Igen kunne Max Verstappen sætte tjektegn ud for Saudi Arabiens Grand Prix, idet han med 13,6 sekund ned til teamkammeraten Sergio Perez kørte først forbi det ternede flag. Begge Red Bulls var urørlige, og selv mexicaneren kørte både med konsistens og overblik.
Så intet overraskende i toppen, hvor Ferrari stadig mangler at knække Red Bull-koden og i det mindste bare gøre kampen om topplaceringerne bare en smule spændende. Dog sluttede Charles Leclerc på P3 og dermed med retten til Ferrari-spumante i håret.
Oscar Piastri kunne glæde sig over at slutte på P4, hvormed McLaren viste, at de endnu kan være med i kampen om pladserne i den øverste fjerdedel af feltet. Lando Norris førte på et tidspunkt løbet i flere omgange, men en Safety Car kom ikke specielt belejligt og et skifte til softdækket, blev ingen succes for ham.
Max Verstappen fejrer sejren. Saudi Arabiens GP 2024
Copyright Red Bull Contentpool
Et af løbets helt store lyspunkter var Ferraris 18-årige reservekører Oliver Bearman, der var trådt ind som erstatning for Carlos Sainz, som ikke kunne deltage på grund af en blindtarmsoperation. Med sin imponerende P7 formåede den unge englænder at overleve den obligatoriske kaotiske start og slutte med at hente hele 6 point i sit F1-debutløb. Hjelmen af for Bearman.
Bearman er som bekendt også test- og reservekører hos Haas F1, og man kan ikke lade være med at tænke på Günther Steiners bemærkning efter Nikita Mazepins exit tilbage til den russiske tundra og farens gødning: “I’m done with rookies”. Her er en rookie, der er værd at holde øje med - ikke mindst for Nico Hülkenberg og Kevin Magnussen.
Sving 1 under starten til Saudi Arabiens GP med Lance Stroll (th) og Yuki Tsunoda (tv)
Copyright Red Bull Contentpool
Og Magnussen? Han fik 6,7 % af stemmerne og en tredjeplads som Driver of the Day, hvilket i høj grad er fortjent. Men på en paradoksal baggrund, for danskeren formåede at modtage 2 x 10 sekunders tidsstraf og alligevel slutte på P12. Den første straf fik Haas-køreren for at presse Alex Albon op mod barrieren på vejen mod Sving 2, hvilket mere var en kørerfejl. Straffen var måske forventet, men10 sekunder var urimeligt og ude af proportioner.
Senere fik K-Mag straf for at skære samme sving og dermed vinde en position. Igen 10 sekunders straf, hvilket var helt ude i hampen - ikke mindst i lyset af andre køreres forseelser. Eksempelvis Norris’ tyvstart, som ikke gav straf overhovedet. Igen helt uforståeligt miskmask fra stewards.
Kevin Magnussen forsvarede indædt sin position, her foran Yuki Tsunoda. Saudi Arabiens GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo
Ikke desto mindre var Magnussens imponerende forsvar af sin position et stærkt udtryk for ‘team spirit’, for arbejdet banede vej for Nico Hülkenberg, som, efter skifte til det det hårde dæk, kunne besætte P10 og dermed hente hårdt tiltrængte point til Haas.
Det kniber stadig for Mercedes at finde momentum, og undervejs blev det især tydeligt, da man på ‘inboard TV’ fulgte Lewis Hamilton under dennes jagt på Lando Norris, hvor især svingkombinationerne 4 til12 udstillede Sølvpilenes svagheder. Her faldt Hamilton ubehjælpsomt bagud.
Fernando Alonso hentede P5 og kørte et godt løb. Det samme kan man bestemt ikke sige om den anden side af garagen, hvor Lance Stroll ramte barrieren med venstre forhjul, rev hjulophænget over og endte i dækmuren. Amatøragtig indsats af en kører, som uanset sine manglende evner aldrig vil miste sit sæde hos Aston Martin, så længe farmand Lawrence sidder ved bordenden. For han er sikker på, at sønnen bliver verdensmester. Han mener sikkert i Formel 1, men det sker aldrig.
Vi undlader at omtale Daniel Ricciardo og Yuki Tsunoda hos RB (tidligere AlphaTauri) samt Valtteri Bottas og Guanyu Zhou hos Kick Sauber, for der er intet at skrive om. Heller ikke for dem selv.
Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.
Nr. |
Kører |
Rating |
Std.afvigelse |
1. |
Max Verstappen |
10,0 |
0,00 |
2. |
Oliver Bearman |
9,6 |
0,42 |
3. |
Charles Leclerc |
9,4 |
0,43 |
4. |
Sergio Perez |
9,0 |
0,22 |
5. |
Fernando Alonso |
8,9 |
0,39 |
6. |
Oscar Piastri |
8,8 |
0,26 |
7. |
Nico Hülkenberg |
8,7 |
0,51 |
8. |
Kevin Magnussen |
8,4 |
0,75 |
9. |
George Russell |
8,3 |
0,23 |
10. |
Lando Norris |
8,0 |
0,11 |
11. |
Alex Albon |
7,3 |
0,47 |
12. |
Lewis Hamilton |
7,1 |
0,75 |
13. |
Esteban Ocon |
6,5 |
0,61 |
14. |
Yuki Tsunoda |
6,4 |
0,64 |
15. |
Pierre Gasly [DNF] |
5,8 |
0,48 |
16. |
Guanyu Zhou |
5,7 |
0,93 |
17. |
Daniel Ricciardo |
5,2 |
1,06 |
18. |
Valtteri Bottas |
4,8 |
0,35 |
19. |
Logan Sargeant |
4,7 |
0,47 |
20. |
Lance Stroll [DNF] |
4,3 |
1,31 |