Så slog de spanske frustrationer endelig ud i lys lue, og den samlede motorsportspresse samt fans ved alverdens TV-skærme sad på første parket.
Den kendte dråbe, der fik det ligeså kendte bæger til at flyde over, kom, da Fernando Alonso ufrivilligt genopfandt det tidligere så berømte Trulli-Train under Japans Grand Prix, hvor han havde en hale af biler fra den normalt langsommere del af feltet efter sig. De ville meget gerne forbi.
Da konkurrenterne efterhånden sivede forbi den hårdt kæmpende spanier, der til dagen var puttet ned i en ca. 30 km/t langsommere McLaren, råbte han sine frustrationer ud i æteren. For nogle var det direkte morsomt, for andre knapt så morsomt – specielt ikke Hondas samlede direktion, som utvivlsomt fik sushien galt i halsen, da råbet kom.
Fernando Alonso under træningerne til Japans GP.
Copyright McLaren Media
”GP2 ENGINE, GP ENGINE… ARGHH….,” lød det krystalklart i ørerne på alle.
Tag den Honda, fristes man til at sige.
Trods frustrationer og en langsom McLaren-racer sluttede Alonso lige uden for pointene på P11, og efter løbet (forsøgte) spanieren at forklare sig.
"Jeg føler mig nogle gange flov, når jeg kører race, fordi det er frustrerende, når du ser de andre biler lave fejl, køre væk fra deres linje eller køre sidelæns," sagde Alonso.
"Du ser i spejlene på langsiden for at holde øje med dem, og så er de allerede på hver sin side af dig.”
"Vores manglende motorkraft placeres os nærmest i en helt anden klasse.”
"Det er svært at køre på denne måde, og det er frustrerende, men set fra den positive side gennemførte begge McLaren-bilerne, så forhåbentlig har vi nogle nyttige oplysninger med fra de mange kilometer.”
Bare rolig, fans, jeg bliver...
Copyright McLaren
Herefter gentog Alonso sin tro på, at Honda-projektet på et tidspunkt vil blive en succes.
"Jeg tror, det er det eneste hold, der kan udfordre Mercedes i den nærmeste fremtid," sagde han. ”Men lige nu er det hårde tider, fordi vi ikke har materiellet til at kæmpe med dem.”
"Alle gør alt for at sikre sig, at vi kender årsagen til problemerne, og vi er dybt nede i løsninger, som vil være klar til næste år.”
"Jeg er optimistisk. De første resultater vedrørende næste år ser gode ud, så lad os vente og se," sluttede Alonso.
Jenson Button
Copyright McLaren Media
Noget tyder dog på, at Alonso har haft en kammeratlig samtale med Ron Dennis efter løbet. Således skrev spanieren følgende på sin Facebook-væg i går:
”Nogle ting fra i dag synes ikke klart for alle: I dag var vores 3. bedste resultat i sæsonen!! Vi holder på og arbejder hårdt. Når vi kæmper i gruppen (McLarens, red.) er det svært, vi ønsker alle at vinde, og nogle gange transmitteres teamets radiobeskeder, men det burde være private chats.”
”Ingen bør have nogen tvivl om, at jeg har 3 år med McLaren, og min karriere i F1 vil slutte med dette team, og forhåbentlig kommer vi til at vinde alt. Meget enkelt. Så nu et par dage fri og derefter Rusland. Det vil være et andet race på vejen til at lukke hullet til toppen!”
Så hermed slår Alonso fast, at han, uanset hvad, bliver hos hårdt trængte McLaren.
De næste uger vil vise, om Jenson Button har det på samme måde og dermed smækker 2016-døren endeligt i for danske Kevin Magnussen.