Sæsonens næstsidste løb i Formel 1 kalenderen er Japans Grand Prix der køres på den 5.807 kilometer lange Suzuka bane fra den 6. til den 8 oktober. Dette bliver også sidste gang i denne omgang at der køres Formel 1 på denne bane i det løbet til næste år skifter til Fuji International Speedway.
Læs her vores sædvanlige optakt der som altid kommer vidt omkring med nyttige informationer og vores mening om den nuværende situation. Vi gennemgår Grand Prixets historie, beskriver banen i detaljer og endeligt har vi fundet en række billeder fra tidligere begivenheder på banen. Selvfølgeligt tage vi også et blik på den aktuelle situation.
Bilmagasinets Banekort for Suzuka
INDLEDNING
Spændingen i verdensmesterskabet er helt på toppen efter Michael Schumacher vandt i Kina og nu har det samme antal point som sin eneste rival om mesterskabet nemlig Fernando Alonso. Der er altså lagt i ovnen til en Formel 1 weekend med top underholdning og med en mulig afgørelse af verdensmesterskabet for vinder Michael Schumacher og Fernando Alonso ikke får point er festen forbi for den unge spanier og i stedet kan den syvdobbelte verdensmester Michael Schumacher fejrer sin ottende titel og med næsen højt i sky gå på pension.
Grand Prixet er hjemmebane Grand Prix for Toyota, Super Aguri og deres to piloter Sato og Yamamoto, Bridgestone somt for Honda der ejer banen. Japanerne er kendte for at elske motorsport og specielt Formel 1 så disse firmaer ser særligt frem til Grand Prixet.
Fans på tribunen i Japan 2005
Banen er teknisk svær da den inkluderer mange forskellig typer sving der så på den anden side betyder at mange af piloterne godt kan lide banen. Bremserne bliver ikke særligt belastet på denne bane, men det modsatte er tilfældet for dækkene og de fleste hold vil køre med en hård gummi blanding.
Banen er også kendt som den verdensmestre vinder på. Således har Senna vundet tre gange, Mika Hakkinen to gange, Daemon Hill og Fernando Alonso XXX gange og naturligvis Michael Schumacher der har vundet seks gange
Michael Schumacher elsker som flere andre banen og med hans næsten fejlfrie kørestil på en teknisk svær bane tør vi godt udnævne ham til favorit til løbet. Dog er det forventet at dækkene vil spille en stor rolle og får Michelin de bedste dæk med sætter Renault sig på sejrn.
Michael Schumacher vinder Japans Grand Prix 2004 - sker det igen på søndag
DEN AKTUELLE SITUATION
Et fabelagtigt løb - det var resultatet af Kinas Grand Prix i Shanghai. Der var alt hvad en formel 1 fan kunne forlange. En sikker pole position, til den regerende verdensmester, en eks-verdensmester helt nede som nummer 6 og en forventet sikker sejr til Fernando Alonso og dermed matchbold på Suzuka. Men Michael Schumacher, Ferrari, dækkene og ikke mindst Herman Tilke ville det anderledes. Først vil vi bruge et par linier på Tilke. Man siger lidt hånligt at han laver nye baner på samlebånd, men hvilke baner. Shanghai, Kuala Lumpur og ikke mindst Bahrain har leveret fantastiske løb på stribe. Tilke evner at lave banerne så brede at man kan køre 2, 3 eller 4 linier rundt - det betyder ganske enkelt at man ikke kan forsvare sig til at holde sin position.
Det så vi igen søndag. Lige meget hvad man gjorde, så fandt folk en linie uden om en. Massa gjorde det fantastisk flot, med mange overhalinger, indtil David Coulthard mente at han skulle køre samme linie som Massas fordæk, med en DNF til følge for Massa. Kimi Räikkönen gjorde det - han overhalede endda en af de suveræne Renault’er, inden hans Mclaren Mercedes racer endnu engang opgav ånden. Räikkönen kan bare tænke på at der er 2 løb tilbage, før han sidder i en betydeligt mere driftsikker Ferrari. De 2 Honda’er, ført af Jenson Button og Rubens Barrichello var 2 af de andre deltager i et af de flotteste Formel 1 løb i flere år, gennem hele løbet skiftede de begge positioner flere gange, både mellem hinanden og med andre kørere. Honda beviste at deres sejr i Ungarn var godt nok heldigt, men langt fra ufortjent, man kan håbe at de kan fastholde momentum, for nu at bruge en kendt TV-værts udtryk. Det vil være dejligt om 2007-sæsonen ender som andet end en tvekamp, mellem Ferrari og Renault.
En Honda på Suzuka
Hondas nærmeste konkurrent, Toyota, kan kun ønske at glemme Shanghai 2006, det var en ren rædselsweekend, 2 biler ude i første kvalifikationsrunde, 2 biler der på ingen måde gjorde indtryk gennem løbet, ikke en gang ved at kunne blokere en smule for hurtigere biler bagfra og 2 biler, der begge var parkeret i garagen inden løbet var slut. I forhold til et hold som BMW Sauber, som endnu en gang gjorde en god figur - bevares, deres valg af tørvejrsdæk, til Robert Kubica, bliver nok ikke kåret til årets bedste beslutning, men igen gør de det godt og det var kun en eller flere personers fejl, der gør at Nick Heidfeld ikke ender som nummer 6. Takuma Sato og Christian Albers er ikke specielt gode til at give plads, Heidfeld kikser at komme forbi mens der er tid, Button er iskold og slår til mens tid er, Barrichello kikser måske, måske ikke hans bremsepunkt og rammer ham og endelig, så bærer Herman Tilke indirekte ansvaret - var løbet afviklet på en konventionel, gammel bane, så havde Heidfeld stille og roligt kørt 4. Pladsen hjem bag Albers og Sato, men det kan ikke lade sig gøre, når der kan køres flere linier rundt i svingene.
Det sorte guld, skrev en større formiddagsavis og det viste sig at være sandt. Allerede lørdagens kvalifikation viste at der er markant forskel på de 2 leverandørers regnvejrsdæk og Ferrari og Bridgestones bønner, som luften over Shanghai må have været tyk af, de bar frugt, løbet startede tørt, men med en våd bane, her var Michelin klart bedst, men som løbet gik, der viste Bridgestone, at de er klart de bedste dæk i tørvejr, så mon dog ikke der allerede nu opsendes bønner, til næste weekends løb, for en weekend i Japan, i oktober, den kan ende meget våd.
Starten i Japan 2005
Ferrari og Michael Schumacher - i en klasse for sig selv. Med 3 løb igen i hans karriere, forstå det hvem der kan, der satte “Poor old Michael” alle de unge fløse og hans tidligere manager eftertrykkeligt på plads. Jo, Renault hjalp da til, gennem deres fumlen med dækkene eller hvis skylden nu var, men de 2 gange hvor Giancarlo Fisichella og Fernando Alonso lukkede havedøren en anelse op, der nåede de aldrig at opdage hvad der ramte dem. “Poor old Michael” kom susende som en ond kinesisk ånd og de nåede aldrig at opdage hvad der ramte dem. Ferrari må virkelig have haft en dårlig fornemmelse, efter lørdagens kvalifikation, men søndagen må give et boost, der må give dem vinger frem mod Japan.
Næste løb. Ja, Button har jo sagt det - Schumacher vinder de næste 3 løb, der er nu afviklet et løb, det gav en sejr til Schumacher - ikke nok med det, det gav ham føringen i VM. Efter at have været ned med ikke mindre end 30 point, så er den stejlende hingst fra Maranello kommet igen, sammen med den suverænt bedste Formel 1 pilot gennem tiderne, så der er ikke så meget at diskutere. Holder det tørvejr, så vinder Schumacher lørdagens kvalifikation og kører sejren og måske hans 8. Mesterskab hjem fra spids. For faktum er at Schumacher kan sikre sig mesterskabet på søndag, sejr til Schumacher og DNF til Alonso, så er det 8. Mesterskab definitivt hjemme. Omvendt, så kan Alonso ikke lukke kampen, selv med en sejr og en DNF til Schumacher, så vil der stadig være en chance for Schumacher.
Jarno Trulli, Japan 2004
HISTORIEN:
Japans Grand Prix går tilbage til midten af halvfjerdserne. Det var dog ikke Suzuka, der var vært dengang, men i stedet Mount Fuji-banen, som genovertager værtsrollen fra næste år, der lagde asfalt til i 1976 og 1977. Sikkerhedsmæssigt stod det imidlertid ikke særlig godt til på Mount Fuji, så efter to løb forlod man Japan for ikke at komme tilbage de næste ti år.
Honda så dog gerne, at Formel 1 kom tilbage til deres hjemland og allerhelst til Suzuka banen, der er er ejet af netop Honda. Indtil da havde Suzuka motorsportsmæssigt blandt andet været brugt sportsvognsløb og Formel 2. Efter en del lobbyarbejde lykkedes det i 1987 igen at afholde Formel 1 på japansk jord, og lige siden med Suzuka Circuit som vært.
Jarno Trulli, Japan 2004
Suzuka blev anlagt tilbage i 1961, mens den blev taget i brug i september 1962. Oprindelig var den tiltænkt som Hondas testbane for deres motorcykelprogram, men allerede året efter blev det første Japanske Grand Prix i roadracing afholdt. I 1964 begyndte det japanske politi sågar at benytte banen til træning for deres betjente.
Løbene på Suzuka har altid lagt i den sidste del af sæsonen, hvoraf banen siden 1996 seks gange har stået for sæsonafslutningen (indtil da var det Adelaide i Australien, der havde den ære). I de fem første løb fra 1987 til 1991 blev mesterskabet faktisk afgjort på Suzuka, selvom det ikke var sæsonens sidste løb.
År |
Pole Position |
Hurtigste Omgang |
Vinder |
1987 |
G. Berger |
A. Prost |
G. Berger |
1988 |
A. Senna |
A. Senna |
A. Senna |
1989 |
A. Senna |
A. Prost |
A. Nannini |
1990 |
A. Senna |
R. Patrese |
N. Piquet |
1991 |
G. Berger |
A. Senna |
G. Berger |
1992 |
N. Mansell |
N. Mansell |
R. Patrese |
1993 |
A. Prost |
A. Prost |
A. Senna |
1994 |
M. Schumacher |
D. Hill |
D. Hill |
1995 |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
1996 |
J. Villeneuve |
J. Villeneuve |
D. Hill |
1997 |
J. Villeneuve |
H-H. Frentzen |
M. Schumacher |
1998 |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
M. Häkkinen |
1999 |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
M. Häkkinen |
2000 |
M. Schumacher |
M. Häkkinen |
M. Schumacher |
2001 |
M. Schumacher |
R. Schumacher |
M. Schumacher |
2002 |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
M. Schumacher |
2003 |
R. Barrichello |
R. Schumacher |
R. Barrichello |
2004 |
M. Schumacher |
R. Barrichello |
M. Schumacher |
2005 |
R. Schumacher |
K. Räikkönen |
K. Räikkönen |
Løbs- og banedata
Det har også været med til at skabe flere legendariske situationer, som de kontroversielle dueller mellem Alain Prost og Ayrton Senna i 1989 og 1990.
I 1989 kæmpede Prost og Senna (begge McLaren) en hård kamp om sejren i løbet. I 46 omgange udfordrede Senna Prost, men han kunne ikke finde en vej forbi. På omgang 47 så det endelig ud til, at det skulle lykkedes. Ved indgangen til chikanen dykker Senna inden om, men der er ikke plads og de to kørere støder sammen. Prost udgår med det samme, men det lykkes Senna at komme videre. Han bliver dog senere diskvalificeret. Det er en hændelse, som stadig kan bringe sindene i kog: kørte Prost med vilje ind i Senna; var der aldrig plads nok til at forsøge overhalingen; var diskvalifikationen i orden? Diskvalifikationen resulterede i øvrigt i at Alessandro Nannini fik sin første og eneste sejr i sin Formel 1-karriere.
Året efter var den gal igen. Senna (McLaren) havde pole position, men Prost (Williams) fik en bedre start fra anden position. Senna forsøger at genvinde føringen i det første sving, men endnu engang støder de sammen. Resultatet er, at Senna bliver verdensmester. Som året før er der delte meninger om, hvem der har skylden rangerende fra fifty-fifty til, at det var en hævn fra Sennas side for episoden året før.
Der er adskillige andre mindeværdige historier fra løbene på banen. Eddie Irvine (Jordan) debuterede i 1993 på Suzuka, og det blev gjort med maner. Han blev sat med en omgang af Ayrton Senna, men tog den kort efter tilbage, da han mente Senna kørte for langsomt. Efter løbet opsøgte Senna debutanten, hvilket resulterede i et skænderi og en lussing til Irvine. Samme år sikrede Mika Häkkinen sig sin første tur på podiet.
Selvsamme Häkkinen (McLaren) har tre gange udkæmpet slag om verdensmesterskabet på Suzuka. I 1998 kom han til Japan med et forspring på fire point til Michael Schumacher (Ferrari), der til gengæld dominerede både fredag og lørdag. Da starten skulle gå strejkede imidlertid først Jarno Trullis Prost og i næste forsøg gik det ud over Schumacher, hvilket betød, han måtte starte bagerst. Han kæmpede sig dog flot op gennem feltet, men fra en tredjeplads eksploderede højre bagdæk, hvilket var enden på løbet. I stedet kunne Häkkinen tage både sejren og sit første verdensmesterskab.
Året efter var situationen den modsatte. Häkkinen (McLaren) var fire point bagefter Eddie Irvine (Ferrari), men i løbet var Häkkinen den stærkeste, og han vandt igen, og selvom Ferrari tog både anden- og tredjepladsen, så var det ikke nok, og Häkkinen kunne fejre sit andet mesterskab.
I modsætning til de to foregående år, så blev sæsonfinalen ikke afholdt på Suzuka i år 2000, men mesterskabet blev stadig afgjort her. Denne gang var der knap så meget spænding om det, idet Michael Schumacher (Ferrari) kom med et forspring på otte point. Häkkinen (McLaren) tog dog starten og strøg forbi Schumacher og beholdt føringen til den anden pitstoprunde. Her kunne Schumacher i midlertid blive ude fire omgange længere, og det var nok til at han gik forbi, hvilket afgjorde mesterskabet.
De senere år er det gået lidt ned ad bakke for Suzuka. Ikke at løbene har manglet spænding og drama, men der er opstået diskussioner om sikkerheden er god nok specielt i det legendariske 130R sving. I 2002 var det Alain McNish (Toyota), der under kvalifikationen kørte galt og røg gennem et metal hegn. Heldigvis skete der ikke noget alvorligt, men han måtte alligevel afstå fra at deltage i løbet.
McNishs uheld var med til, at man ombyggede svinget, så det i princippet blev et dobbelt apeks sving, hvormed afkørselsområdet blev større. Desværre gik det alligevel helt galt under MotorGP Grand Prix'et, hvor Daijiro Kato kørte galt på vej mod chikanen og blev dræbt. MotoGP har ikke afholdt løb på banen siden.
De sikkerhedsmæssige forhold har helt sikkert også haft en stor indflydelse på, at man har valgt i 2007 at flytte Japans Grand Prix tilbage til Mount Fuji (som i dag er en bane med et noget anderledes layout end tilbage i 1970'erne). Mount Fuji ejes i øvrigt af Hondas største rival i Formel 1, Toyota. Det har dog ikke fået Honda til at kaste håndklædet i ringen, og der arbejdes nu på at få gjort plads til to japanske løb. Det vil i så fald det lykkes ikke være første gang, det sker. I 1994 og 1995 afholdte man det såkaldte Stillehavs Grand Prix på TI Aida banen.
2001 – Farvel til Häkkinen og Alesi |
I sæsonens sidste løb var det tid til at sige farvel til to af de kørere, der i høj grad havde været med til at sætte deres præg på Formel 1 op gennem 1990'erne. Den dobbelte verdensmester Mika Häkkinen (McLaren, 1998 og 1999) samt den farverige Jean Alesi (Jordan). Om sidstnævntes ven og tidligere kollega, Gerhard Berger, udtalte: "Der bliver aldrig en som ham igen."
Selve løbet forløb uden de store hændelser. Verdensmester Michael Schumacher (Ferrari) førte stort set fra start til slut foran Juan Pablo Montoya (Williams) på en lige så sikker andenplads. Rubens Barrichello (Ferrari) forsøgte sig med en tre-stops strategi i håb om at vinde løbet og tage andenpladsen i mesterskabet, og i starten så det også ud til måske at kunne lykkedes, blandt andet med en overhaling af Ralf Schumacher (Williams) i 130R på første omgang. Et mislykket pitstop satte dog et definitivt punktum for forsøget.
Til sidst betalte Mika Häkkinen sin holdkammerat David Coulthard tilbage for de tjenester, han havde gjort i deres lange makkerskab, ved at overlade tredjepladsen til skotten. |
1: M. Schumacher 2: Montoya 3: Coulthard 4: Häkkinen 5: Barrichello 6: R. Schumacher 7: Button 8: Trulli |
2002 – Dagens helt: Sato i en Jordan |
Starten ikke medregnet, så bød løbet bare på én eneste overhaling på banen. Samtidig var der ikke skyggen af kamp om de to øverste pladser på podiet. Dertil var Ferrari for overlegne og indbyrdes på holdet, var Rubens Barrichello ikke i nærheden af at kunne udfordre Michael Schumacher. Sejren fuldendte i øvrigt Schumachers sæson, idet han sluttede samtlige løb på podiet.
I stedet blev dagens helt Takuma Sato, der formåede at bringe sin Jordan-racer hjem til en femteplads til vild begejstring for de 155.000 tilskuere på sin hjemmebane. Resultatet betød, at Jordan rykkede fra en ottende til en sjetteplads i konstruktørernes mesterskab. |
1: M. Schumacher 2: Barrichello 3: Räikkönen 4: Montoya 5: Sato 6: Button 7: Heidfeld 8: Salo |
2003 – Tæt kamp om begge mesterskaber |
Inden årets sidste løb var begge mesterskaber stadig åbne, selvom det lå lige til højrebenet for Ferrari at tage dem begge. For at Kimi Räikkönen (McLaren) kunne blive mester krævedes det, at han selv vandt løbet, men Michael Schumacher (Ferrari) ikke fik point.
Kraftig regn under afslutningen af kvalifikationen havde dog gjort, at Räikkönen startede fra ottendepladsen og Schumacher helt nede som nummer 14. Da Schumacher til og med forsøgte et lidt for optimistisk overhalingsforsøg på Sato på syvende omgang og fik klippet frontvingen, så han røg ned på sidstepladsen, begyndte det lige pludselig at ligne en reel mulighed for finnen.
Oppe foran kontrollerede Rubens Barrichello (Ferrari) dog fuldstændigt løbet, efter at Juan Pablo Montoya (Williams) måtte udgå, hvilket også gav konstruktørernes mesterskab til Ferrari, og Räikkönen var ikke i nærheden af at kunne angribe. Samtidig lykkedes det Schumacher at score det ene point, der også kunne sikre mesterskabet, selvom han endnu engang var involveret i et sammenstød, denne gang dog uden at det gik ud over sig selv. |
1: Barrichello 2: Räikkönen 3: Coulthard 4: Button 5: Trulli 6: Sato 7: da Matta 8: M. Schumacher |
2004 – En tyfon kom forbi |
For første gang i Formel 1-historien blev kvalifikationen og løbet afholdt på samme dag. Dette skyldtes, at man var nød til at aflyse samtlige aktiviteter om lørdagen grundet, at tyfonen Ma-on kom forbi Suzuka-området, hvilket ganske enkelt gjorde det for farligt at være ude på banen.
Det betød også, at kvalifikationen – trods en fugtig asfalt – var den første session i den weekend, der blev afviklet som en tørvejrsopsætning. Samtidig fortsatte banen med at tørre, så også løbet blev startet under ukendte forhold.
Alt det betød dog intet. Det var stadigvæk Michael Schumacher (Ferrari), der totalt dominerede både kvalifikationen og løbet. Lige så sikker kørte Ralf Schumacher (Williams) andenpladsen hjem. Selvom det lyder som et kedeligt løb, så var der faktisk ganske meget underholdning længere nede i feltet. |
1: M. Schumacher 2: R. Schumacher 3: Button 4: Sato 5: Alonso 6: Räikkönen 7: Montoya 8: Fisichella |
2005 – Afsindigt ræs af Räikkönen og Alonso |
Regn under en del af kvalifikationen havde sørget for, at både Fernando Alonso (Renault) og Kimi Räikkönen (McLaren) havde kvalificeret sig elendigt. Da Räikkönen samtidig havde skiftet motor, måtte han starte bagerst, mens Alonso startede fra 16. pladsen. Det skulle dog vise sig ikke at være en hindring for kæmpe med om sejren.
Undervejs måtte Alonso overhale Michael Schumacher to gange, hvoraf den ene overhaling blev udført på spektakulær vis på ydersiden rundt i 130R. Havde det ikke været fordi, løbskommisærerne mente Alonso havde opnået en fordel ved at skære chikanen i et forsøg på at komme forbi Christian Klien (Red Bull), så han måtte lade sig falde tilbage igen, havde Alonso måske kunne kæmpet med om sejre. Nu blev det til en flot tredjeplads i stedet.
Kimi Räikkönen opnåede at endnu flottere resultat. Allerede efter første omgang var han oppe på en 12. plads, og derfra gik det stødt og roligt fremad, til han tre omgange før mål indhentede den førende Giancarlo Fisichella (Renault). Han lagde med det samme fuldt pres på, men det var først i allersidste forsøg på vej ind i sving 1 på sidste omgang, at det lykkedes at komme forbi. Det er ikke hver weekend, vi ser en kører starte bagerst og så vinde løbet. |
1: Räikkönen 2: Fisichella 3: Alonso 4: Webber 5: Button 6: Coulthard 7: M. Schumacher 8: R. Schumacher |
Japans Grand Prix gennem de seneste år
BANEN:
Suzuka Circuit ligger i byen af samme navn, godt 300 kilometer fra Tokyo (i luftlinie) i det sydlige centrale Japan på øen Honshu. Osaka ligger 150 kilometer øst for banen, mens Nagoya ligger 50 kilometer mod sydvest. Selve Suzuka by har omkring 175.000 indbyggere.
Banelayoutet er bland de klassiske i Formel 1, selvom banen ikke har lige så mange år og Grand Prix'er på bagen som for eksempel Monte Carlo, Monza og Spa-Franchorchamps. Alligevel regnes den af mange for at være i samme klasse og sammenlignes en del med netop Spa.
Banen er meget teknisk og sætter store krav til køreregenskaberne. Det starter allerede kort efter starten, hvor man først kommer igennem et dobbeltapeks sving, hvoraf den første del stort set tages i speederen i bund. Dette fører kørerne ind i en sektion med S-sving, hvilken er meget afgørende for at få en god tid. Det er helt klart et af de steder, der skiller de mindre gode kørere fra de bedste, og Michael Schumacher er kendt for at brillere netop på dette stykke.
Banen |
Banenavn |
Suzuka Circuit |
By |
Suzuka |
Tidszone |
7 timer foran Danmark |
Første Grand Prix |
1. november 1987 |
Antal Grand Prixer |
19 |
Hjemmeside |
www.suzukacircuit.com |
Satelitbillede |
Google Maps (fra inden anlæggelsen af banen) |
Rekorder |
Banerekord - pole |
1:31.713 (Rubens Barrichello, 2003) 227,941 km/h |
Banerekord - løb |
1:31.540 (Kimi Räikkönen, 2005) 228,382 km/h |
Hurtigste løb |
1t24:26.985 (Michael Schumacher, 2004) 218,524 km/h |
|
|
Flest sejre |
6 (Michael Schumacher) 7 (Ferrari) |
Flest poles |
8 (Michael Schumacher) 8 (Ferrari) |
Flest hurtigste omgange |
4 (Michael Schumacher) 8 (Williams) |
Årets Løb |
Omgangslængde |
5,807 km |
Omgange i løbet |
53 |
Løbsdistance |
307,573 km |
Banen |
Sving |
15 (9 højre og 6 venstre) + 1 højre/venstre chikane |
Højeste hastighed |
325 km/t |
Banens bredde |
10-16 meter |
Sikkerhedszone |
5-140 meter |
Løbs- og banedata
Det mest kendte sving på banen er dog 130R, som sammenlignes med Eau Rouge på Spa-Franchorchamps. Navnet på svinget stammer fra, at det oprindeligt havde en radius på 130 meter, men i forbindelse med ombygningen til 2003-sæsonen, blev det lavet om til to sving, hvoraf det første har en radius på 85 meter og det andet en på 340 meter. Sektionen tages mere eller mindre med speederen i bund lidt afhængig af brændstofmængde og opsætning. Farten holdes på omkring 310 kilometer i timen!
Som den eneste bane i Formel 1, danner layoutet et ottetal. Af de resterende 17 baner, der benyttes i år, kører man med uret rundt på de 15, mens på Imola og Istanbul kører mod uret. Man kan så sige, at Suzuka er kompromiset mellem de de.
Hvad banen har i teknisk sværhedsgrad, mangler den til gengæld i afkørselsareal. Med en sikkerhedszone helt ned til fem meter, levnes der ikke altid lige meget plads til fejl. Det er på den anden side så med til at bringe tilskuerene tættere på, hvilket øger stemningen.
Et andet kendetegn ved Suzuka er den store forlystelsespark, der ligger i forbindelse med banen. Den blev anlagt kort efter indvielsen af banen, og specielt det store pariserhjul er gået hen og blevet et decideret varetegn for byen.
BILLEDER FRA TIDLIGERE LØB
Starten på Japans Grand Prix 2005
Ralf Schumacher, Japan 2005
Mark Webber, WilliamsF1 BMW FW27, Japan 2005
Lucky Strike B.A.R Honda hentede sæsonens tiende pole under det Japanske Grand Prix 2004
Juan Pablo Montoya Williams Formel 1, BMW FW25, Japan 2003
David Coulthard fører foran en Sauber og en Renault i Japan 2005
Ralf Schumacher fører Japans Grand Prix 2005
Rubens Barrichello, Japans Grand Prix 2005
David Coulthard under løbet, Red Bull Racing RB1, Japans Grand Prix 2005
Rubens Barrichello, Japans Grand Prix 2003
Ralf Schumacher tog pole på Suzuka, Japan 2005
David Coulthard under kvalifikationen, Red Bull Racing RB1, Japans Grand Prix 2005
Michael Schumacher, Japans Grand Prix 2004
Starten i Japan 2005
David Coulthard, Red Bull Racing RB1, Japans Grand Prix, 2005
Fernando Alonso, Renault R25, Japana Grand Prix Suzuka, 2005
Michael Schumacher, Japans Grand Prix 2004
Michael Schumacher, Japans Grand Prix 2004
Podiet, Japans Grand Prix 2004
Ferrari fejrer Michael Schumacher sjette tittel