Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 17/8 2017 klokken 09:08
Vi er lige over halvvejs i Formel 1 sæsonen og der har været godt gang i udskiftning af de 6 komponenter, som holdene kun har begrænset adgang til.
De 6 komponenter er, Forbrændingsmotor (ICE), Generator på motoren (MGU-K), Generatoren på udstødning/Turbo (MGU-H), Akkumulator (ES), Turbo (TC) og motorstyring (CE).
Udskiftes der mere end 4 af en af disse enheder, over hele sæsonen, udløser det en straf på 10 startplaceringer.
Men selvom flere hold, herunder Ferrari, allerede har gang i deres 4 Turbo, er det ikke ensbetydende med at de vil få en straf, næste gang de skifter deres Turbo.
De kan nemlig vælge at sætte en Turbo på, der tidligere har været i brug.
Det er ikke tilladt at renovere en af enhederne, for på den måde at slippe for straf, men det er tilladt at lave modifikationer, som er indført på andre enheder.
Netop modifikation er det som Ferrari har gang i. omkring deres turbo.
Det betyder, at de turbo udskiftninger de havde i starten af sæsonen, ikke vil påvirke dem resten af sæsonen, da de ikke fejler noget vitalt vigtigt, som defekte lejer eller lignenede, men er skifte som følge af en designfejl, der nu er udbedret og derfor modificeret.
Ferraris tekniske chef, Mattia Binotto, udtaler, at de havde bekymringer omkring dette oprindeligt, men at de nu har løst problemet, så de tidligere defekte turboer, nu er en del af den cyklus de kører med enhederne.
"Vores Turboer kører som de skal lige nu, så vi er sikre på, at vi ikke har noget problem med dem, i den resterende del af sæsonen," kom det fra Mattia Binotto.
Så det der kunne ligne en uundgåelig straf til Ferrari, er altså ikke et problem.