Det blev til i alt godt 10 minutter, hvor kørerne for alvor kunne køre med tørvejrsdæk. Det betød, at indtil det tidspunkt, var det begrænset, hvad holdene ønskede at udsætte deres biler for, idet vejrudsigten for løbet siger tørvejr. Til gengæld var der fuldt felt på banen til sidst samtidig med at tiderne blev forbedret omgang efter omgang.
Hurtigste mand blev Giancarlo Fisichella (Renault), og han blev efterfulgt af Felipe Massa (Ferrari) og Michael Schumacher (Ferrari). Schumachers rival i mesterskabet Fernando Alonso (Renault) kom ind lige efter, så der er stort set status quo mellem de to.
Her følger et sammendrag af eftermiddagens (japansk tid) begivenheder på Suzuka:
Fredagen anden træning plejer at være der, hvor holdene så småt begynder at røre på sig, og vi kan derfor forvente at se en del mere trafik end i formiddags. Samtidig er det blevet tørvejr over Suzuka, så selvom banen stadig er erklæret for våd af løbsledelsen, hvilket giver kørerne lov til at bruge regnvejrsdæk, så forventes det, at den stille og rolig vil tørre op, så holdene lige kan nå at afprøve deres tørvejrsdæk.
Da det grønne lys tændes, er det Franck Montagny (Super Aguri), Michael Ammermüller (Red Bull) og Sebastian Vettel (BMW Sauber), der er de tre første ude. Kort tid efter kommer Takuma Sato (Super Aguri), Alexander Wurz (Williams), Adrian Sutil (Spyker Midland F1), formiddagens hurtigste Anthony Davidson (Honda) og Neel Jani (Toro Rosso) efter.
De fleste af kørerne fortsætter direkte ud på en flyvende omgang, og der er det Davidson, der til en start er den hurtigste i tiden 1:46.330 efterfulgt af Wurz, Sutil og Vettel. I mellemtiden er Tiago Monteiro (Spyker Midland F1) også på banen.
Davidson fortsætter med at forbedre sig. Efter andet forsøg er tiden nede på 1:45.437, hvilket minder meget om formiddagens tid på 1:45.349.
Felipe Massa under fredagens frie træning på Suzuka 2006
Jarno Trulli (Toyota) er den første fra et af de store hold, der sætter en tid, og det gør han med 1:46.260, hvilket rækker til en andenplads. Han overgås dog hurtigt af sin holdkammerat Ralf Schumacher, der med 1:44.418 tager førstepladsen.
Det er tydeligt, at banen er ved at tørre op, og tiderne rasler nedad. Få sekunder efter, at Ralf Schumacher har sat sig på førstepladsen, tager Davidson den tilbage igen med 1:43.881. Det ser dog ud til kun at holde til Schumacher er kommet rundt omgangen efter. Han sætter nye rekorder i de to første sektorer og personlig i den sidste, hvilket rækker til tiden 1:43.516.
Netop da kommer Felipe Massa på banen. Det er første gang i dag, at en Ferrari-kører kommer ud af pitten. Han fortsætter ud på en flyvende omgang – det skal blive spændende at se, hvor han lander i feltet. Det bliver til en tredjeplads godt 1,2 sekunder efter Ralf Schumacher.
Selvom der er en del biler på banen, så er der rimelig stilstand i tiderne, men måske Anthony Davidson, der lige er vendt tilbage efter et pitstop, kan gøre noget ved det. Han sætter i hvert fald hurtigste tid af alle i den første sektor, og han følger op og gør det samme i den lange midterste del. Det bliver til en klar forbedring: 1:42.382, mere end 1,1 sekund hurtigere end Ralf Schumacher.
Michael Ammermüller er rykket op på tredjepladsen 1,767 sekunder efter Davidson.
Op mod halvvejs i træningen er der lidt stilstand, hvor de væsentligste ændringer er, at Sebastian Vettel og Jarno Trulli er rykket forbi Ammermüller.
Kort inden halvvejs mærket kommer Giancarlo Fisichella (Renault) på banen, og han er hurtig: 1.40.064, og han er ny mand i front.
Nr. |
Kører |
Hold |
Dæk |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
M |
1:42.064 |
4 |
2. |
Anthony Davidson |
Honda |
M |
1:42.382 |
11 |
3. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
B |
1:42.429 |
7 |
4. |
Sebastian Vettel |
BMW Sauber |
M |
1:43.435 |
19 |
5. |
Jarno Trulli |
Toyota |
B |
1:43.712 |
7 |
6. |
|
|
|
1:43.914 |
13 |
7. |
Michael Ammermüller |
Red Bull |
M |
1:44.149 |
15 |
8. |
Franck Montagny |
Super Aguri |
B |
1:44.219 |
10 |
9. |
Alexander Wurz |
Williams |
B |
1:44.552 |
14 |
10. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
B |
1:44.667 |
13 |
11. |
Neel Jani |
Toro Rosso |
B |
1:44.708 |
15 |
12. |
Felipe Massa |
Ferrari |
B |
1:44.736 |
5 |
13. |
Nico Rosberg |
Williams |
B |
1:45.235 |
6 |
14. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
B |
1:45.395 |
5 |
15. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
B |
1:45.878 |
5 |
16. |
Tiago Monteiro |
Midland F1 |
B |
1:45.884 |
5 |
17. |
Sakon Yamamoto |
Super Aguri |
B |
1:46.111 |
5 |
18. |
Robert Doornbos |
Red Bull |
M |
1:46.528 |
3 |
19. |
David Coulthard |
Red Bull |
M |
|
1 |
Stillingen efter 34 minutter
Med knap 25 minutter igen kommer Rubens Barrichello (Honda) og Michael Schumacher (Ferrari) på banen. Lidt efter følger Jenson Button (Honda). Det skal blive spændende at se, hvad de tre kan præstere.
Schumacher gør ikke så meget, for han går direkte i pit efter sin første omgang. Det er dog kun for en meget kort bemærkning, og han er tilbage på banen igen.
Imens er Davidson i gang med at køre sin 13. omgang i denne træning. Han er hurtigst af alle i den første sektor, hvilket han gentager i den midterste. Dermed er han omkring seks tiendedele foran Fisichellas tid, og han har da heller ikke nogen problemer med at fuldføre projektet: 1:40.986, hvilket er godt et sekund hurtigere end Fisichella.
Imens er Barrichello kommet ind på en fjerdeplads, hvorimod både Button og Michael Schumacher er kørt tilbage i pitten.
Den førende Anthony Davidson kører af banen i 130R, men han er dog i stand til at fortsætte. Det var netop i det sving – om end inden det blev modificeret for at forbedre afkørselsforholdene – at Alain McNish i 2002 bragede af banen og gennem autoværnet.
Med 17 minutter igen er der stilstand på banen med bare fire kørere ude. Der er indtil nu 19, der har sat en tid mens yderligere tre har kørt mindst én omgang. Fernando Alonso (Renault), Kimi Räikkönen (McLaren), Pedro de la Rosa (McLaren), Mark Webber (Williams), Nick Heidfeld (BMW Sauber), Robert Kubica (BMW Sauber) og Christian Albers (Spyker Midland F1) har slet ikke været ude i denne træning.
Det er muligt, at der ikke er meget trafik, men så er der heller ikke nogen til at blokere for en hurtigt omgang. Det forsøger Michael Ammermüller at udnytte, og han er hurtigst af alle i de to første sektorer. Den samlede tid bliver 1:40.304, hvilket er nok til at tage førstepladsen, og vi har dermed en Red Bull racer i front. Vettel har også udnyttet stilstanden, og han er nu på fjerdepladsen.
Ammermüller fortsætter sit raid. Han er på tørvejrsdæk, hvilket tydeligvis fungerer nu. Hans næste tid er på 1:39.373, så næsten et helt sekund hurtigere end den tid, han lige har sat, og han fortsætter med at forbedre sig, men efter to suveræne sektorer vælger han at gå i pit, men tiden kunne have endt omkring 1:38.0, hvis han kunne have holdt farten.
I mellemtiden har Toyota-motoren i Adrian Sutils Spyker Midland-racer givet op.
Nr. |
Kører |
Hold |
Dæk |
Bedste tid |
Omgange |
1. |
Michael Ammermüller |
Red Bull |
M |
1:39.373 |
19 |
2. |
Anthony Davidson |
Honda |
M |
1:40.986 |
16 |
3. |
Sebastian Vettel |
BMW Sauber |
M |
1:41.969 |
24 |
4. |
Giancarlo Fisichella |
Renault |
M |
1:42.064 |
4 |
5. |
Ralf Schumacher |
Toyota |
B |
1:42.429 |
7 |
6. |
Rubens Barrichello |
Honda |
M |
1:42.684 |
3 |
7. |
Neel Jani |
Toro Rosso |
B |
1:43.294 |
19 |
8. |
Jarno Trulli |
Toyota |
B |
1:43.712 |
7 |
9. |
|
|
|
1:43.914 |
41 |
10. |
Franck Montagny |
Super Aguri |
B |
1:44.219 |
14 |
11. |
Alexander Wurz |
Williams |
B |
1:44.332 |
19 |
12. |
Takuma Sato |
Super Aguri |
B |
1:44.667 |
13 |
13. |
Felipe Massa |
Ferrari |
B |
1:44.736 |
5 |
14. |
Sakon Yamamoto |
Super Aguri |
B |
1:45.164 |
9 |
15. |
Nico Rosberg |
Williams |
B |
1:45.235 |
6 |
16. |
Vitantonio Liuzzi |
Toro Rosso |
B |
1:45.395 |
8 |
17. |
Scott Speed |
Toro Rosso |
B |
1:45.878 |
9 |
18. |
Tiago Monteiro |
Midland F1 |
B |
1:45.884 |
5 |
19. |
Robert Doornbos |
Red Bull |
M |
1:46.528 |
3 |
20. |
David Coulthard |
Red Bull |
M |
|
1 |
21. |
Michael Schumacher |
Ferrari |
B |
|
3 |
22. |
Jenson Button |
Honda |
M |
|
1 |
Stillingen efter 50 minutter
De sidste ti minutter kan meget vel blive med tæt trafik, da mange af kørerne endnu ikke rigtig har fået afprøvet banen, og nu da Ammermüller har bevist, at der kan komme noget brugbart ud af at køre med tørvejrsdæk, er der ikke nogen grund til at holde sig tilbage.
Michael Schumacher er en af de første af vinderkandidaterne, og han er meget hurtig: 1:37.744, men er det nok til at holde Vettel tilbage? Nej, det er det ikke. BMW Sauber-køreren er med 1:37.411 ny mand i front.
Der sker rigtig meget lige nu, og der er hele tiden nogen, der forbedre de enkelte omgangstider. Michael Schumacher rykker med 1:35.599 tilbage i front, og pt. er han efterfulgt af Davidson, men kun indtil Ammermüller har haft chancen, for så tager han andenpladsen.
Michael Schumacher under fredagens frie træning på Suzuka 2006
Næste mand som nummer to er Kimi Räikkönen, men han er stadig næsten seks tiendedele efter Schumacher.
Fernando Alonso er også kommet ud, og det skal blive meget spændende at se, hvor meget han har at byde på i dag. Der er dog hele 26 biler ude på banen, så det kan blive svært at få en ren omgang.
Det lykkes vist ikke, i hvert fald ligger Alonso helt nede som nummer 23, men Räikkönen har indtaget førstepladsen bare for kort efter at blive fortrængt igen af Michael Schumacher, der heller ikke får lang tid på tronen, inden Fisichella tager pladsen med 1:34.337.
Der er nu 27 kørere på banen, og Jenson Button er rykket op på andenpladsen. Stillingen skifter ustandselig, hvilket igen illustreres af, at Alonso rykker på andenpladsen. Samtidig er de to sidste biler kommet på banen – alle skal nå at have så mange data under tørre forhold som muligt.
Med tiden udløbet gør Ferrari et sidste forsøg på at få første pladsen tilbage. Felipe Massa og Michael Schumacher er begge meget hurtige, men de presses samtidig er Pedro de la Rosa. Det rækker ikke for de røde: Massa tager andenpladsen mens Schumacher kommer ind på tredjepladsen.
Dermed er træningen forbi. Efter en meget hæsblæsende afslutning er Giancarlo Fisichella (Renault) hurtigst foran de to Ferrari-kørere og med Fernando Alonso (Renault) på fjerdepladsen.
At det netop er de fire Renault- og Ferrari-kørere, der indtager de fire første pladser lover godt for det drama, der kan komme til at udspille sig lørdag og søndag, når det næstsidste stik i årets kamp om de to verdensmesterskaber skal afgøres.
Vi vender tilbage med flere nyheder fra Japan i løbet af dagen. Indtil dag kan du se hele resultatet af træningen
her.
Banekort for Suzuka