Jenson Button
Jenson Button. Copyright McLaren Media
Personligt |
Fødselsdato |
19. januar 1980 |
Højde |
182 cm. |
Vægt |
71 kg. |
Sport |
Triathlon |
Yndlingsmad |
Asiatisk |
Yndlingsdrik |
Vand |
Hjemmeside |
www.jensonbutton.com |
Karriere
Jenson Button sad første gang i en gokart som 8-årig. Efter mange sejre i gokart skiftede han i 1998 til Formel Ford. Den hjemlige serie vandt han overlegent, mens han blev nummer 2 i den europæiske Formel Ford serie.
I 1999 kørte Jenson Button for Promatecme Renault holdet i den britiske F3 serie. Jenson sluttede sæsonen med 3 sejre, fem podieplaceringer og 3 pole positions. Han sluttede efter Luciano Burti og Mark Hynes. Luciano Burti kom senere til Formel 1, men det er Jenson, der har fået mest ud af det af de tre kørere.
Under World Cup løbet i gokart i 1997 på Suzuka fik Jenson Button overrakt Ayrton Senna Memorial Cup trofæet som bevis på, at han var valgt til den bedste kører. Ernest Buser, der overrakte trofæet sagde bagefter: ”Med hans elegente stil og evne til at overhale hvor som helst, minder Jenson mig meget om Ayrton Senna.” Et prædikat som ikke er det værste, man som kører kan få.
Jenson vandt i 1998 den prestigefyldte McLaren Autosport BRDC Young Driver of the Year Award. Det førte til en testkørsel i en McLaren MP 4-13 i november 1999 og senere også en test i en Prost-racer, hvor han kørte hurtigere end Prosts normale førstekører Jean Alesi.
Jenson Button hos Williams 2000. Copyright Williams F1
Jenson Button debuterede i Formel 1 for Williams-teamet kun 20 år gammel efter en shoot-out med Williams faste testkører Bruno Junqueira. Han blev hyldet som var han Robbie Williams af de mange piger, som nu fik et nyt idol at følge i Formel 1. Button scorede karrierens første point allerede i sit andet Formel 1 løb, og han sluttede efter en flot første sæson på 8. pladsen i mesterskabet.
I 2001 skiftede Button Williams ud med Benetton, da Williams teamet havde skrevet kontrakt med Juan Pablo Montoya for 2001. Den megen hype fik Jenson Button til at give den som playboy med store fester og store biler. Benettons nye racer var problematisk, og samtidig var der åbenlyse kommunikationsproblemer mellem den kontroversielle teamchef Flavio Briatore og den unge Jenson Button. Det blev dog til 2 point i det tyske Grand Prix på Hockenheim.
Jenson Button på Monza 2002
Benetton blev i 2002 til Renault, og navneskiftet, samt en ny teamkammerat i skikkelse af italienske Jarno Trulli, gjorde en verden til forskel. Jenson Button scorede point i de fleste afdelinger og sluttede sæsonen på 7. pladsen i mesterskabet lige foran Jarno Trulli.
Pladsen hos Renault blev i 2003 skiftet ud med en plads hos BAR Honda teamet, hvor den unge brite kom til at køre sammen med Jacques Villenueve. Sæsonen udviklede sig til en hverken-eller sæson for Button, og da sæsonen sluttede, var det med Takuma Sato som teamkammerat i stedet for Jacques Villenueve. Japaneren blev også Buttons teamkammerat i 2004 og 2005.
Jenson Button på Suzuka 2004
2004 blev det hidtil bedste år for Jenson Button med masser af podieplaceringer efter solie præstationer. Hele 10 gange fik han lov at sprøjte med champagne, og 2004 bød også på karrierens første pole position og det løb, som Jenson Button selv kalder sit bedste nogensinde. Det tyske Grand Prix, hvor Jenson Button kørte sig op igennem feltet til 2. pladsen. Forventningerne til 2005 var nu store.
2005 kunne deles op i to dele. Den første halvdel gik elendigt og inkluderede 2 løbs udelukkelse samt en diskvalifikation på grund af en bil, der ikke overholdt reglerne. Anden halvdel af sæsonen kørte Jenson Button flot og scorede point i sæsonens sidste 10 løb. 2005 blev et år, som Jenson helst vil glemme.
BAR Honda blev til Honda F1 i 2006, og japanske Takuma Sato blev skiftet ud med Rubens Barrichello, som havde tilbragt 6 sæsoner hos Ferrari. Året startede udmærket for Jenson Button, men midt på sæsonen var Honda-raceren ikke længere hurtig nok. Det kulminerede, da Jenson Button ikke engang formåede at komme med til Q2 under kvalifikationen til det britiske Grand Prix på hjemmebanen Silverstone. Et intenst testarbejde gav dog begyndende bonus, og Rubens Barrichello og Jenson Button gik godt i spænd. Det blev til karrierens første Formel 1 sejr i det atypiske Ungarske Grand Prix, hvor favoritterne udgik som fluer. Det gav troen på, at fremtiden skulle blive endnu bedre.
Jenson Buttons første sejr i Ungarns Grand Prix 2006
I 2007 var Jenson Button og Rubens Barrichello på ny holdkammerater. Forhåbentlig ville det give et forspring i starten af sæsonen forhold til de andre topteams, som alle havde oplevet kører-rokader. Honda skiftede til Bridgestone dæk efter Michelins afgang. Problemet i 2007 var dog mere, at RA107 var en fuser, som hverken Jenson Button eller Rubens Barrichello var i stand til at bringe ordentligt frem på gridden.
Midt på sæsonen begyndte spekulationer om et skifte til at andet team at florere. Jenson Button var blevet træt af den langsomme udvikling af RA107, og resultaterne fik folk til at tvivle på Jenson Buttons evner. Køreren, der var udset til at blive den næste britiske verdensmester, blev nu overskygget af Lewis Hamilton, som løb med alle overskrifterne.
Det blev kun til to pointgivende placeringer i 2007, og det er ikke godt nok for en kører, som er udråbt til at blive den engelske ”Jean Alesi”. Meget talentfuld, men ikke i nærheden af at leve op til sit talent. Sidst på sæsonen annoncerede Honda Racing F1 ansættelsen af Ross Brawn som ny teknisk direktør, og det har angiveligt givet Button fornyet motivation om, at fremtiden måske alligevel ser lys ud.
Ross Brawn har dog ikke nået at have indflydelse på designet af RA108, så første halvdel af 2008-sæsonen forventer Jenson Button ikke de store resultater. Jenson Button har udtalt, at 2008 bliver et overgangsår, og at han først forventer de store resultater i 2009 eller 2010.
Jenson Button var foran Mark Webber i starten af løbet. Japan 2007
2008 skulle da også vise sig at blive et år, der stort set kopierede 2007 for Jenson Button. Ganske vist havde Honda ansat Ross Brawn til at styre holdet til succes, men årets racer var rent ud sagt elendig, og selv mindre hold med minimale budgetter i forhold til Hondas kørte nemt fra dem. Undertegnede var selv tilstede på Monza det år og kunne ved selvsyn konstatere, at Hondaerne ikke blot lød underligt, men også at deres omgangstider mindede mere om GP2-racernes end om de øvrige deltagere i Formel 1.
Buttons ry blev mere og mere blakket i takt med, at de biler han kørte i, blev dårligere og dårligere i forhold til konkurrenterne. Honda stoppede også udviklingen af bilen meget tidligt på sæsonen i accept af, at den ikke kunne reddes. De startede herefter udviklingen af 2009 modellen, men den fik Honda aldrig glæde af. Som følge af dårlige resultater og verdensomspændende finanskrise trak Honda sig ud af Formel 1 og efterlod blandt andre Jenson Button arbejdsløs.
Vinteren 2008/2009 var meget lang for Jenson Button. Honda var væk, men der var forhandlinger til både højre og venstre om en overtagelse. Men selvom holdet kunne leve videre i et nyt navn, var det ikke givet, at Button ville blive genansat.
Holdet blev i sidste ende reddet af Buttons tidligere teamchef Ross Brawn, som omdøbte teamet til Brawn GP. Både Button og hans holdkammerat Rubens Barrichello blev ansat igen, men der var ikke tid til at lave ret mange tests på bilen, da det hele skete i allersidste øjeblik.
2009 blev derfor et chok-år. I de få test der blev gennemført, var det tydeligt, at bilen var hurtig, og da sæsonen kom i gang, var Brawn GP nærmest urørlige. Jenson Button vandt 6 ud af de første 7 løb i 2009, og det så ud til, at kun Red Bulls Sebastian Vettel kunne komme i nærheden af de 2 Brawn GP-racere. Ross Brawn havde ganske enkelt været bedst til at udnytte de ændringer til det tekniske reglement, som FIA havde indført op til denne sæson. De kontroversielle diffusers og, i Brawn GPs tilfælde, dobbelte diffusers var det helt store samtaleemne i denne sæson, og faktum var, at ingen af de andre teams fra sæsonstarten havde bare nær så godt styr på dette nye aerodynamiske aspekt som Brawn GP.
Jenson Button
Midt på sæsonen måtte Button dog se sit forspring i mesterskabet svinde ind. Hans holdkammerat havde også fået smag for at få et mesterskab med hjem, og både Red Bull og McLaren havde fået udviklet bilerne så meget, at de rutinemæssigt tog flere points end Button. Rygterne om, at Buttons indre ild var blevet slukket, fik igen liv men blev også gjort til skamme. I de sidste løb i 2009 så man en Button med store kørerevner og meget dedikation til at opnå det optimale i den racer, han havde, og året endte med, at Button sikrede sig mesterskabet i det næstsidste løb.
Brawn Grand Prix teamfoto
Efter sæsonafslutningen gik der mange forhandlinger mellem Button og Brawn GP om en fornyelse af kontrakten, men da muligheden viste sig for at komme til McLaren, blev den grebet.
Med ankomsten til McLaren fulgte også en masse skepsis fra alle andre end Button selv. Det store spørgsmål lå egentligt , hvordan en verdensmester kunne sælge sig selv til at blive andenkører for Lewis Hamilton, om hvem McLaren stort set var opbygget.
Button selv så dog anderledes på det, idet han mente, at han som fprsvarende verdensmester netop skulle stille sig overfor nye udfordringer, hvilket et sæde hos McLaren i høj grad ville give ham.
Jenson Button i MP4-25. Copyright McLaren
Button skulle hurtigt vise, at han ikke var helt galt på den. McLarens MP4-25 var aldrig den hurtigste racer på gridden, men god taktik og skånsom brug af dækkene sikrede Button en sejr i årets andet løb i Melbourne, og han fulgte op med endnu en sejr i Kina. Alt i alt bød sæsonen på 3 sejre til Hamilton og 2 til Button, som dermed ikke blev udraderet af sin hurtige kollega.
Anderledes så det ud med kvalifikationerne. Hvor Hamilton i de fleste tilfælde var i stand til at kvalificere sig pænt, lykkedes det kun sjældent for Button at kvalificere sig til et sted på startgridden, hvor livet er lidt nemmere og sjovere. Han udviklede derimod en evne til at overhale, som man hidtil ikke havde set meget til fra hans side. Button kørsel var blevet underholdende, omend stadig flydende og elegant mere end rå og aggressiv.
Det blev dog ikke til en fornyelse af verdensmesterskabet. Den fornøjelse gik til Red Bulls Sebastian Vettel, men helt til det sidste var der 5 kørere med i mesterskabskampen. Button endte totalt set som nummer 5, lige bag sin holdkammerat.
I 2011 kom McLaren med en radikalt anderledes racer. Man havde de forrige sæsoner været lidt konservativ i designet, men nu skulle der ske noget. I samme ombæring var det lykkedes Button at sætte sit fingeraftryk på udviklingen af raceren. Button havde ligeledes været i stand til at indfinde sig utroligt godt med holdets ingeniører, mekanikere og med teamkammeraten Lewis Hamilton. Harmonien på holdet var altså intakt.
MP4-26 skulle i vintertestene vise sig som lidt af et problembarn, og første gang den kørte en løbsdistance, var under årets første Grand Prix. Som held i uheld var kalenderens første løb i Bahrain blevet aflyst, hvorfor der pludseligt var 14 dage mere til at forberede sig, tid som McLaren havde hårdt brug for.
I 2011-sæsonen var Sebastian Vettel og Red Bull altdominerende. Dog lykkedes det for Button at snuppe nogle velfortjente sejre. Især vil han nok blive husket for at vinde et meget langt, og meget regnfuldt løb i Canada, hvor det lykkedes for ham at køre sig op fra den tunge del af feltet for til sidst at presse Vettel så meget, at den unge tysker lavede en kørefejl, som betød at sejren i stedet gik til Button.
Button foran Hamilton Copyright McLaren Media
2011 var også året, hvor Button blev den første holdkammerat nogensinde til at ende foran Lewis Hamilton i mesterskabsstillingen. Bevares, Hamilton havde ikke sin bedste sæson, men han var stadig ikke en snegl, og derudover lykkedes det også for Button at sætte Mark Webber i den mesterskabsdominerende Red Bull til vægs.
Tydeligvis havde McLarens ledelse også fået øje på Buttons talenter, for englænderens kontrakt blev efter sæsonen forlænget med yderligere 3 år.
2012 blev en "nærved og næsten"-sæson for Button og resten af McLaren-teamet. Selvom raceren ved flere lejligheder viste sig at være rigtig hurtig og konkurrencedygtig, var der også for mange løb, som ikke resulterede i point på kontoen. Button lagde stærkt ud med en sejr i Australien og en 2. plads i Kina, men derpå fulgte en række løb med sekundære placeringer, og selvom han sluttede sæsonen stærkt, var det for sent til for alvor at blande sig om kampen om mesterskabet. Det samme gjorde sig gældende for teamkammeraten Lewis Hamilton, som med en 4. plads i det samlede regnskab sluttede lige foran Button.
McLaren MP 4-28 præsentation. Copyright McLaren Media
Hvor 2012 havde budt på både op- og nedture, skulle 2013 vise sig at byde på én lang nedtur for McLaren. Lewis Hamilton valgte efter 2012-sæsonen at fortsætte karrieren hos Mercedes GP, og i stedet fik Jenson nu den unge mexikaner Sergio Perez som teamkammerat. Set udefra opstod der aldrig en fornuftig kemi mellem de 2 teamkammerater, og da MP 4-28 samtidig viste sig at være en af de mindst konkurrencedygtige racere, McLaren nogensinde har konstrueret, var det i dén grad op ad bakke for Button. Englænderen kæmpede det bedste, han har lært, men årets bedste resultat var en 4. plads i sæsonafslutningen i Brasilien. Ingen besøg på podiet og ingen pole positions er langt fra tilfredsstillende for den ambitiøse brite.
Umiddelbart inden starten på 2014 sæsonen oplevede Jenson en stor personlig tragedie, da han mistede sin far, John Button. John havde gennem hele Jensons karriere fulgt ham tæt, og var med én enkelt undtagelse ved sin søns side under alle Grand Prix løb i hans karriere. Jenson hædrede sin far ved at køre hele sæsonen med en lyserød hjelm, samme farve som den skjorte, faderen altid bar under Jensons løb.
Jensons far, John, Jenson Button og kæresten Jessica Michibata. Copyright McLaren Media
2014 blev igen en sæson med en ny teamkammerat ved Buttons side. McLaren var ikke tilfreds med Perez' indsats i 2013, og i stedet forfremmede teamet danske Kevin Magnussen til Grand Prix kører. Denne konstellation af erfaring og ungdommens gå-på-mod tegnede godt, og set udefra udviklede de 2 kørere også et både frugtbart og respektfuldt samarbejde. Desværre var årets racer slet ikke konkurrencedygtig, og bortset fra enkelte momenter blev det aldrig den sæson, som teamet og Button havde håbet på. Raceren manglede downforce, og i de fleste løb måtte kørerne kæmpe med næb og klør for bare at slutte i pointene. Buttons bedste resultat blev en 3. plads i sæsonåbningen i Australien, og samlet set blev det til en 8. plads i kampen om VM.
Kevin og Jenson på vej til briefing, Hungaroring 2014. Copyright Jens Hvas
I 2015 får Button for 3. år i træk ny teamkammerat. Da Fernando Alonso bekendtgjorde, at han efter 2014 ikke ville forlænge sit samarbejde med Ferrari, handlede McLaren hurtigt og sikrede sig den tidligere dobbelte verdensmesters underskrift. McLaren stiller således til start i 2015 med 2 særdeles erfarne og kompetente kørere, som udadtil giver udtryk for gensidig respekt og vilje til at samarbejde. Vi glæder os til at se, hvad det kan føre til.
I 2015 skulle Jenson Button i gang med sin sjette sæson hos McLaren. De to seneste sæsoner havde ikke været de bedste for hverken Jenson Button eller McLaren, men det skulle vise sig at 2015 sæsonen blev endnu værre. McLaren havde nemlig slet ikke den fart der skulle til, så top ti placeringerne var en sjældenhed i denne sæson. Button sluttede i top 10 fire gange i løbet af sæsonen, hvilket ikke var synderligt imponerende. Buttons teamkammerrat Fernando Alonso gjorde det dog ikke bedre, så for Buttons side var der noget positivt i og med at han sluttede foran Alonso i stillingen.
I 2016 skal Button endnu en gang tørne ud for McLaren, så er spørgsmålet bare om han og McLaren kan komme tilbage på sporet og sætte kursen tilbage mod toppen af Formel 1 igen.
Diverse oplysninger |
Fødselsdag | 19/01 1980 |
Antal sejre | 15 |
Antal pole positions | 8 |
Antal point i karrieren | 1427 |
Antal startede grand prix'er | 332 |
Vis alle pole positions
Formel 1 karriere
2024 sæsonen
Nr. |
Løb |
Team |
Placering |
Årsag |
Point |
I alt i 2024 |
0 |
Sidste år
Formkurve for Jenson Button 2024