Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 15/3 2019 klokken 07:03
Kevin Magnussen lagde hårdt ud og beviste, at han er i storform fra sæsonstarten, det samme er HAAS raceren. Faktisk var Kevin så hurtig, at han var hurtigst af alle i de første 15 minutter af denne anden træning.
Grosjean var igen et halvt sekund efter Magnussen, med samme dæk. Først da franskmanden fik et sæt bløde dæk på, lykkedes det for ham, at sætte en hurtigere tid end danskeren.
Noget interessant vi kunne se ud af denne træning var, at det så ud til, at der skulle bruges to omgange til at få dækkene til at virke.
En bil der seriøst så ud til at virke, var Mercedesen. Begge kørere satte tider, der var markant hurtigere end alle andres. Mens det var forventet at Hamilton ville være den dominerende, viste Bottas pludselig, at han var stærk og satte sig på hurtigste tid, halvvejs inde i træningen.
Hos Renault, der ikke havde den bedste 1. træning, så det ud til at blive lidt bedre i den anden, uden at være prangende. Den lokale helt, Daniel Ricciardo, som de fleste forventer vil give Hülkenberg i den anden Renault, baghjul, var ikke hurtigste Renaultmand, dog var de meget lige, med en tidsforskel på blot 6 hundrededele sekund.
For Williams, var der lidt opmuntring, uden at det var mere end det. George Russell, der i 2018 vandt Formel 2 mesterskabet, lagde sig indenfor 6 tiendedele fra McLaren, altså markant forbedring i forhold til 1. træning. Men de er fortsat mere end 3 sekunder fra toppen.
Det leder fokus over på McLaren. I 2018 havde de faktisk en rimelig god start på sæsonen, men tabte det hele over sæsonen. I år ser det værre ud for dem. De er kommet dårligt fra start og er langt efter Racing Point, der også ligner et bundhold i år.
Et hold der har en helt anden udfordring, er Toro Rosso. De har Kvyat i den ene racer, der sætter fine tider og placerer sig midt i feltet, mens Alexander Albon, roder rundt i bunden af feltet. Det er tydeligt, at han har meget at skulle lære, inden han kan sætte tider der matcher hans holdkammerat.
Hos Alfa Romeo havde man en udfordring, der minder meget om Toro Rossos. Räikkönen fik rigtigt meget ud af sin racer, som han satte op som nummer 6, lige efter Vettel, mens Giovinazzi i den anden Alfa, rodede rundt nede på P15.
Under den del af testen, hvor de kørte løbs-simulation, så vi meget stabile racere fra de fleste hold. Igen var det især Mercedes, der klarede sig godt, men også Ferrari var hurtige. Red Bull viste ikke helt så meget, men de virker rigtig hurtige.
Red Bull var faktisk hurtigere end Ferrari, selvom det var marginalt, hvilket er meget interessant. Det er også interessant, at noget tyder på, at Gasly kan udfordre Verstappen. Blot 4 hundrededele sekund adskilte de to.
I den 3. træning vil vi blive endnu klogere.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)