I øjeblikket er der drøftelser i gang blandt Formel 1-cheferne om regulativet fra og med 2021, og noget tyder på, at det bliver en fremtid med dobbelt turbo og V6-motorer men uden brug af den nuværende MGU-H (varmeenergigenvinding til turboen).
Hvis det kommende turbo-system bliver en realitet, får F1-fansene, hvad de svarede i en verdensomspændende brugerundersøgelse foretaget af Motorsport.com, og som de i øvrigt længe har råbt efter: LARM
Foruden ”larm”, stod der også ”høje omdrejninger” samt ”V8” og ”V10” på ønskelisten, men Mercedes-bossen Toto Wolf er ikke entydigt sikker på, at nøglen til mere ekstremitet og underholdning nødvendigvis ligger i at gå tilbage til V8 eller V10-æraen.
"Jeg tror fuldt og fast på, at F1 står for højteknologi, innovation og ydeevne. Hvis du prøver at gå tilbage i tiden til de berømte 80'erne og 90'erne, bare fordi du var vild med det, så er det den forkerte strategi,” udtalte Wolf for nylig.
Renaults RS27 V8-motor.
Copyright Renault Sport
"Lige nu er vi i gang med nogle rigtig gode drøftelser i forhold til, hvad vi ønsker at beholde fra det nuværende regulativ.”
”Der har enighed om forskellige grundelementer, som f.eks. at der med den nye motor skal være kontrol med udviklingsomkostningerne, den skal være højteknologisk, den skal være hybrid, forholdet vægt/ydelse skal være bedre end det er er nu, og nu skal vi så til at se på kvaliteten af lyden.”
"Vi ser på mulighederne for, hvordan vi kan nå det (mere larm, red.) og på det punkt har alle været meget på samme spor, så jeg tror, at der kommer en endelig afgørelse i slutningen af året, hvor vi kan oplyse, hvad der kan forventes af komme i 2021."
Når det kommer til fankravet om at få V8 eller V10 tilbage, mener Formel 1-chefen Ross Brawn, at dette krav skal sættes i den rigtige kontekst.
"Vi har mange fans, der siger ’vi vil gerne tilbage til normale motorer’, men så bliver du også nødt til at stille det næste spørgsmål: ’Hvorfor er det?’" sagde Brawn.
Rubens Barrichello i Honda F1, 2008.
Copyright Honda Racing
Og Brawn mener også at have svaret.
"Det er fordi det skaber flere følelser med larm og omdrejninger,” mener han. "Så spørgsmålet er, om vi kan lave en hybridmotor, der har den støj og omdrejninger og som dermed skaber denne appeal?”
”Jeg tror, at fabrikanterne, som er involveret i F1 ved, at dette er et nøgleelement.”
"De har brug for at lave et succesfuldt F1. Der er ingen mening i at producere en ingeniørmæssig bedrift og demonstrere sin teknologi, hvis ingen gider se det.”
"Fabrikkerne ved, at der skal være en balance, men hvor man stadig er i stand til at engagere fansenes passion for sporten," lød det fra Brawn.