Træning 3: Emilia-Romagnas GP

Tredje frie træning er netop afsluttet på Imola, og BMF1 bringer her højdepunkterne fra weekendens sidste frie træning.

Emilia Romagnas Grand Prix 2020 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 17/4 2021 klokken 12:04

Formel 1-feltet er rykket til Italien, hvor den berømte Imola-bane skal lægge asfalt til sæsonens andet Formel 1-løb.

Med 10 grader i luften og 20 grader på asfalten, så var der lagt op til en kølig session på Ferraris hjemmebane. Banen er med sine 4,909 km og 19 sving en højt elsket bane for mange af kørerne – nok mest i lidt varmere temperaturer.

Dækkene til weekenden er de hårde C2, medium C3 og hårde C4-dæk.

På papiret burde Red Bull være de hurtigste, men det tyder på, at de får hård kamp fra Mercedes og McLaren.

Første mand på banen, det var feltets ældste kører Kimi Räikkönen i Alfa Romeo-raceren. Han havde også banen for sig selv de første fem minutter af sessionen, indtil han fik selskab af de to Haas-racere.

Mick Schumacher lagde hårdt ud og valgte at køre på det bløde dæk med det samme.

Tracklimits var et stort diskussionsemne i Bahrain, og det virker til, at der bliver slået hårdt ned på det her på Imola. Schumacher og Räikkönen fik ihvertfald slettet deres tider i starten. Mazepin fulgte også trenden kort tid efter, men han bad teamet om at tjekke, om han faktisk var udenfor banen.

Det tog hele 12 min før Antonio Giovinazzi også var ude på banen.

Ferrari-raceren ser også stærk ud i den her weekend, hvilket også er forventeligt, med henblik på al den data de har om banen. Det er dog stadigvæk meget store skridt, som Ferrari har taget i 2021.

20 min inde i sessionen havde kun halvdelen af feltet været ude, men så kom der heftig aktivitet på banen.

De kolde temperaturer medførte også, at dækkene fik svært ved at komme op i temperatur. Det påvirker også performance, når dækkene ikke er i rette temperatur.

Latifi virkede flyvende igen den her session, og han startede med at sætte tider i den sjove ende af midterfeltet. Selv teamkammeraten er chokeret over Latifis fart. Til sidst gik det dog for stærkt og canadieren måtte en tur i barrieren efter 24 min. Det kostede en frontvinge og et rødt flag, men Williams-raceren kunne køre tilbage i pit.

Det virker alligevel til, at Williams-raceren har fundet noget seriøs speed i bilen i vinterpausen.

Der er også blevet sat nogle ordentlige ”pølse-kerbs” op til weekendens festligheder, hvilket sendte mange biler ud på en lille flyvetur, heriblandt Lewis Hamilton og Max Verstappen.

Pierre Gasly fik en stor overstyring efter 40 min, hvilket var tæt på at sende ham i væggen.

Sebastian Vettel er tidligere verdensmester, og Lance Stroll er en af feltets mest udskældte kørere, men kritikken er ved at blive skudt i sænk af Stroll, da Vettel kæmper for at følge med.

Räikkönen måtte også en tur i gruset i sving 17, da han kørte for bredt.

Feltets yngste kører, Yuki Tsunoda, var heller ikke tilfreds med Sergio Perez, da mexicaneren blokerede for Tsunoda på en flyvende omgang.

Lando Norris lignede en kort overgang feltets hurtigste mand, men det fik Verstappen hurtigt smidt en kæp i hjulet for. Dog virkede det til, at red Bulls nye mand Sergio Perez, han havde svært ved at matche farten fra teamkammeraten.

Giovinazzi havde problemer med kolde dæk, og derfor snurrede han rundt og endte i gruset. Dermed røg hjemmebaneheltens sidste mulighed for at sætte en god tid. Dog var han foran Räikkönen, hvilketvar tilfredsstillende.

Formel 1 har samlet data fra hele sessionen og sat de - på papiret - optimale sektorer sammen. Her var Verstappen hurtigste mand, efterfulgt af Hamilton 0,45 sek efter, og Norris 0,48 sek efter. Værst så det ud for Mazepin, der var et halvt sekund efter den anden Haas.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:14.958 + 0.000 17
2. Lando Norris McLaren
P
1:15.414 + 0.456 16
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:15.515 + 0.557 17
4. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:15.551 + 0.593 17
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:15.738 + 0.780 20
6. Pierre Gasly Scuderia AlphaTauri
P
1:15.890 + 0.932 21
7. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:15.908 + 0.950 20
8. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:15.908 + 0.950 18
9. Fernando Alonso Alpine F1
P
1:16.186 + 1.228 19
10. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:16.228 + 1.270 19
11. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:16.230 + 1.272 19
12. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:16.245 + 1.287 18
13. Daniel Ricciardo McLaren
P
1:16.253 + 1.295 16
14. Sebastian Vettel Aston Martin F1 Team
P
1:16.389 + 1.431 18
15. George Russell Williams
P
1:16.427 + 1.469 19
16. Mick Schumacher Haas F1 Team
P
1:16.448 + 1.490 21
17. Nicholas Latifi Williams
P
1:16.537 + 1.579 14
20. Nikita Mazepin Haas F1 Team
P
1:17.398 + 2.440 22
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Emilia Romagnas GP: 2. frie træning Lægger Aston Martin sag an mod FIA og F1? »