Tyrkiets GP: Kvalifikationen LIVE. Hamilton på pole

Det er tid til at finde frem til, hvem der skal starte hvor. Hamilton vil starte 10 pladser dårligere end han kvalificere sig, men der er næppe tvivl om, at han går benhårdt efter endnu en Pole. Følg kvalifikationen LIVE her.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 9/10 2021 klokken 13:10

Styrkeforholdet blandt de forreste tre teams, Mercedes og Red Bull, er meget lige i denne sæson og har endelig givet noget af den spænding, som alle F1-fans har savnet i snart flere år.

Dertil kommer at McLaren er begyndt at blande sig i toppen efter at have skiftet tilbage til motorer fra Mercedes, og Ferrari har også fundet mere fart.

Dermed tegner de sidste syv løb på kalenderen interessant.

Spændingen til søndagens grandprix bliver ikke mindre interessant, da Lewis Hamilton på forhånd har fået 10 pladsers placeringsstraf på grund af udskiftning af forbrændingsmotoren i bilens PU (Power Unit). Det samme er sket for Carlos Sainz Jr., som har fået skiftet hele PUen i sin Ferrari og derfor skal starte bagerst i morgen.

Tyrkiets Grand Prix 2020. Racing Point i regnenTyrkiets Grand Prix 2020. Racing Point i regnen
Copyright BWT Racing Point


Alt i alt et godt udgangspunkt for både Red Bulls Max Verstappen, som står med en gylden mulighed for at vinde morgendagens løb i Tyrkiet.

Vi starter vores dækning fra kl. 14:00.

Regnen fra 3. træning ser ud til at være væk, men ikke helt, hvilket kan ende med at få stor indflydelse på kvalifikationen.

Al den gummi der blev kørt i banen fredag, er vasket væk, hvilket betyder at al den data de fik i går, nærmest ikke er noget værd.

FIA varsler 100 % chance for, at der falder regn i løbet af kvalifikationen. Spørgsmålet er bare hvor meget.

Under 3. træning, hvor det var vådt, var det AlphaTauri og Red Bull, begge med Honda motorer, der satte sig på top 3, mens Mercedes var langt tilbage. Men om det er retvisende er nok tvivlsomt.

Ferrari har set hurtige ud, hele weekenden og kan måske være dem der snyder de to absolutte tophold, mens McLaren ser ud til at halte lidt efter.

Alle er klar til at komme hurtigt ud, helt fra start af Q1, som starter i tørvejr.

Q1 Alle kommer ud på de røde sliksdæk. De har travlt og holder i kø.

De sorte skyer nærmer sig kraftigt, så der er ikke meget der tyder på at FIA tager fejl. Spørgsmålet er bare om de kan nå at sætte en tid.

Radiomelding til Ricciardo siger, at man forventer at der går 3 minutter inden regnen kommer.

Der er vådt på banen og Sainz er allerede spundet af.

det kan betyde en helt vild startrække. Hamilton ryger af banen og kan ikke få noteret en tid. Det samme gælder for Verstappen.

Lando Norris hurtigste mand, mankant hurtigere end Ocon på P2.

Russell overtager P1.

Hamilton på P1.

Regnen lader vente på sig.

Verstappen rykker på P1, foran Hamilton, Bottas og Ricciardo.

Regnen venter med at komme, så tiderne falder meget endnu. Ingen pitter, men Tsunoda ryger af og udløser et gult flag.

Bottas har sat sig på P1, mens det er Ocon, Räikkönen, Schumacher, Mazepin og Sainz der ser ud til at ryge ud.

Leclerc sætter ny bedste tid, samtidig med at det så småt begynder at regne.

Der køreres fortsat hurtige tider på sliks. Schumacher rykker op på P13.

Hamilton er nede p åP10, så han er på banen igen for at sikre sig.

Den smule regn der var kommet, er væk igen. Radiomelding til Hamilton om, at regnen alligevel ikke kommer. Det takker han for ved at sætte ny hurtigste tid.

Med 4 minutter tilbage, er det Giovinazzi, Stroll, Tsunoda, Räikkönen og Mazepin der er i farezonen.

Perez var lige nede i farezonen kort, men rykker op på P5 og sender Schumacher ned i farezonen.

Verstappen har nu sat hurtigste tid. Latifi forbedre sig og kommer op på P9.

Vettel har problemer og roder rundt nede på P18.

Tiden er gået og vi venter på at få dem over stregen.

Vettel kommer med vidre og meget overraskende kommer Schumacher også videre.

Ricciardo ryger ud. Kæmpe fejl af McLaren.

Ude efter Q1 er:
Placering Kører Hold
16 Ricciardo McLaren
17 Latifi Williams
18 Giovinazzi Alfa Romeo
19 Räikkönen alfa Romeo
20 Mazepin HAAS


Sebastian Vettel, der overraskende havde svært ved at matche Stroll i den anden Aston Martin, som ellers ikke plejer at have styr på at kører i vådt fører, blev redet af Ricciardos fejl.

Hos HAAS må de modsat være ovenud lykkelige, efter det lykkedes for Schumacher at komme med videre til Q2.

Q2 Regnen hænger stadig tæt på banen, men der falder fortsat ikke regn på banen.

Alle kommer nu ud på banen på medium dæk, da det er det dæk man skal kvalificere sig på, hvis man vil kører løbet søndag, med kun et stop.

Gult flag. Perez er kørt af. Han kommer dog tilbage på banen.

Den kolde fugtige bane, kombineret med medium dækket, sendte Perez i et spin.

Verstappen varmer dækkene op over to omgange og indleder noget der ligner en super hurtig omgang.

Versappen rykker op på P1.
Hamilton smadre Verstappens tid lige efter, med 4 tiendedele.

Alonso rykker op på P3, lige foran Bottas.

Halvvejs inde i Q2 er følgende i farezonen: Vettel, Stroll, Schumacher, Russell og Sainz.

Sainz kommer dog ikke ud på banen, så det er bare 4 mand der skal findes.

Russell rykker op på P11, mens Stroll kort efter sender ham ud af Q2 igen, da han rykker op på P7.

Vettel får ikke en god tid og er fortsat i farezonen.

Perez rykker op på P3, foran Verstappen.

Alonso med en hurtig tid, der sender ham helt op på P3. Kort efter sætter Hamilton ny bedste tid.

Vettel kommer indenfor, mens Sainz alligevel kommer på banen for at hjælpe Leclerc, der lykkes med at komme op på P7 og dermed sætter Vettel ud.

Ude efter Q2 er:
Placering Kører Hold
11 Vettel Aston Martin
12 Ocon Alpine
13 Russell Williams
14 Schumacher HAAS
15 Sainz Ferrari


Alle topkørerne, der forventes at skulle kæmpe om sejren i morgen, kom videre på Medium dæk, så de kan kører et etstop løb.

Q3 Så gælder det. Det er nu vi skal finde ud af hvem der starter hvor.

Skal Hamilton tage endnu en pole og på den måde sikre sig en startplacering på P11, eller har Red Bull skjult deres sande værd?

Varsel om regn, er overstået. Faktisk er der nu lidt sol over banen.

Hamilton er første mand ude, på friske soft-dæk.

Bottas sætter sig på hurtigste tid, efter første forsøg. Verstappen kommer ind på P3.

Gasly P4 og Perez P5.

Herefter kommer Alonso, Norris, Leclerc, Tsunoda og Stroll.

Alle kommer ind efter friske dæk og gør klar til et sidste forsøg på friske softdæk.

Med 5 minutter igen, kommer Hamilton allerede ud til sit sidste forsøg. Alle andre bliver inde.

Hamilton er stortset eneste mand på banen, kun Leclerc og Tsunoda er ude.

det går rigtigt stærkt for Hamilton, der rykker op på P1, med 2 tiendedele ned til Bottas.

2 minutter til at de kan indlede sidste forsøg.

Mens Verstappen forbedre sig, indleder Hamilton endnu et forsøg og han er hurtig.

Verstappen kommer kun ind som nummer 3, mens Hamilton sikre sig POLE.

Leclerc rykker op på P4.

Det betyder at Bottas starter på P1 i morgen, med Verstappen ved sin side og Leclerc lige bag sig.

Galsy kvalificerede sig på P5, foran Alonso, Perez, Norris, Stroll og Tsunoda

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:22.868 28
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:22.998 27
3. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:23.196 25
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:23.265 30
5. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:23.326 24
6. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:23.477 24
7. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:23.706 24
8. Lando Norris McLaren
P
1:23.954 25
9. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:24.305 23
10. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:24.368 24
Udelukket efter perioden
11. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:24.795 19
12. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:24.842 18
13. George Russell Williams
P
1:25.007 20
14. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:25.200 19
15. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
0:00.000 13
16. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:25.881 10
17. Nicholas Latifi Williams
P
1:26.086 10
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:28.449 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tyrkiets GP: 3. frie træning Andretti tæt på overtagelse af Alfa Romeo Racing »