BMF1.dk's Power Rating: Spaniens GP

"Regn på vejn' i Spanien" var med til at give en smule spænding om resultatet, men ellers var F1-løbet på det jævne og uden nævneværdige overraskelser. Ikke desto mindre har du her BMF1.dk's Power Rating fra weekenden.

Spaniens GP . Copyright Alfa Romeo F1 Team Stake

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 5/6 2023 klokken 23:06

Som skribent og ansvarlig for BMF1.dk’s Power Rating kommer man mere og mere i tvivl om indledningen til artiklerne, for i denne sæson har de alle næsten samme optakt, men ikke desto mindre...:

Endnu engang viste Max Verstappen sig totalt uovervindelig og i sin helt egen liga. Således løb Red Bull-køreren igen med sejren. Denne gang på Circuit de Barcelona-Catalunya i Spanien, hvor verdensmesteren kiggede forbi og hverken satte en speeder- eller bremsefod forkert.

Hele 24 sekunder kom hollænderen i mål foran løbets nummer to, Lewis Hamilton. Og den tidsmargin er nærmest astronomisk i denne branche. 8,3 sekund efter teamkammeraten rullede George Russell over stregen på P3.

Og for at citere en af F1-legenderne, eksverdensmesteren James Hunt, da han var Tv-kommentator under Monacos Grand Prix i 1982: “Vi venter på en anden vinder, men det ser ikke ud til, at vi får nogen.”



Undertegnede har det på nøjagtig samme måde, men det skal ikke fjerne anerkendelsen af en verdensmester, som kører sit helt eget og ensomme flotte løb, for der kan ikke sættes en finger på præstationerne. Vi vil bare så gerne have noget forandring og noget kamp oppe foran, men den opgave ligger alene hos konkurrenterne. Som hænger lidt i bremsen.

Løbets nummer to, Lewis Hamilton, gjorde i hvert fald, hvad han kunne og respekt for det. Eksverdensmesterens Mercedes W14 ER bare ikke hurtigere, selv om ingerniørerne denne gang kom med en interessant opdatering, som bragte både Hamilton og Russell et væsentligt skridt tættere på konkurrenterne med de to blå tyre på motorcoveret.



Til gengæld kneb det lidt mere for de seneste løbs interessante islæt, Aston Martin, som ikke fik det til at køre optimalt på den catalanske bane. Dog var det interessant at se, hvordan Lance Stroll (endelig) viste, at han trods alt hører hjemme i Formel 1 og kan noget i den ypperste motorsportsklasse. Ét sekund var canadieren hurtigere end Fernando Alonso på P7.

Med til historien hører dog, at Alonso, i løbets sidste fase, på radioen lovede, at han ikke ville udfordre sin teamkammerat ved at overhale ham. En ret interessant udmelding i fuld offentlighed. Var det venlighed? Eller var det for at vise sin overlegenhed?

Charles Leclerc i sin FerrariCharles Leclerc i sin Ferrari
Copyright Ferrari Media


Og så var der Ferrari! Maranello-ingeniørerne formår stadig ikke få maskineriet til at køre ligeså velsmurt, som i de gode gamle Schumacher-dage. Således kom Charles Leclerc i mål på helt nede på P11, hele 1 minut og 14 sekunder efter vinderen, og Carlos Sainz på P5, 45,5 sekunder efter Verstappen.

Endelig vender vi blikket mod Haas, hvor Nico Hülkenberg viste stor styrke i kvalifikation. Her hentede han en flot P7. I selve løbet fulgte Hulken godt med i starten men faldt langsomt tilbage og sluttede på P15. Et resultat, som ikke helt ydede tyskeren retfærdighed, men materiellet gav ikke flere muligheder denne søndag.



Helt det samme kan man ikke sige om Kevin Magnussen, som, modsat teamkammeraten, hverken fik det til at fungere i kvalifikation eller i løbet. Er det Haas-raceren? Dækkene? Motivationen? Det er svært at forestille sig det sidste, hvorimod det første og andet bud kan være årsagen.

Under alle omstændigheder er der behov for en kraftig opstramning, hvis vi også skal glæde os over Magnussens fantastiske overhalinger og indædte positionsforsvar i 2024. Midt i al ærgrelsen kan K-Mag dog glæde sig personligt over prisen som “Månedens Overhaling”, der gik ud over Logan Sargeant i Monacos Grand Prix. Mere af den slags, tak!

Kevin Magnussen i Haas-raceren.Kevin Magnussen i Haas-raceren.
Copyright Haas F1


Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikationen men med hovedvægten på selve løbet. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Giv gerne din egen mening til kende på vores Facebook-side.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Max Verstappen 10,0 0,00
2. Lewis Hamilton 9,7 0,25
3. George Russell 8,9 0,51
4. Carlos Sainz 8,5 0,68
5. Guanyu Zhou 8,4 0,65
6. Lance Stroll 8,1 0,74
7. Esteban Ocon 7,9 0,16
8. Nico Hülkenberg 7,9 0,80
9. Fernando Alonso 7,8 0,58
10. Sergio Perez 7,4 1,69
11. Pierre Gasly 7,2 0,62
12. Lando Norris 7,2 0,84
13. Oscar Piastri 7,1 0,54
14. Yuki Tsunoda 7,1 0,33
15. Alex Albon 6,6 0,35
16. Charles Leclerc 6,6 0,80
17. Nyck de Vries 6,6 0,80
18. Kevin Magnussen 5,8 0,60
19. Valtteri Bottas 4,7 0,76
20. Logan Sargeant 4,3 0,85


Giv gerne din egen mening til kende på vores Facebook-side.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Vesti overbevisende i Barcelona Mercedes har fyret hele budgettet af. »