• Forside

Kvalifikationen - Massa på Pole

For Formel 1 feltets dominerende kørere, Renaults Fernando Alonso og Ferraris Michael Schumacher, havde kvalifikationen til Japans Grand Prix en enorm betydning. Hvem ville tage pole? Det ville ingen af de herrer men derimod gerne Ferraris Filipe Massa.

Af: Joachim Dichmann (jd@bmf1.dk) d. 7/10 2006 klokken 07:10

Med Michael Schumacher og Fernando Alonso á point i den samlede VM stilling, og med kun to løb tilbage i sæsonen, ville lørdagens kvalifikation få stor betydning for den som tog det længste strå.

Det blev dog ingen af de to kombattanter som snuppede strået og dermed fik frit udsyn fra række ét til morgenens start i Japans Grand Prix. Ferraris andenkører og VM-stillingens øjeblikkelige nr. 4, Filipe Massa, ville det anderledes. Og det strå kan udmærket betyde en samlet 3. plads når sæsonen afsluttes.

Herunder følger LIVE rapporten som den formede sig fra kvalifikationen til Japans Grand Prix på Suzuka banen.




Det blæser 4,7 m/s, temperaturen ved banen er 31 grader og i luften varmer solen til 24 grader. Luftfugtigheden er på 48%. Klokken er 7:00 i Danmark og vi er nået til kvalifikationen til det japanske Grand Prix. Det er yderst vigtigt for VM stillingen, hvor på gridden Schumacher og Alonso starter.

Første mand ude er Jarno Trulli, han kører rundt alene og kan uforstyrret sætte den første tid.

Næste tid bliver sat af Ralf Schumacher, han slår teamkammerat Trulli med tiden 1.33.644. Samtidigt har Yamamoto lavet en udbremsningsfejl, også er han ude.

Button er kommet på banen sammen med mange af de andre, han når lige at snuppe førstepladsen fra Ralf for så at Webber kan tage teten med 1.32.275. Webber når knapt at krydse stregen før Heidfeld snupper endnu et sekund.

Nu begynder de store kørere at trille ud. Michael Schumacher har nu sat sig på første pladsen, vi venter stadig på Alonso, mens der resterer 5.40 af 1. kvalifikations runde.

Kørere der ude på nuværende tidspunkt: Massa, Barichello, Alonso, Fisichella og Kubica som vi endnu ikke har set samt Yamamoto som definitivt er færdig for idag.


Ralf Schumacher, Japan 2005

I den anden Ferrari ruller Felipe Massa sig ud, han kravler ind foran Michael Schumacher med tiden 1.30.112. Alonso er langsom men er inde i det gode selskab.

Med 1 minut tilbage er følgende kørere ude: Doornbos, Speed, Montagny, Sato, De la Rosa og Yamamoto.

Sato kæmper for at presse bilen ind i top 16, men det lykkes ikke. Pedro de la Rosa formår akkurat at kaste bilen over stregen, og skubber derfor Mark Webber ud.

Webber presser og kæmper og er foran ved midterste sektor, hvor han sætter 10. bedste tid, og er skyld i at David Coulthard få en tidlig fyraften.

Nr. Kører Hold Dæk Bedste tid Omgange
1. Felipe Massa Ferrari B 1:30.112 3
2. Jarno Trulli Toyota B 1:30.420 6
3. Nico Rosberg Williams B 1:30.585 6
4. Ralf Schumacher Toyota B 1:30.595 6
5. Jenson Button Honda M 1:30.847 6
6. Fernando Alonso Renault M 1:30.976 3
7. Robert Kubica BMW Sauber M 1:31.204 3
8. Michael Schumacher Ferrari B 1:31.279 3
9. Pedro de la Rosa McLaren M 1:31.581 6
10. Mark Webber Williams B 1:31.647 6
11. Giancarlo Fisichella Renault M 1:31.696 4
12. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 1:31.741 7
13. Nick Heidfeld BMW Sauber M 1:31.811 3
14. Rubens Barrichello Honda M 1:31.972 5
15. Kimi Räikkönen McLaren M 1:32.080 3
16. Christijan Albers Midland F1 B 1:32.221 7
Ikke kvalificeret til næste afdeling
17. David Coulthard Red Bull M 1:32.252 6
18. Robert Doornbos Red Bull M 1:32.402 7
19. Scott Speed Toro Rosso B 1:32.867 7
20. Takuma Sato Super Aguri B 1:33.666 6
21. Tiago Monteiro Midland F1 B 1:33.709 3

Resultat af den første udskilning


Vinden er løjet lidt og temperaturen ved asfalten er faldet 2 grader. Vi venter på 2. runde mens vi nyder billederne fra et solbeskinnet Suzuka. David Coulthard, Robert Doornbos, Scott speed, Takuma Sato, Tiago Montero og Yamamoto er på vej i bad.

Liuzzi og Trulli ruller på banen som de første. De bliver hurtigt efterfulgt af de la Rosa, webber, Heidfeld, Kubica og Albers. Hurtigste tid er nu sat af Jarno Trulli 1.30.204, Toyota kører stærkt her under kvalifikationen.

Vi venter stadig på de to mest interessante kørere, men foreløbig er stillingen: Trulli, R.Schumacher, Heidfeld, Rosberg, Kubica, Webber, de la Rosa, Liuzzi og Albers.

Der resterer knapt 8 minutter og favoritterne begynder at røre på sig.
Schumacher sætter hurtigste tid han smadrer tiden ned på 1.28.954. Det ligner en tid der kan sende ham videre til næste runde.

Pole rekorden med det nuværende bane layout er fra 2003 og sat af Rubens Barrichello med tiden 1:31.713. Den er vi efterhånden langt under.

Med 5 min igen er det: Kubica, Webber, de la Rosa, Liuzzi, Albers og Massa, der endnu ikke har kvalificeret sig. Og alt imens dette skrives skubber Massa Barrichello ud af top 10 med en flot andenplads.

Schumacher er kørt i Pit han tror på sin tid.

Top 5 er: M. Schumacher, Massa, Trulli, R. Schumacher alle på Bridgestone. Top 5 sluttes af Fisichella.

Der mangler 2 minutter og Barrichello kører ud for at sidde med ved de hurtiges bord. Den sidste gode plads sidder Nico Rosberg på med tiden 1.30.880 næsten et sekund under pole-rekorden.

Sidste chance for de la Rosa, og det ser ikke godt ud. Spanieren er efter Rosberg ved 1. sektor.

Button forbedrer sin tid, og Barrichello hopper ind i top 10, begge McLaren-kørere er nu ude og det lykkes heller ikke for de la Rosa med et "last minute save".

Nr. Kører Hold Dæk Bedste tid Omgange
1. Michael Schumacher Ferrari B 1:28.954 6
2. Felipe Massa Ferrari B 1:29.830 6
3. Jarno Trulli Toyota B 1:30.204 9
4. Jenson Button Honda M 1:30.268 12
5. Ralf Schumacher Toyota B 1:30.299 9
6. Giancarlo Fisichella Renault M 1:30.306 7
7. Nico Rosberg Williams B 1:30.321 12
8. Fernando Alonso Renault M 1:30.357 6
9. Nick Heidfeld BMW Sauber M 1:30.470 8
10. Rubens Barrichello Honda M 1:30.598 11
Ikke kvalificeret til næste afdeling
11. Kimi Räikkönen McLaren M 1:30.827 9
12. Robert Kubica BMW Sauber M 1:31.094 8
13. Pedro de la Rosa McLaren M 1:31.254 12
14. Mark Webber Williams B 1:31.276 11
15. Vitantonio Liuzzi Toro Rosso B 1:31.943 14
16. Christijan Albers Midland F1 B 1:33.750 13

Resultat af den anden udskilning



Begge McLaren kørere er ude, sensationelt det dårligste resultat for dem i år

Top 10 som vi nu venter på i spænding er: M. Schumacher, Massa, Trulli, Button, R. Schumacher, Fisichella, Rosberg, Alonso, Heidfeld og med nød og næppe Barrichello.

Ude er således: Raikkonen, Kubica, der i sin iver også måtte en tur på græs, de la Rosa, Webber, Liuzzi og Albers.

Fantastisk resultat af Toyota, hvis man altså husker på miseren fra i lørdags.

Michael Schumacher og Felipe Massa kører ud og holder forrest, og blokerer derfor for de 2 renualters pitgarage.

Nu begyder benzinafbrændingen, og et regulært race er igang mellem Renault og Ferrari. Det ligner mere et løb end en kvalifikation.

De er nået banen rundt og uret er startet. De første tider ruller ind, men de ligner langt fra noget af det vi har set tidligere. M. Schumacher ligger på 1.32.729 med hurtigste tid.

Over teamradioen hører vi en tydeligt frustreret Alonso, der beklager sig over at han kører i trafik (bag Massa). Han får at vide at han skal lægge noget afstand til Massa og presse på igen.

Der mangler 10 minutter, og tiderne er dalet noget. Vi venter stadig på den første rigtigt gode tid.

Bilerne begynder nu at komme i Pit for at få skiftet dæk, og den første til at gøre noget ved tiden er Jarno Trulli, vi er nu nede på 1.30.916.

Vi følger på skærmen Heidfeld, der også er på nye dæk. Tyskeren arbejder hårdt på at forbedre sin tid.

Barrichello krydser stregen i anden bedste tid. Også Honda har vejret morgenluft over Suzuka.

Michael Schumacher er i øjeblikket hurtigere end Trulli og han snupper 6 tiendedele på Trullis bedste tid. Alonso viser imidlertd ikke fordums styrke og er langt efter Schumacher 1.3 sekund.

I den tunge ende har vi Rosberg, Button, Heidfeld og Barrichello.

Med 3:30 igen hedder stillingen: M. Schumacher, Massa, Trulli, Fisichella, R. Schumacher og Alonso.

Alonso er inde og få nye dæk på for anden gang og skyer ingen midler for at kunne hamle op med sin ærkerival. Toyotaerne trækker på banen, Trulli ligner én der vil på pole.

Der resterer nu kun én omgang. M. Schumacher er på vej rundt, han er lynende hurtig, og slår sin egen 1. sektor, Alonso er stadig efter begge Ferrarier. Schumacher tager foreløbig 1. pladsen her hvor tiden løber ud og i en fantom omgang snupper Felipe Massa 1. pladsen.

Toyotaerne kravler ind som 3 og 4, noget af en forbedring i forhold til Kina hvor de blev nr. 16 og 17.

Det ser ikke godt ud for Renault. Alonso skal starte som nr. 5 i morgen. Renault blev i sandhed kvalifikationens tabere. Hvis Toyota kan holde det tempo i morgen ser det ikke særlig nemt ud for den regerende verdensmester.

Nr. Kører Hold Dæk Bedste tid Omgange
1. Felipe Massa Ferrari B 1:29.599 16
2. Michael Schumacher Ferrari B 1:29.711 17
3. Ralf Schumacher Toyota B 1:29.989 19
4. Jarno Trulli Toyota B 1:30.039 19
5. Fernando Alonso Renault M 1:30.371 16
6. Giancarlo Fisichella Renault M 1:30.599 17
7. Jenson Button Honda M 1:30.992 22
8. Rubens Barrichello Honda M 1:31.478 21
9. Nick Heidfeld BMW Sauber M 1:31.513 18
10. Nico Rosberg Williams B 1:31.856 22

Resultat af en super pole


En fantastisk spændende kvalifikation for både Ferrari og Toyota. Ferrari kunne ikke have ønsket sig det ret meget bedre med både lillebror Ralf og Jarno Trulli mellem Michael Schumacher og Alonso.

Vi vender tilbage med pressemeddelelser så snart de løber ind.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:29.599 16
2. Michael Schumacher Scuderia Ferrari
P
1:29.711 17
10. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:31.856 22
Udelukket efter perioden
11. Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team
P
1:30.827 9
13. Pedro De La Rosa McLaren Formula 1 Team
P
1:31.254 12
14. Mark Webber Williams Racing
P
1:31.276 11
17. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:32.252 6
18. Robert Doornbos Oracle Red Bull Racing
P
1:32.402 7
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)