Italiens GP: Dagen Derpå

Formel 1-feltet er rykket til Italien, hvor der skulle køres løb på den populære racerbane Monza. BMF1 kigger nærmere på løbets største begivenheder og holdenes reaktioner.

Gasly vinder . Copyright Red Bull

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 7/9 2020 klokken 19:09

Formel 1-sæsonen 2020 er ved at nå halvvejsmærket for dette års mesterskab.

I søndags gik turen til Italien, hvor en af sæsonens mest ikoniske baner lagde asfalt til en begivenhedsrig affære for hele paddocken.

Den ”sædvanlige” trio med Mercedes og Verstappen i front blev byttet ud med tre andre teams på podiet, og Pierre Gaslys (nok) største øjeblik i motorsportskarrieren. Franskmanden sikrede sin egen og AlphaTauris første sejr, siden en ung Sebastian Vettel nappede den for 12 år siden.

Williams-familien oplevede også at have den sidste weekend i spidsen for det højt elskede team. En sørgmodig dag for paddocken, da både Claire og Sir Frank Williams er meget vellidte personer i F1. Det fik også de to Williams-kørere, George Russell og Nicholas Latifi, til at sende hjertevarme beskeder afsted til ledelsen over radioen efter løbet.

Italiens Grand Prix 2020. Claire Williams med sidste arbejdsdag som chef for Williams-teamet. Teamet havde lavet en gave til hendeItaliens Grand Prix 2020. Claire Williams med sidste arbejdsdag som chef for Williams-teamet. Teamet havde lavet en gave til hende
Copyright Williams F1


Valtteri Bottas havde det svært i Italien, hvor hverken starter eller overhalinger så ud til at lykkedes for Bottas. Hvor Lewis Hamilton kunne køre sig op igennem feltet, sad Bottas næsten fastlåst bag midterfeltet. En ellers unik chance til at indhente Hamilton i kampen om mesterskabet blev smidt på gulvet af finnen.

Selv siger Bottas, ifølge Motorsport.com, at de dårlige starter skyldes, at han har problemer med den opvarmningsprocedure, teamet har inden starten. Samtidig gentog finnen fejlen fra Ungarn, hvor han reagerede inden de røde lamper slukker, og derfor var nødt til at stoppe ham selv igen. Det medførte, at Bottas reagerede for sent, når lamperne så endelig slukkede.

Renault lignede en rigtig stærk konkurrent til teamets første podieplacering i mange år. Derfor var det også en skuffet Esteban Ocon, der brokkede sig over teamradioen, efter det ternede flag. Franskmanden var utilfreds over, at teamet gik glip af en kæmpe mulighed i Italien.

Ocon var én af tre i feltet, som kom ud på soft-dækket ved genstarten efter det røde flag. En beslutning som efterfølgende viser sig ikke at var af egen fri vilje. Ocon havde et sæt medium-dæk liggende, problemet var bare, at de ikke var oppe i temperatur. Dækkene er stort set ubrugelige hvis de er stuetemperatur, så derfor nyttede det ikke noget bare at sætte dem på.

Soft-dækket er godt nok det hurtigste dæk, men allerede efter tre omgange begyndte de at blive slidt, så Ocon måtte se en god håndfuld point smutte fra sig.

Italiens Grand Prix 2020. Carlos Sainz Jr. sætter sin McLaren på tredjepladsen i kvalifikationenItaliens Grand Prix 2020. Carlos Sainz Jr. sætter sin McLaren på tredjepladsen i kvalifikationen
Copyright McLaren


Netop dette med frit pitstop under rødt flag, er også noget der skaber heftig debat i F1-verdenen. Lance Stroll endte på podiet, fordi han kom op igennem feltet og tog sit eneste pitstop under det røde flag. Dermed sparede han 24 sekunder på et pitstop, hvilket fik Lando Norris helt op i det røde felt efterfølgende. Norris gik nemlig glip af podieplaceringen til Stroll, pga det canadierens gratis pitstop.

Teamchef Andreas Seidl sagde dog, at Norris skulle komme videre, men han erkendte dog samtidig, at McLaren var feltets andenhurtigste bil på Monza.

Derfor var det også en halvt skuffet Carlos Sainz jr., som var tæt på at få karrieren første sejr i motorsportens kongeklasse. Skuffelsen ligger i, at spanieren havde en hurtigere racer end Gasly, og at franskmandens ”heldige” pitstop gjorde, at AlphaTauri-raceren kom ind foran ham. Straf til Hamilton eller ej, så mener Sainz, at han havde sikret sig andenpladsen bag Hamilton alligevel, hvis der ikke var faldet en straf til Hamilton.

Race Director Michael Masi sagde dog, at et forbud mod at skifte dæk, i tilfælde af et rødt flag, ikke er noget der vil blive ændret i 2020, men at han er åben for at tage emnet op med alle holdene til et fremtidigt møde.

Gasly vinderGasly vinder
Copyright Red Bull


Et andet hold der heller ikke er helt tilfreds efter weekendens strabadser, er hjemmebaneholdet fra Ferrari.

Lørdagens forfærdelige tider, efterfulgt af hhv bremsesvigt og et kæmpe uheld i barrieren om søndagen, gjorde at Sebastian Vettel var glad for, at Ferrari-fansene ikke var tilstede og se de rædselsfulde resultater.

Bremsesvigtet taget i betragtning er Vettel dog rigtig glad for, at bremserne svigtede lige præcis det sted på banen. Sving 1 har nemlig et stort afkørselsareal, hvor raceren sikkert kunne trille videre.

Leclerc var dog mindre heldig, da han ramte et af de steder, hvor dækmuren stod tættest på banen. Leclerc fortæller efterfølgende, at ulykken skete, fordi monegaskerens hard-dæk ikke var oppe i korrekt temperatur, da løbet blev sat igang efter Safety Car-perioden.

Italiens Grand Prix 2020. Ferrari fanklubben har altid de store bannere oppe, også selvom de ikke kan være med. Charles Leclerc i SF1000 racerenItaliens Grand Prix 2020. Ferrari fanklubben har altid de store bannere oppe, også selvom de ikke kan være med. Charles Leclerc i SF1000 raceren
Copyright Ferrari


Samme Safety Car-periode var også tidspunktet, hvor Hamilton skyndte sig i pit. Det kostede dog en straf, da pitlane var lukket, hvilket Hamilton var meget uforstående overfor. Hamilton havde ikke set noget tegn på, at pitlane skulle være lukket. Derfor skyndte Hamilton sig op til stewards, som her kunne vise on-board billeder af episoden til ham, hvor man tydeligt kunne se de røde kryds.

Samtidig undrer Hamilton og Toto Wolff sig over, at Magnussens racer blev skubbet tilbage i pit, når den kunne stå i fred bag barrieren, hvis de bare havde bakket hans Haas-racer 3-4 meter bagud.

Hot:
- McLaren: McLaren dominerede midterfeltet og var feltets andenhurtigste bil.

- Lewis Hamilton: Hamilton lavede en menneskelig fejl med sit pitstop, men hans tur op igennem feltet bekræfter, at han fortjener titlen som verdensmester.

- Pierre Gasly: Første Formel 1-sejr til den unge franskmand, som var tæt på at ryge ud af F1 i sidste sæson.

Not:
- Ferrari: Svag motor, dårlig aerodynamik, problemer med dæk,
og nu også bremseproblemer.

- Valtteri Bottas: Feltets hurtigste racer, men alligevel har han svært ved at overhale midterfeltet. Svag præstation når man sammenligner med teamkammeraten.

- Pitstop under røde flag: De gratis pitstop under røde flag er ikke fair, fordi de giver en alt for stor fordel, da teamet beholder sin placering.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 10. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1T47:06.056 2 25
2. 3. Carlos Sainz Jr. McLaren Formula 1 Team
P
1T47:06.471 2 18
4. 6. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
1T47:12.056 2 12
5. 2. Valtteri Bottas Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T47:13.164 2 10
7. 1. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
1T47:23.301 2 7
9. 11. Daniil Kvyat Scuderia AlphaTauri
P
1T47:28.264 2 2
11. 20. Nicholas Latifi Williams Racing
P
1T47:38.932 2 0
12. 16. Romain Grosjean Moneygram Haas F1 Team
P
1T47:41.220 2 0
14. 19. George Russell Williams Racing
P
1T47:42.649 2 0
15. 9. Alexander Albon Oracle Red Bull Racing
P
1T47:43.589 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
17. 5. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
30 omg. 2 0
18. 13. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
23 omg. 2 0
19. 15. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
17 omg. 2 0
20. 17. Sebastian Vettel Scuderia Ferrari
P
6 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kopisagen er slut – nye regler på vej Post Monza: F1 genovervejer “reverse grid” »