde til 2016-sæsonen, men gjorde på magisk vis comeback med Renault i 2016 i stedet for. Danskeren formåede at presse alt ud af den gule-racer, og han slog på betragtelig vis teamkammeraten, Jolyon Palmer.
Haas havde længe flirtet med danskeren, og det amerikanske team sagde nej til en forlængelse med Ferrari-junioren, Esteban Gutierrez, og de mange sponsormillioner. Haas ville helst have at Kevin fik sædet.
Med undtagelse af 2017-sæsonen, så virker det til at Kevin har performet bedre end teamkammeraten hos Haas, Romain Grosjean. Kevins fænomenale starter, kølige overblik og dørmand-agtige evner til ikke at lukke nogen forbi er det der har gjort danskeren så populær.
Kevin opbyggede et ry som sportens bad-boy, men det har både danskeren og teamchefen, Günther Steiner, skudt i sænk.
Günther virker glad for Kevin, og teamet virker glade for danskeren. Bilen har underperformet i de senere år, hvilket gør at Kevin har presset bilen til det yderste, og nogle gange lidt over. Men det er bedre at forsøge at finde grænserne, frem for bare at opgive og se pointene forsvinde.
Kevin Magnussen på Hungaroring sammen med sin personlige træner, Thomas Jørgensen
Copyright Haas F1
Callum Ilott
Callum Ilott er bare 21 år, men han har allerede slået sit navn fast i motorsporten med flotte præstationer i årets F2-sæson.
Ilott satte sig for første gang i en gokart som seksårig, og englænderen var betaget af motorsport fra første øjeblik. Ilott oplevede stor succes i sin gokartkarriere og vandt hele seks forskellige mesterskaber fra 2011-2014.
Derfor blev englænderen også hurtigt opsnappet af Red Bull, som gjorde ham til en del af deres juniorprogram. Red Bull havde stor tiltro til Ilott, der - som den første i Red Bulls-juniorprogram - gik direkte fra gokart til F3. Normalt plejer man nemlig først at køre i Formel 4, som er kategorien lige under F3.
Én enkelt podieplacering blev det til på Nürburgring i 2015-sæsonen, hvilket ikke var nok for Red Bull. Ilotts 12. plads i F3-mesterskabet betød, at Red Bull droppede ham mod slutningen af året. Det var faktisk til stor glæde for Ilott. Han ville gerne have friheden tilbage, til at bestemme hvilke løbsserier han havde lyst til (og brug for udviklingsmæssigt) at deltage i.
Ilott var nu en fri mand og valgte at fortsætte sin udvikling i F3-serien i 2016. Her skiftede han fra Carlin-teamet til Van Amersfoort Racing.
Denne gang gik sæsonen lidt bedre, og Ilott kunne nappe to sejre (30 løb) og ende på podiet seks gange. Det var nok til en sjetteplads og nok til at gøre englænderen interessant for Ferrari.
I 2017 blev englænderen en del af ‘Ferrari Driver Academy’, og han kørte sin tredje sæson i F3. Her blev det til hele seks sejre (30 løb) og 11 ture på podiet, hvilket var nok til en fjerdeplads i mesterskabet. Ilott vandt også kvalifikationsløbet til det populære F3-gadeløb i Macau
I 2018 rykkede englænderen til GP3-serien, hvor han endnu engang viste gode takter i sin udvikling. To sejre (18 løb) og syv podieplaceringer var nok til at sende ham helt op på tredjepladsen i mesterskabet.
Ilott var nu klar til at fortsætte sin udvikling og rykkede op i F2-serien, hvor han med en 11. plads ikke gjorde noget synderligt væsen af sig i sin rookie-sæson.
Det kan man til gengæld sige, at Ilott har gjort i 2020-sæsonen. Her har han (indtil videre) vundet tre sejre (20 løb) og været på podiet seks gange. Det betyder, at Ilott må have fundet et ekstra gear hen over vinterpausen. Nu kæmper han pludselig med om F2-mesterskabet mod Ferrari-junior-kollegaen, Mick Schumacher.
Ilott virker til, ligesom Mick Schumacher og Alexander Albon, at være en kører der har brug for tid til at udvikle sig et par år i samme klasse. Ilott har vist sig at være dygtig til at overhale og samtidig en stabil mand til at hente gode point til teamet.
Ilott skal teste Haas’ Formel 1-racer under weekendens løb på hans yndlingsbane, når Formel 1-karavanen rykker til Nürburgring.
Callum Ilott.
Copyright Ferrari Media
Robert Shwartzman
Robert Mikhailovich Shwartzman begyndte sin gokartkarriere allerede som femårig. Derfor er det en erfaren kører, som bejler til Haas-sædet.
Schwartzman fik de sidste seks løb (ud af 21) i den italienske Formel 4-serie tilbage i 2014. Her leverede han så fornuftige resultater, at han tog hele sæsonen året efter. I 2015 sluttede han på en 12. plads i selvsamme serie, med to sejre (21 løb) og otte podieplaceringer.
2016 var ikke særlig imponerende resultatmæssigt for Shwartzman, men det holdt ham ikke tilbage fra at rykke skridtet videre til Formula Renault Eurocup i 2017.
Her blev det til endnu en kamp om mesterskabet, med seks sejre (23 løb) og hele 12 ture på podiet. Russeren sluttede på tredjepladsen, men Ferrari lurede i kulissen, for de havde fået øje på den unge kørers talent.
Derfor blev Shwartzman inviteret til at teste for Prema-teamet. Det var en så stor succes, at russeren blev en del af Ferraris Driver Academy. Samtidig sikrede testen ham et sæde hos Prema-teamet til 2018-sæsonens europæiske F3-mesterskab. Han kvitterede som tak ved at give teamet to sejre (30 løb), 11 podieplaceringer og en tredjeplads i mesterskabet.
Året efter tog han mesterskabet i FIA’s F3-serie og slog sit navn fast som en af sportens største talenter.
Shwartzman kører nu sin tredje sæson for Prema-teamet. Dog er russeren rykket op i Formel 2 i 2020, hvor han har været med i mesterskabskampen det meste af sæsonen. Nu virker det dog svært for ham (men ikke umuligt) at nå den fornemme titel.
Shwartzman kørte en Formel 1-racer for første gang i onsdags, sammen med de to andre Ferrari-juniorkørere, Callum Ilott og Mick Schumacher. Der er dog ikke blevet opgivet officielle omgangstider fra testen, så BMF1 har ikke mulighed for at sammenligne de tre kørere.
Ilott og Schumacher skal teste igen for Alfa Romeo og Haas i næste weekend på Nürburgring, mens Shwartzman må vente til sæsonafslutningen i Abu Dhabi.
Charles Leclerc sammen med den nykårede F3-mester Robert Shwartzman
Copyright Ferrari Media